Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" mazākuma akcionārs, Dānijas uzņēmējs Larss Tūsens ir izrādījis interesi iegādāties Igaunijas valstij piederošo nacionālo aviokompāniju "Nordic Aviation Group", kas darbojas ar zīmoliem "Nordica" un "XFly" un otrdien prezentēja savu biznesa plānu.
"airBaltic" mazākuma akcionārs Tūsens izrādījis interesi iegādāties Igaunijas aviokompāniju
"Nordica" valdes priekšsēdētājs Remko Althuiss Igaunijas sabiedriskajai raidorganizācijai ERR sacīja, ka aviokompānijas nākotnes biznesa plāns sastāv no trim posmiem: nākamā ziema, periods no 2024.gada aprīļa līdz 2025.gada martam, un posms, kas sāksies pēc 2025.gada marta.
"Mēs plānojam saglabāt savu pašreizējo floti, kā arī personālu, biroju un sistēmas," skaidroja Althuiss.
Kā viņš teica, plāns paredz aviokompānijas privatizāciju, un pašlaik notiek sarunas ar potenciālo investoru, dāņu uzņēmēju Larsu Tūsenu, kuram pieder Dānijas lidsabiedrība "Jettime" un 2,03% "airBaltic" akciju.
"Nordica" uzraudzības padomes loceklis un Klimata ministrijas kanclera vietnieks Sanders Salmu sacīja, ka nepieciešamība iesniegt biznesa plānu radās pēc tam, kad Skandināvijas aviokompānija SAS negaidīti nolēma ievērojami samazināt līgumos ar Igaunijas uzņēmumu paredzēto pakalpojumu apjomu.
Salmu norādīja, ka turpmākās diskusijas par iespējamo privatizācijas paketi notiks ar potenciālo investoru un privatizācijas procesa konsultāciju uzņēmumu.
"Plānā ir sniegts pārskats par noslēgtajiem līgumiem. Uzņēmums ir apstiprinājis, ka ir noslēgti līgumi ar klientiem par četrām lidmašīnām," viņš teica.
Salmu raksturoja plānu kā ļoti dinamisku. "Šobrīd ir vairāki atvērti jautājumi, tāpēc nav prātīgi iedziļināties pārāk detalizēti. Lai gan daļai lidmašīnu darbs ir atrasts, vēl ir daudz darāmā," viņš piebilda.
"Vispirms mums tas ir jāapspriež ar uzraudzības padomi un pēc tam ar potenciālo investoru," secināja Salmu.
Igaunijas valdība ir nolēmusi pārdot "Nordic Aviation Group", jo kompānija sniedz apakšuzņēmuma pakalpojumus un nav iemesla uzskatīt, ka tās sāks piedāvāt lidojumus no Tallinas, kas nozīmē, ka grupai nav stratēģiska mērķa Igaunijas valsts interesēs.
Īpašajā revīzijā, ko veica starptautiskā kompānija "EY", secināts, ka "Nordica" finansiālo grūtību galvenais iemesls ir sliktā pārvaldība.
"Nordica" līdz jūnija beigām Uzņēmumu reģistrā bija jāiesniedz pagājušā gada finanšu pārskats, taču kompānija to joprojām nav izdarījusi. Neauditētais finanšu pārskats liecina, ka pērn "Nordica" zaudējumi bija ap 20 miljoniem eiro.
Septembrī uzņēmums paziņoja, ka no šā gada jūnija līdz augustam strādāja ar peļņu, un kopējā peļņa šajā periodā bija 2,91 miljons eiro. 2023.gadā uzņēmums šajā pašā periodā strādāja ar 5,27 miljonu eiro zaudējumiem. Pirms šā gada jūnija "Nordica" pēdējo reizi guva peļņu 2022.gada novembrī un trīs mēnešus pēc kārtas - no 2022.gada maija līdz jūlijam. Rentabilitāti sasniegt esot veicinājusi darbības pārveidošana ar mērķi pārvarēt problēmas, kuru dēļ iepriekš uzņēmumam radās grūtības, norādīja "Nordica".
"Nordic Aviation Group" tika izveidota 2015.gadā pēc tam, kad iepriekšējās Igaunijas nacionālās lidsabiedrības "Estonian Air" darbība tika izbeigta saistībā ar Eiropas Komisijas atzinumu, ka Igaunijas valsts sniegtā palīdzība kompānijai nav bijusi likumīga. Toreiz "Nordica" galvenie izvirzītie mērķi bija nodrošināt lidojumus no Tallinas, radīt konkurenci aviācijas tirgū un darboties komerciāli ilgtspējīgā veidā. Tomēr 2019.gadā grupa pārtrauca lidojumus no Tallinas, jo nespēja konkurēt ar citām aviokompānijām.
Šogad aprīlī valdība nolēma neturpināt sarunas ar diviem uzņēmumiem, kas iesniedza piedāvājumus iegādāties "Nordica", norādot uz trūkumiem piedāvājumos. Viens piedāvājums tika atzīts par finansiāli neatbilstošu un ietvēra pārdevējam nelabvēlīgus papildu nosacījumus, savukārt otrs piedāvājums ietvēra nepieņemamus nosacījumus un tajā nebija pietiekamas informācijas par darījumam paredzētā kapitāla izcelsmi.