No Austrumeiropas valstīm tikai Slovēnija ir iekļuvusi pirmajā desmitniekā, ierindojoties 10. vietā.
Austrumeiropā tirgus caurspīdīgums paliek nemainīgs
Pētījumā mazāk caurspīdīgākās valstis bija Ukraina, Latvija, Lietuva, Rumānija un Igaunija. Šīs valstis iekļuva reitinga beigās arī pērn. Pateicoties augstam īpatsvaram auto ar viltotu nobraukumu un bojājumiem, novecojušam autoparkam un ievērojamam no ārzemēm ievesto automašīnu skaitam, šīs valstis tiek uzskatītas par izteikti necaurspīdīgām un riskantām.
"Situācija Austrumeiropas lietoto auto tirgū paliek nemainīga. Tikai daži krāpnieki tiek sodīti par nobraukuma viltošanu vai defektu slēpšanu, tādēļ šāda prakse tiek piemērota ilgu laiku. Tāpat ievērojama daļa dīzeļmotoru auto tiek ievesti no Rietumeiropas, kas ilgtermiņā var novest pie mazākas to pieejamības," skaidro Buzelis.
Eiropas valstīs visvairāk nobraukuma krāpniecības gadījumu ir fiksēti Latvijā (11,1 %) un Ukrainā (9,6 %). Savukārt lielākais īpatsvars bojātu automašīnu konstatēts Polijā (62,1 %) un Slovākijā (60,5 %).
Kā tika aprēķināts Tirgus caurspīdīguma indekss?
"carVertical" pētījumā aplūkotas to transportlīdzekļu vēstures atskaites, kurus iegādājās uzņēmuma klienti no 2023. gada oktobra līdz 2024. gada septembrim. Tirgus caurspīdīguma indekss tika izveidots, balstoties uz sešiem faktoriem:
- odometru īpatsvars ar viltotu rādījumu;
- vidējais viltotais nobraukuma rādījums;
- bojātu auto īpatsvars;
- vidējā bojājumu vērtība;
- no ārzemēm ievestu lietotu auto īpatsvars;
- pārbaudīto auto vidējais vecums.
Katrs no minētajiem kritērijiem ietekmē tirgus caurspīdīgumu citādā mērā, tādēļ tiem tika piešķirts atšķirīgs svarīguma līmenis. Piemēram, par nozīmīgāku rādījumu tika izskatīts, cik daudz kilometru no nobraukuma ir "attīti", nevis katrā valstī pārbaudīto automašīnu vidējais vecums.