Lielākais snieguma kritums novērots Rīgas un valstspilsētu skolēniem. Rīgas skolas šogad uzrādījušas par 21 punktu sliktāku sniegumu matemātikā, bet dabaszinātnēs - par 26 punktiem. Savukārt valstspilsētu skolās kritums matemātikā ir 13 punkti, bet dabaszinātnēs - 20 punkti.
Latvijas skolēni, kas 2023.gada pavasarī pildīja pētījuma uzdevumus, skolas gaitas uzsāka Covid-19 pandēmijas laikā, kad mācības ilgstoši notika attālināti, kā arī tika pagarināti brīvlaiki. Tāpat šo skolēnu mācību process sakrita ar Covid-19 pandēmijas un kara Ukrainā saistīto spriedzi sabiedrībā, atzīmēja pētnieki.
Atbilstoši pētījuma pirmajiem rezultātiem, Latvijā 12% skolēnu spēj sasniegt ļoti augstu matemātikas kompetences līmeni, kas ir nedaudz vairāk salīdzinājumā ar 2019.gadu. Vienlaikus par sešiem procentpunktiem samazinājies to skolēnu īpatsvars, kuri spēj sasniegt augstu kompetences līmeni. Palielinājies skolēnu īpatsvars, kuri nevar sasniegt pat zemāko kompetences līmeni.
Pētnieki ir nobažījušies par Latvijas skolnieču zināšanu līmeņa pasliktināšanos. Meiteņu sniegums matemātikā novērtēts ar 530 punktiem, kas ir par 14 punktiem mazāk nekā 2019.gadā.
Tāpat par četriem procentpunktiem pieaudzis arī skolnieču īpatsvars, kuras nesasniedz pat zemāko kompetences līmeni. Vienlaikus par vienu procentpunktu samazinājies meiteņu īpatsvars, kuras spēj sasniegt ļoti augstu matemātikas kompetences līmeni.
Turpretim to zēnu īpatsvars, kuri netiek galā pat ar pamatprasmēm, pieaudzis par diviem procentpunktiem. Līdztekus par četriem procentpunktiem pieaudzis skolnieku īpatsvars, kuri uzrāda ļoti augstu kompetences līmeni.
Salīdzinot ar 2019.gadu, meiteņu sniegums par 17 punktiem krities arī dabaszinātnēs. Vienlaikus starp zēniem novērots lielāks pieaugums, kuri nespēj sasniegt pat zemāko kompetences līmeni - par pieciem procentpunktiem. Tikmēr starp meitenēm šo skolēnu īpatsvars pieaudzis par trim procentpunktiem.