Tāpat krājēji mēdz būt psiholoģiski traumēti cilvēki, kuri, iespējams, ir cietuši no nabadzības vai pārdzīvojuši lielus zaudējumus. Cilvēki ar nepārvarētām dzīves traumām mēdz pieķerties lietām, jo tas palīdz saglabāt drošību šajā nestabilajā pasaulē. Krāšana var būt aizsargreakcija, lai mazinātu zaudējuma sāpes.
Krāšanu var raisīt arī trauksme, kas rada vēlmi visu kontrolēt: krāšana var būt mēģinājums kontrolēt haotisku iekšējo pasauli, kurā cilvēks jūtas nedroši, un rada fiziski drošu vidi, kurā nekad nekā netrūks.
Tāpat krāšanu veicina pieķeršanās: ir lietas, kuras uztveram kā neatņemamu daļu no savas dzīves pieredzes un identitātes. Šajā gadījumā krāšana nav tikai krāšana – tā ir arī drošības izjūta, mīlestība un patīkamas atmiņas.
Kā zināt – esmu krājējs vai vienkārši taupīgs?
Taupīgs cilvēks pārdomāti izvērtē, cik maksā kāda lieta, cik ļoti viņam tā ir nepieciešama, spēj koncentrēties uz noteiktu mērķi. Šāds cilvēks krāj, jo vēlas iegūt kaut ko lielu un svarīgu – iegādāties automašīnu vai nekustamo īpašumu, apmaksāt studijas u. tml. Krājējs savukārt uzkrāj lietas pārmērīgā apjomā, jo tām emocionāli pieķeras, pat ja tās viņam nav vajadzīgas. Viņš no tām neatbrīvojas arī tad, ja tās sāk traucēt dzīvot, radot haosu. Šādai krāšanai nav skaidra mērķa, tā ir tikai reakcija uz nedrošību un bailēm no zaudējuma.
Vēl viens aspekts, par kuru jārunā pārpildīta drēbju skapja kontekstā, ir šopaholisms jeb tik impulsīva iepirkšanās, ka cilvēks to nespēj kontrolēt, potenciāli radot papildu atkritumus nākotnē. Šajā gadījumā iepirkšanās remdē emocionālu diskomfortu: šopaholismu veicina dopamīna pieplūdums, kas rada īslaicīgu baudu. Šopaholiķi mēdz meklēt šo īslaicīgo laimes devu, lai aizpildītu iekšēju tukšumu, un nereti iekuļas emocionālās, finansiālās vai attiecību problēmās. Šopaholismu var veicināt pazemināts pašvērtējums, jo jaunie pirkumi ļauj cilvēkam justies vērtīgākam, vizuāli pievilcīgākam. Dažiem iepirkšanās palīdz mazināt skumjas un trauksmi, aizmirst problēmas un nepatīkamās emocijas. Savu lomu spēlē arī sabiedrības ietekme: materiālisma jeb patērētāju kultūra veicina uzskatu, ka pirkumi nodrošina statusu un piepildījuma izjūtu. Sociālo mediju reklāmas spiediens var pastiprināt ilūziju, ka laime un jēga meklējama lietās, nevis attiecībās un pieredzē.