Šodienas redaktors:
Jānis Tereško
Iesūti ziņu!

Pēdējais brīdis sagatavot auto ziemai

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Shutterstock

Ziema transportlīdzekļus nesaudzē. Laikus nesagatavojoties, autobraucēji ceļu satiksmē var sastapties ar nepatīkamām situācijām. Kad temperatūra tuvojas nullei un ielas ir pārklātas ar sniegu, pat mazākā auto apkopes kļūda var dārgi izmaksāt. Neviens jau nevēlas iestigt sniegā vai no rīta attapties ar tukšu akumulatoru, tādēļ labāk sagatavoties ziemai jau laikus. Kā šoferi var parūpēties par saviem spēkratiem, lai braukšana pat gada aukstākajos mēnešos būtu patīkama?

No vissezonas riepām būtu jāatvadās

Pirms iestājas ziema, autobraucējiem būtu jāpārliecinās, ka spēkrata riepas ir labā tehniskā stāvoklī. Latvijā ziemas riepu protektoru atlikumam jābūt vismaz 4 mm, taču eksperti iesaka nomainīt riepas jau krietni agrāk, lai nodrošinātu labu saķeri ar ceļu. Tāpat būtu jāpārbauda, vai riepām nav kādi bojājumi, piemēram, plīsumi.

Sākot no 2024. gada 1. oktobra, pārvietojoties ar auto Latvijā ziemas periodā – no 1. decembra līdz 1. martam –, transportlīdzekļiem ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas paredzētas sniega un ledus apstākļiem. Šāda veida riepas ir marķētas ar kalna un sniegpārslas simbolu.

"Daudzi Latvijas autobraucēji izvēlas vissezonas riepas, taču diemžēl to bremzēšanas efektivitāte zemā temperatūrā strauji samazinās. Vissezonas riepas ir piemērotas mērenāka klimata apstākļos, tādēļ šoferiem ieteicams ieguldīt naudu uzticama ražotāja kvalitatīvās ziemas riepās," saka Mats Buzelis, auto nozares eksperts un uzņēmuma "carVertical" komunikācijas vadītājs.

Izlādējies akumulators var sabojāt visu dienu

Pirms ziemas visiem šoferiem būtu jāpārbauda sava auto akumulators. Teju izlādējies vai zemas kapacitātes akumulators var nespēt iedarbināt automašīnu pat nelielā salā – it īpaši dīzeļdzinēja spēkratiem, kuru piestartēšanai ir vajadzīga lielāka jauda.

Automašīna, kas "nelec", var izbojāt plānus, tādēļ novecojis akumulators jānomaina ar jaunu. Akumulatora atlikušo kapacitāti pavisam vienkārši var pārbaudīt, izmērot tā voltāžu ar multimetru, kas ir pieejams jebkurā celtniecības vai elektronikas preču veikalā.

Auto šķidrumi jāpārbauda, pirms tie aizsalst

Pirms iestājas gada aukstākie mēneši, ir būtiski nomainīt automašīnas šķidrumus. Daudzi autobraucēji aizmirst, ka vasaras vējstiklu mazgāšanas šķidrums, temperatūras stabiņam noslīdot mīnusu atzīmē, var sasalt. Šādā veidā var tikt nodarīti bojājumi visai vējstiklu mazgāšanas sistēmai. Ziemā netīrumi ātri sakrājas uz vējstikliem, tādēļ kļūst grūtāk saskatīt kājāmgājējus un citus satiksmes dalībniekus.

Vējstiklu tīrīšanas slotiņas būtu jāmaina vismaz reizi gadā, taču daudzi šoferi gaida, līdz tās pilnībā nolietojas.

"Nolietotas slotiņas parasti uz stikla atstāj nenotīrītas zonas, tādējādi pilnībā neatbrīvojoties no putekļiem un dubļiem. Vecas slotiņas tāpat var arī saskrāpēt vējstiklu, tādēļ ieteicams tās nomainīt pret jaunām, iesākoties ziemai," paskaidro Buzelis.

Daļa autobraucēju vasarā dzesēšanas sistēmā iepilda destilētu ūdeni, tas būtu jānomaina ar antifrīzu, pirms pienāk ziema.

Ziemā pašas svarīgākās ir bremzes

Automašīnai būtu jābūt labā tehniskā stāvoklī visa gada garumā. Jo īpaši tas ir svarīgi ziemā. Pirms aukstuma iestāšanās šoferiem jāpārbauda bremžu sistēma. Nolietoti bremžu diski vai kluči būtu jānomaina, negaidot brīdi, kad pienāks ziema.

Tāpat autobraucējiem nevajadzētu aizmirst par bremžu šķidrumu – it īpaši, ja tas nav mainīts kopš pēdējās ziemas. Ar laiku bremžu šķidrums zaudē savas īpašības un sistēmā parādās kondensāts, tādējādi ietekmējot to veiktspēju.

Ja instrumentu vadības panelī iedegas brīdinājuma lampiņa par bremžu vai pretbloķēšanas (ABS) sistēmas problēmām, tās būtu nekavējoties jāatrisina. ABS sistēma kontrolē automašīnu uz slidena ceļa. Tā arī spēj novērst negadījumus.

Aizsvīdušu logu novēršana

Temperatūrai samazinoties, auto logi var no iekšpuses aizsvīst, samazinot redzamību un palielinot iespējamību iekļūt negadījumā. Tas var notikt nolietota salona gaisa filtra dēļ, kas ir jānomaina vismaz reizi gadā. Labākajā gadījumā – pirms ziemas.

Tāpat aizsvīšanas iemesls var būt automašīnā sakrājies mitrums. To parasti izraisa mitri grīdas paklājiņi. Taču ziemā auduma paklājus nomainot pret gumijas virsmu, mitruma līmenim salonā būtu jāsamazinās. Kāpjot automašīnā, ieteicams notīrīt sniegainos zābakus. Ja tiek izmantoti gumijas paklājiņi, tad pēc brauciena beigām var tos izņemt un nokratīt sniegu vai sakrājušos ūdeni.

Auto durvis pēc mazgāšanas var aizsalt

Ziemā uz automašīnām var uzkrāties sāls un citi pretslīdes līdzekļi. Autobraucējiem ieteicams regulāri nomazgāt savu spēkratu, lai pasargātu tā virsbūvi.

Pēc izbraukšanas no automazgātavas šoferiem vajadzētu rūpīgi nosusināt durvju gumijas, kā arī ar saspiestu gaisu izpūst ūdeni no durvju slēdzenēm. Šim nolūkam ir izveidoti arī īpaši līdzekļi, ar ko apstrādāt durvju gumijas, lai tās neaizsaltu.

Sniega un ledus notīrīšana pirms braukšanas uzlabo drošību

Temperatūrai noslīdot zem nulles, autobraucējiem ik dienas vajadzētu no vējstikla noskrāpēt vai noņemt ledu. Kad pa rokai nav ledus skrāpja, daži ķeras pie plastmasas atlaižu kartes, kas var saskrāpēt vējstiklu.

"Pat sīki skrāpējumi var vakarā pasliktināt redzamību, tādēļ ir svarīgi pasargāt sava auto stiklu. Izmantojiet tam paredzētus rīkus, lai noskrāpētu ledu. Ja nepieciešams, var piemērot arī īpašus atkausēšanas šķidrumus," iesaka Buzelis.

Daļa autobraucēju mēdz tīrīt sniegu ar plaukstu vai cimdu, pamatā pievēršot uzmanību durvīm un stikliem. Taču šādi liela daļa sniega paliek uz spēkrata. Uz motora pārsega esošais sniegs var samazināt redzamību. Savukārt uz jumta sakrājusies sniega kupena bremzēšanas brīdī var uzslīdēt uz vējstikla. Tādēļ ieteicams iegādāties sniega birsti un pilnībā notīrīt virsbūvi pirms došanās ceļu satiksmē.

Uz augšu