Starpziņojums skaidri norāda uz mirkli, kad "Rail Baltica" "vilciens nogāja no sliedēm", ceturtdien, 14. novembrī, Saeimā sacīja dzelzceļa projekta "Rail Baltica" parlamentārās izmeklēšanas komisijas vadītājs Andris Kulbergs (AS).
Skaidrs mirklis, kad "Rail Baltica" vilciens nogāja no sliedēm – izmeklēšanas komisija par starpziņojumā secināto (5)
Saeima ceturtdien izskatīja parlamentārās izmeklēšanas komisijas par "Rail Baltica" projekta īstenošanu sagatavoto starpziņojumu.
Kulbergs atzīmēja, ka komisijas atklātais ir kā lakmusa papīrs Ministru kabinetam - lai valdība sabiedrībai varētu demonstrēt, ka kļūdas attiecīgo nozaru ministru darbībā beidzot ir apzinātas un saprastas un tās tiks labotas, lai par pieļautajām paviršībām mums visiem nebūtu jāmaksā divreiz. "No starpziņojuma publiskošanas brīža ieslēdzas atbildības (ne tikai politiskās atbildības) skaitītājs pilnīgi visiem esošās valdības ministriem," akcentē komisijas vadītājs.
Latvijas prognozētās izmaksas "Rail Baltica" projektā no 1,97 miljardiem eiro pieaugušas līdz 9,59 miljardiem eiro.
Izmeklēšanas komisija norādījusi, ka starpziņojums nav pilnvērtīgs galaziņojums, tādēļ pilnvērtīgi komisijas secinājumi un priekšlikumi tiks pabeigti un iekļauti galaziņojumā. Tomēr komisija jau šajā procesa stadijā ir nonākusi pie konkrētiem konstatējumiem un secinājumiem, starpziņojumā iekļaujot vairākus sākotnējos secinājumus.
Izmeklēšanas komisija starpziņojumā iekļāvusi 13 secinājumus, tostarp par to, kāpēc šī projekta īstenošana kavējas vismaz par trim gadiem, kā arī par projektā iesaistīto Satiksmes ministrijas, Finanšu ministrijas, Ekonomikas ministrijas un attiecīgo kapitālsabiedrību amatpersonu atbildību.
Saeimas izmeklēšanas komisija līdz šim sanākusi uz 16 sēdēm, kā arī izbraukuma sēdē klātienē apmeklējusi "Rail Baltica" stacijas Rīgas lidostā un dzelzceļa stacijā.
Lai nodrošinātu "Rail Baltica" projekta īstenošanas kontroli, Parlamentārās izmeklēšanas komisiju pēc 34 deputātu pieprasījuma Saeima izveidoja šī gada 13.jūnijā. Tās uzdevums ir apzināt projekta īstenošanā pieļautās kļūdas, vienlaikus panākot, kas tas kļūst par prioritāru valdības jautājumu, lai lēmumi tiktu pieņemti caurredzami un savlaicīgi, kā arī ievērojot valsts un sabiedrības intereses, kā arī ietekmi uz tautsaimniecību un valsts budžetu. Izmeklēšanas komisija izveidota uz sešiem mēnešiem.
Aģentūra LETA jau ziņoja, ka priekšlikumus projekta turpmākajai attīstībai komisija plāno sniegt gala ziņojumā.
"Rail Baltica" centrālā mezgla būvlaukums Rīgas Centrālajā stacijā šī gada oktobrī: