Kā bērna kļūdīšanos pārvērst mācību procesā
Iespējams, daudzi vecāki atceras šo savu sajūtu no skolas laikiem: bailes pacelt roku, kad skolotājs uzdod jautājumu, vai bailes aiziet izpildīt uzdevumu pie tāfeles – jo tik ļoti negribas piedzīvot nosodījumu klases priekšā. Arī mūsdienu skolās diemžēl bērni mēdz pieredzēt līdzīgu sajūtu, taču vajadzība pēc piederības mācību stundās tiek apmierināta tad, ja skolēns jūtas droši paust savu viedokli un idejas un nebaidās kļūdīties.
Būtisks jautājums ir arī par to, kā skolotājs reaģē uz skolēnu kļūdainām atbildēm. Ar to vien, ka audzēkņi netiek nosodīti par kļūdīšanos, nepietiek. Ja skolēns kļūdās un uzreiz pēc tam skolotājs sniedz pareizo atbildi vai aicina citu skolēnu atbildēt, neiedziļinoties pirmā skolēna domu gaitā, kura noveda līdz kļūdai, skolotājs netieši norāda, ka viņu patiesībā neinteresē, ko skolēns zina un saprot, svarīga ir tikai pareizā atbilde.
Tipiska aina no matemātikas stundas – skolotājs jautā: “Cik ir 25 plus 16? Jāni!” Jānis atbild: “31.” “Nebūs gan, kurš var palīdzēt? Justīne!” – “41.” – “Jā, pareizi, malacis!” Patiesībā mācīšanās šajā gadījumā ir nepieciešama Jānim, bet šī iespēja tiek pazaudēta, jo diezin vai, izdzirdot pareizo atbildi, Jānis no tā ko iemācīsies un secinās. Arī Justīnei un pārējiem skolēniem nav nekāda labuma no uzdevumu atprasīšanas šādā formātā. Alternatīva saruna: “Cik ir 25 plus 16? Jāni!” – “31.” – “Tu domā, ka 31? Lūdzu, pastāsti, kā tu to izrēķināji?” – “Nu, es izdomāju, ka 5 plus 6 ir 11, jo 5 un 5 ir 10, bet tas ir par vienu vairāk. Un tad saskaitīju desmitniekus, tie ir 30, un tad, ā (domā), paga, paga, paga, es sapratu, es pieliku tikai vienu galā, bet vajadzēja 11, tas ir 41!” – “Paldies, jā, tu izdomāji pareizi! Vai kāds klasesbiedrs var pastāstīt, kāpēc, viņaprāt, Jānis vispirms teica 31, nevis 41?” Pēc šādas sarunas skolēns saprot, ka skolotāju interesē tas, kā viņš domā, jo iedziļinās viņa atbildē, kā arī norāda, ka kļūda ir absolūti normāla daļa no mācību procesa, par ko mēs varam sarunāties. Vienlaikus arī visai klasei šādi tiek “izgaismota” tipiskā kļūda, jo, visticamāk, Jānis nebija vienīgais, kurš šādi kļūdījās. “Vienkāršs tipveida piemērs šādi kļūst par jēgpilnas sarunas pamatu, pamazām būvējot drošu vidi klasē,” uzsver Ildze Čakāne.