Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Noskaties No 2027. gada degvielas cenas var pieaugt pat par vairākiem desmitiem centu litrā (22)

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Nākamā gada valsts budžets paredz, ka par degvielu būs jāmaksā vairāk, taču šis pieaugums vēl ir nieks, salīdzinot ar to, kas gaidāms pēc 2027.gada, vēsta LTV “Panorāma”. Spēkā stājoties jaunām Eiropas Savienības prasībām par zaļināšanu, degvielas cena varētu pieaugt pat par vairākiem desmitiem centu litrā.

Meklējot papildu naudu valsts budžetā, valdība nolēmusi palielināt akcīzes nodokli degvielai. Attiecīgi nākamajā gadā degvielas cena litrā pieaugs par apmēram 3 centiem, bet no 2026. gada – par vēl tikpat daudz. Tomēr vēl ievērojamāks cenu kāpums paredzēts vēlāk, spēkā stājoties jauniem Eiropas līmeņa ogļskābās gāzes emisiju kvotu noteikumiem.

“Virši-A” valdes priekšsēdētājs Jānis Vība skaidro, ka degvielas tirgotājiem būs jāpērk CO2 emisiju kvotas. Pašlaik tās maksā aptuveni 40 līdz 50 eiro par tonnu, kas nozīmētu 15 eiro centu sadārdzinājumu uz degvielas litru.

Tomēr Klimata un enerģētikas ministrijā uzskata, ka saistībā ar minētajām kvotām bio piemaisījumi ļaus degvielas cenu pat samazināt.

"Par katru procentu, kas mums ir piejaukts dīzelim, mēs varēsim nemaksāt kvotu. Un tad ir tā diskusija, kas ir lētāk: piejaukt citu degvielu klāt vai maksāt nodokli. Tas, ko esam sarēķinājuši, ko arī šodien komisijā stāstīju, – ka piejaukums ir lētāks,"

norāda enerģētikas ministrijas valsts sekretāre Līga Kurevska.

Emisiju kvotu iegādes principu ļoti vienkāršojot, tas realitātē nozīmē vēl vienu nodokli degvielas pircējiem. Tikai šajā gadījumā, piemēram, atšķirībā no akcīzes nodokļa, ko iekasē valsts, nauda aiziet Eiropas Savienībai.

No 2030. gada par obligātu noteikts, ka visām savienības dalībvalstīm degvielā jābūt noteiktam atjaunīgās enerģijas apjomam. Latvija pašlaik ieņem pirmo vietu ar viszemāko atjaunīgās enerģijas īpatsvaru degvielā.

Pēc pašreizējā plāna Latvija 2030. gadu negatavojas gaidīt, bet pakāpeniski sistēmu varētu ieviest jau no 2027. gada, lai jau tad sāktu mazināt kvotu maksājumus.

Ideju par Latvijas pakāpenisku pāriešanu daļēji atjaunīgas degvielas ieviešanā konceptuāli jau atbalstījusi Saeima. Taču parlamentā par to vēl gaidāmi divi lasījumi.

Vairāk skaties LTV “Panorāmas” sižetā

Svarīgākais
Uz augšu