Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba

Eksperti pēta elektroauto zemos pārdošanas rādītājus – cena nav noteicošais (1)

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Shutterstock

Elektroauto pārdošanas rādītāji pēdējās desmitgades laikā ir ievērojami pieauguši, taču sagaidāms, ka 2024. gadā tie varētu kristies par 2,5 %. Elektroauto apkope ikdienā ir lētāka nekā dīzeļa vai benzīna dzinēju automašīnām, taču to cena ir ievērojami lielāka. Lai arī daļa pircēju atsakās no elektroauto augsto cenu dēļ, tas nav vienīgais iemesls, kādēļ šo spēkratu pārdošanas rādītāji krītas. Auto nozares datu uzņēmuma "carVertical" eksperti norāda uz dažiem papildu iemesliem, kādēļ elektroauto vēl nav tik populāri.

Cena bez valsts atbalsta ir pārāk augsta

Cena ir joprojām galvenais iemesls, kādēļ pircēji neizvēlas pārsēsties elektroauto. "carVertical" platformā 2024. gada pirmajā pusgadā Latvijā elektroauto vēstures atskaites sastādīja tikai 4 % no veiktajām pārbaudēm. Vidēji elektroauto ir par 40-50 % dārgāki nekā iekšdedzes dzinēju spēkrati. Tādēļ valsts sniegtais atbalsts ir viens no galvenajiem motivējošajiem faktoriem izvēlei par labu elektroauto. To labi parāda Vācijas piemērs.

2023. gada decembrī Vācijas valdība pārtrauca elektroauto atbalsta programmu, lai izvairītos no budžeta deficīta. Pirms šī lēmuma elektroauto daļa Vācijas jauno spēkratu tirgū 2023. gada pirmajā pusgadā sastādīja 15,8 %, savukārt 2024. gadā tajā pašā laikposmā īpatsvars samazinājās 12,5 %.

Taču Itālijā elektroauto pārdošanas rādītāji ir ievērojami pieauguši, kopš valdība pagājušajā gadā atsāka piedāvāt atbalstu. 2023. gada jūnijā fiksēti 6155 jauni elektroauto, taču 2024. gada jūnijā – 13 285, kas sastāda 116 % pieaugumu. Izaugsmei varētu būt dažādi iemesli, taču valsts atbalsts šeit spēlē ievērojamu lomu.

Kopumā elektroauto nav ikdienas vajadzībām gana ērti. Piemēram, daudzas 15 gadus vecas ģimenes automašīnas ar benzīna vai dīzeļa motoru var iegādāties par vidēji 10 000 eiro. Šie auto labi kalpo pilsētvidē, ģimenes izbraucieniem ārpus pilsētas, kā arī, lai vilktu smagus priekšmetus vai piekabes.

Bailes nespēt auto vēlāk pārdot

Elektroauto ik gadu visai ātri zaudē savu tirgus vērtību un kļūst mazāk iekārojami pircēju skatījumā. Daudzi lietotu auto pārdevēji apgalvo, ka šoferi nevēlas iegādāties lietotu elektroauto. Tie ir ne tikai dārgāki par līdzvērtīgiem dīzeļa un benzīna dzinēju spēkratiem, bet arī to akumulatori ar aizvien samazinātu kapacitāti krietni samazina automašīnas atlikušo vērtību.

Mats Buzelis, "carVertical" auto nozares eksperts, apgalvo, ka daļa elektroauto īpašnieku pat pārkāpj atpakaļ dīzeļa un benzīna motoru automašīnās: "Dīleri mums stāsta, ka vairs nevēlas pieņemt lietotus elektroauto, jo iespējamība tos pārdot ir ļoti maza. Šis zināmā mērā lauž līdzšinējo praksi. Kā jau ierasts, jaunu vai mazlietotu auto pircēji pēc zināma laika spēkratu ved atpakaļ pie dīlera. Tādēļ nav brīnums, ka daļa cilvēku, kas iepriekš izmantojuši elektroauto, atsākuši pirkt iekšdedzes dzinēju spēkratus. Šie šoferi baidās, ka pēc dažu gadu izmantošanas nespēs pārdot savu elektroauto un pazaudēs naudu."

Vairums cilvēku ik pēc dažiem gadiem maina savu auto, tādēļ bieži izvairās no tiem spēkratiem, kuru vērtība strauji krīt. Tāpat nav iespējams uzzināt, cik ātri samazināsies elektroauto akumulatora kapacitāte, kas ievērojami ietekmē tā tirgus vērtību. Daļa elektroauto, piemēram, "Tesla" un daži "Audi" modeļi ir izteikti pieprasīti, taču tas automātiski nenozīmē, ka tirgus vērtība nesamazināsies.

Dārgi luksusa klases elektroauto ir vieni no tiem, kuru vērtība tirgū krīt visstraujāk. Jaunākās tehnoloģijas visai ātri tiek aizstātas ar citām, akumulatora kapacitāte samazinās un tiek piedāvāti jauni, iespaidīgāki modeļi, kas ievērojami samazina tādu modeļu kā "Audi e-Tron TG", "Tesla Model X" un "Tesla Model S" tirgus vērtību.

Elektroauto sniedz vairāk neērtību nekā priekšrocību

Mūsdienās šoferi pārsvarā pievērš uzmanību elektroauto sniegtajām priekšrocībām, savukārt ar neērtībām saskaras vēlāk. Viens no galvenajiem traucēkļiem ir mūsdienu pilsētu infrastruktūra, kas nav piemērota elektroauto izmantošanai.

Tuvākajā laikā arī nekas daudz nevar būtiski mainīties. Iekšdedzes dzinēju spēkratu bāku var piepildīt dažu minūšu laikā, tādējādi uzreiz spējot veikt vairākus simtus kilometru. Savukārt elektroauto uzlāde bieži iespējama tikai plaši apdzīvotās vai apmeklētās vietās netālu no iepirkšanās centriem, viesnīcām, birojiem vai citiem populāriem galamērķiem.

Elektroauto tehnoloģija ne tuvu nav perfekta, taču tā arī ātri mainās, padarot lētākus lietotus elektroauto neefektīvus. Pircēji ir gatavi gaidīt labākus akumulatorus, ātrākas uzlādes iespējas, kā arī citas inovācijas, kas elektroauto izmantošanu ikdienā padarītu daudz ērtāku. Tieši šo iemeslu dēļ reti kurš vēlas pirkt lietotus elektroauto to augstās cenas, zemas kapacitātes akumulatoru un iespējamā veicamā nobraukuma, kā arī novecojušu tehnoloģiju dēļ.

Šobrīd elektroauto šķiet kā labs variants otrajam auto, kas izmantojams tikai pilsētvidē. Tā uzlāde ir lēta, ko var veikt arī mājās. Tāpat nav nepieciešams uztraukties par maksimālo iespējamo nobraukumu ar vienu uzlādi, jo katrs brauciens ir visai īss. Taču garākos pārbraucienos šāds spēkrats nav ērts, šoferiem izmaksājot vairāk nekā ikdienā izmantojamais transportlīdzeklis, kas spēj paveikt visu nepieciešamo – sākot no piekabju un treileru vilkšanas līdz garākiem pārbraucieniem ar visu ģimeni.

Uz augšu