91% darbinieku izvēlētos apmaksātu vizīti pie ārsta, nevis banānus birojā

Foto: Publicitātes foto

1. Kāpēc vispār pirkt veselības apdrošināšanu darbiniekiem?

If Apdrošināšanas aptaujāja 1500 dažādu nozaru darbiniekus Baltijā un noskaidroja, ka veselības apdrošināšana ir visvērtīgākais darba devēja piedāvātais labums. Apmācības, sporta pasākumi, izklaides, kafija, tēja, augļi birojā un apmaksātas stāvvietas paliek tālu aiz muguras. Darbinieki ļoti novērtē, ja darba devējs par viņiem rūpējas, iegādājoties veselības apdrošināšanas polisi, jo valsts finansētie pakalpojumi ir ierobežoti, rindas – garas, kvotas – nepietiekamas.

Arī darba devējam tas ir izdevīgi. Pirmkārt, jo ātrāk cilvēks saņem ārstēšanu, jo drīzāk atgriežas darbā, uzņēmums nezaudē produktivitāti, ka arī, ja darbinieki jūtas veseli, arī emocionālais noskaņojums kolektīvā ir pozitīvāks. Otrkārt, veselības apdrošināšana ir efektīvs motivācijas rīks. Bieži vien darbinieki to saņem, piemēram, pēc trim nostrādātiem mēnešiem vai iegūst labāku segumu, ja uzņēmumā strādā ilgāk, tas ir, ar katru gadu polisei tiek pievienotas papildu iespējas. Šāda pieeja būtiski samazina darbinieku mainību un veicina lojalitāti.

Tagad ir daudz jauninājumu, ko uzņēmumi iekļauj saviem darbiniekiem piedāvātajā labumu grozā. Bet šāda pieeja nav piemērota visās nozarēs. Piemēram, loģistikā liela daļa darbinieku, piemēram, šoferi, nevar strādāt no mājām. Vai, piemēram, tirdzniecības pārstāvji maiņas laikā nevar, strādājot pie kases, piecelties kājās un nodarboties ar jogu. Tāpēc veselības apdrošināšana joprojām ir būtiskākais darbinieku labums, kas aktuāls ikvienam, ja tajā ir pareizi izvēlēts segumu klāsts.

2. Ko nozīmē – laba polise?

Darba sludinājumos bieži norāda: laba veselības apdrošināšanas polise. Bet kas der vienam, citam var izrādīties teju bezjēdzīgs. Tāpēc, ja uzņēmums ir gatavs ieguldīt līdzekļus darbinieku veselības apdrošināšanā, ir vērts iedziļināties un iegādāties polisi, kas tiešām noderēs.

Piemēram, darbiniekiem rūpnīcās un noliktavās, kur ikdienā jāsaskaras ar putekļiem, sausu gaisu, jāveic fiziski smags darbs, nepieciešama apdrošināšana, kas sedz hronisku slimību ārstēšanu, fizikālo terapiju un ambulatoro aprūpi. Šajos gadījumos ļoti ieteicams, lai apdrošināšanas polisē ir iekļautas alergologa un dermatologa konsultācijas un manipulācijas. Izvēloties apdrošināšanu, svarīgi pārliecināties, ka attiecībā uz minētiem pakalpojumiem nav noteikts nekāds ierobežojums. Šajā nozarē strādājošajiem būtiski ir arī apmaksāti medikamenti, kas patiesībā ir liela daļa izdevumu. Arī diagnostiskās pārbaudes ir svarīga polises sastāvdaļa, lai ikkatram ir iespēja ne tikai izprast akūtas slimības cēloni, bet arī pārbaudīties preventīvi. Šajā nozarē strādājošajiem var rasties arī specifiskās vajadzības, piemēram, vēnu operācijas, kas kļūst arvien aktuālākas ne tikai vecākiem, bet arī gados jauniem cilvēkiem, kam darba specifikas dēļ ilgstoši jāstrādā, stāvot kājās.

Savukārt, piemēram, IT uzņēmumā ir citas prioritātes, jo darba specifika ir pilnīgi atšķirīga. Šiem darbiniekiem svarīgāks ir sporta zāles apmeklējums, fizioterapija, baseins, uztura speciālista un psihologa konsultācijas. Tā darba devējs var pasargāt darbiniekus no izdegšanas un uzlabot viņu dzīves kvalitāti.

Tāpat ir svarīgi apzināt, kāds ir vidējais vecums uzņēmumā, – šobrīd kopējā darba tirgū tas ir aptuveni 43 gadi. Jo vecāki kļūstam, jo vairāk uzmanības jāpievērš hronisko slimību aprūpei, tāpēc ambulatorajiem pakalpojumiem un speciālistu konsultācijām ir lielāka nozīme. Savukārt gados jaunākam kolektīvam ambulatorie pakalpojumi nav nepieciešami tik bieži – iespējams, viņi apmeklē ģimenes ārstu reizi gadā, lai nodotu analīzes, un pāris reižu aiziet pie speciālista. Šajā gadījumā uzmanība jāpievērš fiziskās un mentālās veselības profilaksei.

3. Kā izvēlēties piemērotāko?

Katra uzņēmuma kolektīvs ir unikāls, un tikai darba devējs vislabāk zina, kādi riska faktori ietekmē tā darbiniekus ikdienā. Ja līdz šim pieredzes ar apdrošināšanas iegādi nav bijis, If var ieteikt standartizētus polises risinājumus, izstrādātus, ņemot vērā līdzīgu vai tās pašas nozares klientu pieredzi. Darba devējs vai personāla vadītājs sarunā ar If Apdrošināšanas speciālistu var izvērtēt darbinieku ikdienas slodzi un veselības aprūpes vajadzības, lai atrastu jūsu komandai piemērotāko apdrošināšanas risinājumu. Tas nozīmē, ka netiks piedāvāta tikai laba polise, bet tāda, kas reāli risinās konkrētas veselības problēmas, ar kurām darbinieki var saskarties.

Ja uzņēmums jau ir pircis polises darbiniekiem, ir būtiski perioda beigās pārskatīt tās segumu, lai pārliecinātos, vai tā joprojām atbilst jūsu darbinieku vajadzībām vai varbūt jaunajā nepieciešamas izmaiņas. To var noskaidrot darbinieku aptaujā vai mazākā uzņēmumā vienkārši sarunā ar kolēģiem, lai saprastu, kas noder, kas ne. Tiesa, reizēm vislabākā atbilde ir statistika. Tāpēc If jau esošajiem klientiem piedāvā pārskatu, kurā skaidri redzamas tendences (neminot diagnozes, personu datus vai apmeklētos speciālistus), kas parāda, kādus pakalpojumus darbinieki reāli izmantojuši. Piemēram, pārskatā varat uzzināt, vai sporta kluba apmeklējuma segums, ko pagājušajā gadā darbinieki “izprasīja”, tiešām tika lietots, un izvērtēt, vai tas nepieciešams nākamajā gadā.

Ar If speciālista palīdzību iespējams sabalansēt polisi, pielāgojot to jūsu kolektīva vajadzībām. Un tas ne vienmēr nozīmē papildu izmaksas. Piemēram, var nedaudz samazināt ambulatoro pakalpojumu apjomu, bet pievienot paplašinātu zobārstniecību.

Domājot par izmaksām, kā uzlabot veselības apdrošināšanas polisi, var palūkoties arī plašāk. Darba devēji bieži vien piedāvā dažādu labumu grozu – apmācības, izklaides, apmaksātas pusdienas... Bet vai jūs zināt, ko patiešām gribētu jūsu darbinieki? Ir vērts noskaidrot, ko viņi izvēlētos – katru pirmdienu augļu grozu birojā vai, piemēram, apmaksātu zobārstniecību. To minam kā piemēru, jo zobārstniecība ir viens no dārgākajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, tāpēc darbinieki tā iekļaušanu polisē novērtē ļoti atzinīgi.

If ir arī īpaši risinājumi mazajiem uzņēmumiem. Patiesībā, pat ja uzņēmumu pārstāv tikai viena persona, mēs varam piedāvāt polisi, izmantojot privātpersonu apdrošināšanu. Mums ir arī īpaši risinājumi mazajiem uzņēmumiem ar līdz četriem darbiniekiem. Sākot ar pieciem darbiniekiem, segums būs plašāks, bet arī mazajiem biznesiem cenšamies nodrošināt atbilstošu aizsardzību.

4. Kāpēc tieši If?

Daudzi darba devēji, izvērtējot apdrošināšanas piedāvājumus, fokusējas uz summu, piemēram, 5000 eiro gadā, neiedziļinoties, kādas slimības un procedūras tā reāli sedz. Bet ir vērts papētīt, jo If Veselības apdrošināšana tiešām izceļas ar būtiskām priekšrocībām. Lūk, dažas no tām!

Mēs piedāvājam pilnu aizsardzību, arī ja diagnoze ir vēzis, kas diemžēl skar arvien jaunākus cilvēkus. Ne velti dzemdes kakla skrīnings tiek veikts jau no 25 gadu vecuma. Apdrošināšanas tirgū ir piedāvājumi, kur, saskaroties ar onkoloģiskām slimībām, polises darbība tiek pārtraukta, izmantojot atrunu, ka tās Latvijā ārstē par valsts līdzekļiem. If turpina sniegt atbalstu šādos grūtos mirkļos gan diagnostikai, gan ārstēšanai. Turklāt Latvijā ne visiem vēža veidiem, piemēram, ādas vēzim, eksistē tā dēvētais zaļais koridors, kas nodrošina ātru piekļuvi diagnostikai un ārstēšanai. Bet, jo ātrāk cilvēks tiek pie ārsta un uzsāk terapiju, jo labākas izredzes izveseļoties.

If polises segums aptver ne tikai akūtas, bet arī hroniskas slimības, kas ir īpaši svarīgi, ņemot vērā novecojošo darbinieku populāciju.

Mūsu veselības polises sedz ne tikai dermatologa konsultācijas, bet arī pie šī ārsta veiktās manipulācijas, piemēram, dzimumzīmju pārbaudi ar dermatoskopu un noņemšanu. Tas ir svarīgi, lai laikus atklātu ādas vēzi. If polise piedāvā neierobežotu fizioterapijas sesiju skaitu. Daudzos citos piedāvājumos bieži šīs procedūras ierobežo, piemēram, līdz 10 reizēm gadā, savukārt If segums ir spēkā tik, cik vajadzīgs pilnvērtīgai atlabšanai.

If strādā bez cenrāža politikas. Daudzos citos piedāvājumos apdrošinātāji nosaka konkrētus limitus katram pakalpojumam. Realitātē tās ir garas tabulas, kurās katram medicīnas pakalpojumam pretī ir norāde, cik šis apdrošinātājs ir gatavs maksāt par šo pozīciju, ja pakalpojums saņemts ne līgumiestādēs. Tajā pašā laikā saraksts un katrā iestādē izmantoto pakalpojumu skaits var būt ļoti atšķirīgs. Un, ja apdrošinātais apmeklē iestādi, kas atrodas tuvāk viņa mājām un ar kuru apdrošinātājam nav noslēgts līgums, viņš var saskarties, piemēram, ar situāciju, ka par speciālista konsultāciju jāmaksā 22 eiro. Jā, apdrošinātājs segs šo pakalpojumu par 100 procentiem, bet līdz noteiktam limitam. Taču mēs visi zinām, ka nu jau šādas cenas realitātē vairs neeksistē. Tagad speciālista konsultācija maksā 50, pat 80 vai vairāk eiro. Attiecīgi tas nozīmē papildu izdevumus darbiniekiem. Protams, tik un tā ir labi, ka cilvēkam ir atbalsts, tomēr daudz vienkāršāk un patīkamāk, ja noteikumi ir skaidri. Tāpēc If piedāvā procentuālu segumu, piemēram, 70 procentus no faktiskajām izmaksām – tātad, lai cik maksātu konsultācija, mēs uzņemamies segt 70 procentus no šīs summas, tā nodrošinot taisnīgu un pārskatāmu atbalstu.

If sniedz visaptverošu atbalstu uzņēmuma cilvēkresursu jeb HR vadītājiem. Vienīgais, ko lūdzam, – informēt mūs par darbinieku izmaiņām, ja pievienojies jauns kolēģis vai tieši pretēji – kāds ir paziņojis par aiziešanu no darba. Pārējo nodrošinās If. Mēs sūtam īsziņas, informējot darbiniekus, ka, lūk, tagad viņiem ir If polise. Sniedzam norādes, kā to visērtāk lietot. Mūsu komanda ir pieejama un sazvanāma, lai atbildētu uz visiem jautājumiem, piemēram, par to, kas ir un kas nav iekļauts konkrētajā polisē. Ne mazāk svarīgi mūsu straujajā ikdienā ir piekļuve mobilajiem pakalpojumiem, tāpēc If mobilā lietotne ir izstrādāta, lai tajā būtu ērti un operatīvi orientēties. Gada beigās veicam arī darbinieku apmierinātības aptauju par to, kas viņiem noderēja veselības apdrošināšanā, bet ko gribētos citādi.

Mūsu uzstādījums ir skaidrs: HR speciālistiem nav jāuztraucas par veselības apdrošināšanu, kad tā jau ir iegādāta. Jūsu uzdevums ir kopā ar apdrošināšanas speciālistu atrast, kāda apdrošināšanas polise tiešām derēs jūsu darbiniekiem, lai viņi justos novērtēti, atbalstīti un drošībā. Par pārējo parūpēsimies mēs. If ir vienlīdz svarīgi nodrošināt visaptverošu un inovatīvu veselības apdrošināšanu darbiniekiem un noņemt administratīvo slogu no uzņēmuma darbiniekiem, kas atbildīgi par veselības apdrošināšanu, padarot šo procesu izprotamu un ātru.

Konsultē Alīna Sokolovska, If Veselības apdrošināšanas eksperte

Uz augšu