Viena no šīm "bāzes" skolām – Rīgas Dārzciema vidusskola – dalās pieredzē ar citām skolām. Tās direktore Gunita Kļaviņa uzskata, ka arī valstij būtu noderīgi izveidot metodiskos līdzekļus darbam ar jauniebraucējiem: "Jo skolotāja fizikā jautā: "Nu kā es fizikā varu bērnam, kurš nezina valodu, sniegt šo atbalstu?" Ir šīs tulkošanas ierīces dažādas, ir vizuālais atbalsts. Bet tas ļoti palīdzētu, ja valstiskā līmenī mācību līdzekļos jau būtu iekļauts tas, kā skolotājiem strādāt diferencēti."
Taču lielākoties panākumi ir atkarīgi no bērna un vecāku motivācijas. “Ļoti nozīmīga ir vecāku, ģimenes iesaiste šajā latviešu valodas apmācībā. Vienam puisim tā bija – ļoti daudz mācījās patstāvīgi mājās, mācījās tiešsaistē latviešu valodu. Viņi bija atraduši, kur to var darīt. Un viņš arī savukārt ļoti palīdzēja saviem atlikušajiem diviem klasesbiedriem,” ar novērojumiem dalījās skolas izglītības metodiķe un skolotāja Evita Ezerroze.
Ziņas par obligātām klātienes mācībām, kas gan vēl nav pieņemts, pamudināja dažus no vecākiem tomēr rīkoties. Un šajā mācību gadā Latvijas skolās parādās bērni, kuri ilgstoši ir bijuši izolācijā mājās. Piemēram, Madonas vidusskolā mācības sākuši 8. un 9. klases skolēni, kuri divus gadus dzīvo Latvijā, bet līdz šim ir mācījušies tālmācībā Ukrainā.
“Saprotot, ka devītās klases beigās nebūs sekmīgi centralizētie eksāmeni. Un pie tā latviešu valodas apguves līmeņa, kāds viņiem šobrīd ir, tie ir pirmsākumi. Mēs runājam tikai par to, kā sasveicināties, kaut ko elementāri pateikt par sevi. Un ko viņi arī šobrīd veiksmīgi apgūst. Bet nu tas ir nepietiekami mācību programmai un 9. klases beigšanai, un līdz ar to, kas notiks ar šiem bērniem pēc 9. klases, nu mums īsti nav skaidrs,”
tā secina Madonas pilsētas vidusskolas direktore Arnita Krīgere.
Likumprojektu, kas paredz obligātu pamatizglītību klātienē ukraiņu bēgļu bērniem, šobrīd izskata vairākās komisijās. Kā “de facto” pastāstīja Saeimas Izglītības komisijas vadītāja, šādai prasībai ir saskatāmi riski par to atbilstību Satversmei – jo tālmācība ir iekļauta Latvijas izglītības sistēmā un nedrīkst to liegt, īpaši ukraiņu bērniem.