Ķīnas kuģim, kas, iespējams, ir iesaistīts zemūdens sakaru kabeļu bojāšanā Baltijas jūrā, tuvojās vairāku citu valstu karakuģi, ziņo “Helsingin Sanomat”.
Pie kuģa, kas Baltijas jūrā, iespējams, sabojāja kabeļus, pietuvojušies vairāku valstu kara kuģi (16)
Kategata šaurumā starp Dāniju un Zviedriju, kur pēdējās dienās stāvēja Ķīnas kuģis, bez Dānijas flotes kuģa ir viesojušies arī vairāku citu valstu karakuģi.
No jūras satiksmes datiem žurnālisti secināja, ka Kategata šaurumam starp Dāniju un Zviedriju tuvojās arī Dānijas fregate “Hvidbjornen” un Vācijas flotes patruļkuģis “Bad Düben”. Britu žurnālists Adams Pārkers iepriekš “X” ziņoja, ka patruļkuģis ceturtdien bija atstājis savu ostu Vilhelmshāfenē un kopš piektdienas manevrējis ap Ķīnas kuģi.
Small update on Yi Peng 3 - German Coastguard boat BAD DUBEN left Wilhelmshaven port on Thursday and arrived last night. It appears to be manoeuvering around the Chinese vessel. The Danish Navy still has a presence as it has done over the past few days. pic.twitter.com/8fHQa3Sk1p
— Adam Parker (@adamparkr) November 23, 2024
Zviedru “Expressen” citē Zviedrijas krasta apsardzes komentāru, kurā teikts, ka
arī Zviedrija uzrauga Ķīnas kuģi.
Kā liecina “Helsingin Sanomat” informācija, ceturtdien Kategata šaurumā noenkurojās arī Krievijas raķešu korvete “Mercury”.
Daži Somijas starptautiskie eksperti komentāros plašsaziņas līdzekļos izteica pieņēmumu, ka Krievijas kuģa klātbūtne nav nejaušība un tā var tikai uzsvērt, ka Krievija un Ķīna arvien vairāk padziļina sadarbību. “Mercury” klātbūtne varētu būt arī savdabīga spēka demonstrācija.
Pēc tam, kad šonedēļ Baltijas jūrā tika bojāti divi zemūdens sakaru kabeļi, uzmanības centrā nonāca Ķīnas kravas kuģis “Yi Peng 3”. Tika ziņots, ka kopš 20. novembra pēcpusdienas tas atrodas pie Dānijas krastiem, bet līdzās tam uzturas arī Dānijas jūras spēku kuģis. Tā kā kuģis atrodas starptautiskajos ūdeņos, Dānijas iejaukšanās iespējas ir ierobežotas.
Trešdien Dānijas krasta apsardze apstiprināja, ka tā ir nosūtījusi kuģi “Yi Peng 3” uzraudzīt.
Kā ziņo NDR, arī 83 metrus garais “Bamberg” trešdien devās ceļā no Rostokas, lai dotos uz Baltijas jūras austrumu daļu. Saskaņā ar pašreizējiem atrašanās vietas datiem sestdienas vakarā kuģis uzturējās uz dienvidiem no Zviedrijas Olandes salas – aptuveni tur, kur starp Helsinkiem un Rostoku stiepjas bojātais C-Lion1 zemūdens kabelis. Vācijas federālā policija nevēlējās sniegt NDR sīkāku informāciju.
Kopenhāgena ziņoja, ka Dānija par kuģi risina sarunas ar vairākām valstīm, nesniedzot sīkāku informāciju.
Zviedrijas jūras flote ceturtdien tiesībaizsardzības iestādēm nodeva pirmo informāciju, kas iegūta, apsekojot jūras gultni vietā, kur tika bojāts viens no kabeļiem.
Vairākas Eiropas augstākās amatpersonas ir izteikušas pieņēmumus, ka incidents varētu būt hibrīdsabotāža, un Lietuva, kuras kabelis tika bojāts, to izmeklē kā iespējamu terorismu. Tajā pašā laikā anonīmas amatpersonas, kurām ir kontakti ar plašsaziņas līdzekļiem Amerikas Savienotajās Valstīs, apgalvo, ka ir maz ticams, ka incidents būtu bijis tīši izraisīts.
Tomēr Zviedrijas un Somijas policija sākušas izmeklēšanu saistībā ar aizdomām par sabotāžu. Kā NDR pavēstīja Vācijas iekšlietu ministre Nensija Fēzere (SPD), arī Vācijā ir uzsākta provizoriska izmeklēšana. Nedēļas nogalē Vācijas un Somijas kabeli pārbaudīs Somijas krasta apsardzes kuģis.
Tikmēr Ķīnas Ārlietu ministrijas pārstāvis noliedza jebkādu atbildību. Pekina nav informēta par jebkādu sabotāžu un uzturēs kontaktus ar iesaistītajām pusēm, lai kopīgi nodrošinātu starptautiskās zemūdens infrastruktūras drošību, teikts ministrijas paziņojumā.