Lai gan Lietuvā samazinātās PVN likmes piemērošana pozitīvi ietekmēja ēdināšanas pakalpojumu uzņēmumu pārdošanas apjoma pieaugumu un to rentabilitāti, tomēr VID vērš uzmanību, ka šī pozitīvā tendence ir vērojama tieši Covid-19 pandēmijas laikā un netiek vērtēta ietekme ārpus pandēmijas apstākļos.
Turklāt VID norāda, ka saskaņā ar Ekonomikas ministrijas 2024.gada aprīlī publicēto Latvijas makroekonomisko apskatu izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu nozaru izaugsme turpinājās arī 2023.gadā (par 7,4%) un jau pārsniedza pirms Covid-19 krīzes līmeni, vienlaikus strauji pieaugot darbavietu skaitam.
Arī Finanšu ministrijas (FM) ieskatā šobrīd nav iespējams viennozīmīgi spriest par to, vai PVN likmes samazināšana sniegs redzamu un pozitīvu ēnu ekonomikas mazināšanas efektu ēdināšanas jomā, jo tas ir atkarīgs no dažādiem faktoriem, nodokļu maksātāju uzvedības, proti, vai tas godprātīgi maksās visus normatīvajos aktos paredzētus nodokļus, vai līdz ar PVN likmes samazinājumu sekos ēdināšanas pakalpojumu cenu samazinājums, lai tādējādi stimulētu patērētāju paradumu vairāk apmeklēt sabiedriskās ēdināšanas vietas.
Secīgi, pirms pieņemt lēmumu par PVN likmes samazināšanu, ir rūpīgi jāizpēta un jāizanalizē šī pasākuma ietekme savstarpējā sakarībā uz sabiedrību, ēdināšanas nozari, valsts ekonomiku kopumā un nodokļu ieņēmumiem, lai izdarītu pareizus secinājumus turpmākā lēmuma pieņemšanai, savā atbildes vēstulē apakškomisijai norāda FM.
Saskaņā ar VID datiem kopējais nodokļu maksātāju skaits, kas ir deklarējuši savu pamatdarbību ēdināšanas pakalpojumu nozarē 2024.gada 1.janvārī, ir 4957, tostarp 2008 nodokļu maksātāji jeb 40,51% ir reģistrēti PVN maksātāju reģistrā (no tiem 84,8% ir juridiskās personas). Šogad 29.jūlijā 1976, jeb 44,96% juridiskās personas ir reģistrētas PVN maksātāju reģistrā (no 4395 nozares nodokļu maksātājiem).