Nobraukums ir viens no galvenajiem transportlīdzekļa nolietojuma rādītājiem, tādēļ daudzi šoferi uz to paļaujas, pērkot automašīnu. Taču ne vienmēr šis skaitlis ir precīzs – it īpaši vecākiem automobiļiem. Spēkrata kalpošanas mūža gaitā veiktais kilometru skaits tiek fiksēts odometrā. Krāpnieki bieži cenšas manipulēt ar tā datiem, lai maldinātu pircējus.
Pētījumā atklāj: pieaugot auto nobraukumam, palielinās odometra attīšanas un bojājumu skaits
Auto nozares datu uzņēmums "carVertical" veica pētījumu, balstoties uz lietoto auto vēstures pārbaužu datiem, lai uzzinātu, vai pastāv saistība starp spēkrata nobraukumu un tā "attīšanas" jeb odometra rādījuma viltošanas biežumu. Tāpat uzņēmums centās noskaidrot, vai pieaug avāriju īpatsvars, palielinoties nobraukumam.
Odometra attīšana Latvijā biežāk novērojama, kad auto pārsniedz 200 000 km atzīmi
Latvijā odometra rādījumu visbiežāk vilto, kad spēkrats ir veicis vairāk nekā 200 000 km. 7,5 % "carVertical" platformā pārbaudīto automašīnu ar 200 līdz 250 tūkstošiem veiktu kilometru ir iepriekš attīts nobraukums. Respektīvi, iespējamība iegādāties auto ar viltotu odometra rādījumu pieaug teju 3,5 reizes, salīdzinot ar mazlietotiem transportlīdzekļiem ar nobraukumu līdz 50 000 km.
Odometra datu viltošanas biežums automašīnām ar 50 līdz 100 tūkstošiem veiktu kilometru fiksēts 2,4 % apmērā, savukārt spēkratiem ar nobraukumu līdz 50 000 km – 2,1 %. Savukārt, kad odometra rādījums pārsniedz 150 000 km, tā manipulēšanas biežums palielinās līdz 4,4 %.
Odometra rādījumam pārsniedzot 250 000 km atzīmi, tā attīšanas biežums palielinās līdz 13,8 %. Odometra datu viltošana pieaug līdz pat 22,8 % gadījumu transportlīdzekļiem ar nobraukumu no 300 līdz 350 tūkstošiem kilometru. Savukārt automašīnām ar 350-400 tūkstošu kilometru rādījumu – līdz pat 31,1 % gadījumu. Platformā pārbaudītajiem spēkratiem, kuru nobraukums pārsniedz pusmiljonu kilometru, attīšana notikusi 50,8 % gadījumu. Tādēļ katram otrajam šīs kategorijas transportlīdzeklim nobraukums ir ticis viltots.
Jo lielāks ir odometra rādījums, jo lielāka iespējamība iegādāties bojātu auto
Paaugstināta iespējamība iegādāties automašīnu ar viltotu odometra rādījumu ir tikai viens no riskiem, kad spēkrata nobraukums ir lielāks. Pētījuma dati liecina, ka, palielinoties veikto kilometru skaitam, pieaug arī iespējamība, ka spēkrats ir guvis bojājumus.
No visiem Latvijas spēkratiem, kas pārbaudīti "carVertical", visbiežāk avārijās iekļuvuši auto ar nobraukumu no 250 līdz 300 tūkstošiem kilometru – 60,4 % šādu automašīnu vēstures atskaišu ir iekļauti dati par bojājumiem.
Bojājumu skaits un biežums visās nobraukumu grupās gan ir visai augsts, katrai no tām atšķiroties tikai par 3 %. Attiecīgi šī ir problēma, ar ko saskaras visi pircēji neatkarīgi no spēkrata fiksētā nobraukuma. Piemēram, auto ar 100-150 tūkstošiem veiktu kilometru bojājumi ir konstatēti 57,4 % atskaišu, taču, nobraukumam paaugstinoties par 50 000 km, īpatsvars sasniedz 59,6 %. Pat automašīnas, kurām odometrā fiksēts līdz 50 000 km, bojājumi konstatēti 42,7 % gadījumu.
"Lai neiegādātos auto, kas iepriekš ir bojāts, aizvien vairāk pircēju izvēlas iepriekš pārbaudīt spēkrata vēsturi vēl pirms tā aplūkošanas klātienē," skaidro "carVertical" komunikācijas vadītājs Mats Buzelis. "Uzzinot, ka kāda no automašīnas daļām ir iepriekš bojāta, pircēji vai pat dīleri var to aizvest uz padziļinātu pārbaudi, lai noteiktu, vai ir veikts nekvalitatīvs, lēts remonts. Ja auto priekšpuse ir cietusi avārijā, šajā zonā jāmeklē rūsas vai nekvalitatīvi veikta remonta pēdas. Zinot par iepriekš gūtajiem bojājumiem, ir vieglāk izlemt, vai šādu spēkratu pirkt vai tomēr meklēt ko citu."
Transportlīdzekļa vēstures atskaites var sniegt vērtīgu ieskatu automašīnas pagātnē. Šādi iespējams uzzināt par avārijām, kur spēkrats iekļuvis, kā arī odometra rādījumu nesakritībām, kas ļauj pircējiem labāk izprast transportlīdzekļa tehnisko stāvokli. Tādā veidā var paredzēt iespējamās kopšanas un uzturēšanas izmaksas un pieņemt pārdomātus, datos balstītus lēmumus.
Vairums pircēju Latvijā meklē auto ar 150-300 000 km nobraukumu
No visām Latvijas automašīnām, kas pārbaudītas "carVertical", populārākie ir bijuši transportlīdzekļi ar 250-300 000 km nobraukumu (19,3 % veiktu pārbaužu). Automobiļi ar 200-250 000 km odometra rādījumu popularitātes ziņā tālu neatpaliek, sastādot 18,4 % atskaišu. Savukārt spēkrati ar 150-200 000 km nobraukumu ir pārbaudīti 15,3 % gadījumu.
Pēc veiktā pētījuma datiem, daudzi Latvijas pircēji ir pārkāpuši 200 000 km nobraukuma robežu, ar kuru krietni palielinās iespējamība iegādāties spēkratu ar attītu nobraukumu. Vairums pircēju ir pētījuši transportlīdzekļus ar vēl ievērojamāku nobraukumu. Pieaugot odometra rādījumam, palielinās iespējamība, ka nobraukums ir mainīts. Tāpat vairāk nekā pusei šādu transportlīdzekļu ir fiksēta informācija par bojājumiem, kas var liecināt par slēptām, nereti nopietnām problēmām.
"Trīs līdz piecus gadus veci auto bieži tiek uzskatīti kā labs vidusceļš starp strauji krītošu tirgus vērtību un lielu nobraukumu. Taču ne visi pircēji var atļauties šādus spēkratus, tādēļ bieži tiek izvēlēti vecāki modeļi ar lielāku odometra rādījumu. Pircējiem būtu jābūt ziņkārīgiem par konkrētā transportlīdzekļa tehnisko stāvokli. Šajā ziņā pagātnes izpēte nav vienīgais veids, kā par to pārliecināties. Pirms pirkuma veikšanas būtu jāveic arī kārtīgs testa brauciens, kā arī jāpaviesojas autoservisā, lai veiktu padziļinātu izpēti," skaidro "carVertical" auto nozares eksperts Buzelis.
Pētījuma metodoloģija
"carVertical" veiktajā pētījumā aplūkotas auto vēstures atskaites, kuras uzņēmuma klienti iegādājās no 2023. gada jūnija līdz 2024. gada jūnijam. Apstrādājot miljoniem auto vēstures pārbaužu, uzņēmums spēj pamanīt jaunas tendences, kā arī sniegt padomus un prognozes par lietoto auto tirgu.