Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Kā zināt, vai obligācijas ir piemērots finansējuma veids uzņēmuma biznesa attīstībai?

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Dažādos uzņēmuma attīstības posmos pastāv vairākas iespējas, kā finansēt izaugsmi. Kapitāla tirgus finanšu instrumenti, piemēram, obligāciju emisijas, piedāvā pievilcīgu alternatīvu uzņēmumiem, kas vēlas paplašināt finansējuma avotu klāstu un izmantot jaunas izaugsmes iespējas.

Obligācijām ir vairākas priekšrocības, kuras ne vienmēr iespējams iegūt, izmantojot tradicionālo kredītu finansējumu. Pirmkārt, obligācijas piedāvā uzņēmumiem elastīgu nodrošinājuma struktūru, kā rezultātā tās var labi apvienot ar citiem finansējuma avotiem un uzņēmumam var būt pieejams lielāks finansējuma apjoms. Otrkārt, obligācijām parasti nav amortizācijas grafika un to atmaksa ir termiņa beigās, tādējādi uzņēmumam šis finansējuma apjoms ir pieejams visā obligāciju dzīves laikā. Savukārt, salīdzinot ar akciju kapitālu, obligācijas ir aizņēmums, tādēļ, emitējot obligācijas, uzņēmuma īpašnieks nezaudē īpašumtiesības vai kontroli pār savu uzņēmumu.

Kad obligācijas var būt labāka izvēle nekā bankas aizdevums?

Lēmums emitēt obligācijas var būt piemērots uzņēmumiem ar skaidru attīstības stratēģiju un ilgtermiņa mērķiem. Bankas kredīti, lai arī tradicionāls risinājums, var radīt saistības, kas ierobežo uzņēmuma elastību. Savukārt obligācijas ļauj uzņēmumam saglabāt augstāku elastības līmeni, jo aizņēmuma noteikumus nosaka uzņēmums kopā ar investoriem.

Obligācijas ir piemērotas ne tikai lieliem uzņēmumiem, bet arī mazāka un vidēja mēroga uzņēmumiem, kuri vēlas paplašināt savu darbību vai ieguldīt infrastruktūrā. Šāda veida finansējums ļauj koncentrēties uz ilgtermiņa attīstības plāniem un stratēģijām, nepārslogojot uzņēmuma ikdienas naudas plūsmu ar ievērojamiem kredītu maksājumiem.

Kādas ir obligāciju emisijas izmaksas un pievienotā vērtība?

Jāņem vērā, ka obligāciju emisija var būt saistīta ar zināmām izmaksām, piemēram, juridisko pakalpojumu izmaksas, kas saistītas ar emisijas dokumentācijas sagatavošanu, un investīciju bankas izmaksas, kas parasti tiešā veidā saistītas ar piesaistīto līdzekļu apjomu. Taču šīs izmaksas bieži attaisnojas, jo tās palīdz piesaistīt ilgtermiņa investīcijas un uzlabot uzņēmuma reputāciju. Uzņēmumi, kuri regulāri piesaista finansējumu kapitāla tirgū, bieži tiek uztverti kā uzticami tirgus dalībnieki un tiem ir vieglāk piesaistīt finansējumu no investoriem.

“Mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kas pirmo reizi plāno izmēģināt savus spēkus kapitāla tirgū, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra ir izsludinājusi projektu atlasi, kas sniedz iespēju atgūt līdz 50% no kopējām ar vērtspapīru emisijas procesu saistītajām izmaksām. Obligāciju emisijas gadījumā atbalsta apjoms var būt līdz par 120 000 eiro,” skaidro Kristiāna Janvare, Signet Bank Investment Banking pārvaldes vadītāja, kapitāla tirgus eksperte.

Kā zināt, vai obligācijas ir piemērotas jūsu uzņēmumam?

Obligācijas var būt izcils finansējuma avots, taču tas ir piemērots uzņēmumiem ar pietiekami stabilām un sakārtotām finansēm, kuri spēj pārliecināt investorus par sava uzņēmuma darbības dzīvotspēju un ilgtspēju. Obligācijas visbiežāk ir piemērotas uzņēmumiem ar ambicioziem izaugsmes plāniem, kuru finansēšanai nepietiek vien ar bankas kredītu.

Tipiskais Baltijas emitents ir vidēja izmēra uzņēmums no dažādām nozarēm – ne vien finanšu un nekustamā īpašuma uzņēmumi, bet arī ražošanas un pakalpojumu sektoru uzņēmumi. Vidējais emisijas apjoms 5 – 50 milj. EUR un investori 50:50 privātie un institucionālie investori. Galvenokārt piedāvā obligācijas investoriem slēgtā obligāciju piedāvājuma formā.

Obligāciju tirgus piedāvā uzņēmumiem daudz priekšrocību, piemēram, lielāku finansiālo elastību, reputācijas uzlabošanu un piekļuvi lielākam finansējuma apjomam. Tomēr pirms lēmuma pieņemšanas par finansējuma piesaistes veidu, ir svarīgi rūpīgi izvērtēt uzņēmuma mērķus, finansiālās iespējas un ilgtermiņa redzējumu, lai pieņemtu stratēģiski pareizu lēmumu.

Kas investē obligācijās?

Signet Bank pieejamie dati rāda, ka vidēji 50% no piesaistītajiem līdzekļiem veido privātie, bet otru pusi — institucionālie, profesionālie investori. «Jo mazāka emisija, jo lielāka ir privāto investoru loma. Savukārt, jo lielāka emisija, jo būtiskāka ir institucionālo investoru līdzdalība,» komentē K. Janvare. «Obligāciju emisijas, kas ir zem pieciem miljoniem eiro, nav interesantas institucionālajiem investoriem, un to investoru bāzi galvenokārt veido privātie investori. Uzņēmumiem ar to ir jārēķinās.»

Vērts zināt:

  • Obligāciju emisijas process vidēji ilgst no 3 līdz 6 mēnešiem.
  • Obligācijas var labi sadzīvot kopā ar banku finansējumu.
  • Obligācijām ir elastīga nodrošinājuma struktūra: obligācijas var būt nenodrošinātas vai pakārtotas bankai.
  • Arī obligācijas var izvietot pakāpeniski, visu finansējuma apjomu nav obligāti jāpiesaista uzreiz (piemēram, nekustamā īpašuma attīstītāji).
  • Obligācijas var izmantot kā pirmo soli IPO (sākotnējais publiskais piedāvājums) virzienā.

Aspekti, ko uzņēmumam jāapsver pirms lēmuma pieņemšanas par obligāciju emitēšanu:

  • iegūtā finansējuma izmantošanas mērķis un stratēģija,
  • gatavība attīstīties,
  • gatavība tapt caurspīdīgiem,
  • profesionāļu piesaiste emisijas procesam.

Piesakies sarunai Signet Bank un uzzini sava uzņēmuma biznesa attīstības nākamo soli: https://signetbank.com/pieteikties-uz-tiksanos/

Latvijas uzņēmumu klientu pieredzes stāsti: https://youtube.com/playlist?list=PLEkzK1eMmR9fh8TI5lInNuiEziL9HIJVt&si=-vw0aXztREh_1C6B

Uz augšu