Līdz trešdienas vakaram Saeimas deputāti paspēja izskatīt visus nākamā gada budžetu pavadošos likumprojektus, kā arī iesāka skatīt apjomīgo likumprojektu par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam.
Noslēgusies budžeta skatīšanas 1. diena: kādi lēmumi pieņemti?
Saeima budžeta pavadošos likumprojektus ar pārtraukumiem sāka skatīt trešdien plkst.10. Kopumā izskatīts 31 pavadošais likumprojekts.
Pēc plkst.21 izsludināts pārtraukums, darbu pie nākamā gada budžeta Saeima turpinās ceturtdien, 5.decembrī.
Saeimas koalīcijas frakciju vadītāji darbu pie nākamā gada budžeta vērtēja kā konstruktīvu.
Saeima trešdien galīgajā lasījumā atbalstīja grozījumus likumā "Par akcīzes nodokli", ar kuriem tiks paaugstināts akcīzes nodoklis degvielai, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem.
Plānoto izmaiņu ietekmē 2025.gadā valsts budžetā paredzēts iekasēt 42,87 miljonus eiro.
Akcīzes nodokļa likmju izmaiņu rezultātā viena litra dīzeļdegvielas 2025. un 2026.gadā nodokļu dēļ cena pieaugs par 3,2 centiem ik gadu, bet svinu nesaturošam benzīnam - par 2,7 centiem ik gadu. Savukārt viena litra autogāzes cena 2025. un 2026.gadā nodokļu dēļ varētu pieaugt par 1,9 centiem ik gadu.
Parlamentārieši trešdien galīgajā lasījumā pieņēma izmaiņas Valsts fondēto pensiju likumā, kas paredz no 2025.gada 1.janvāra līdz 2028.gada 31.decembrim pensiju iemaksu likmes viena procentpunkta pārnesi no pensiju otrā līmeņa uz valsts nefondēto pensiju shēmu jeb pensiju pirmo līmeni, taču opozīcija debatēs pauda neticību, ka šis ir tikai terminēts risinājums.
Saeima trešdien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", kas paredz no nākamā gada noteikt fiksēto neapliekamo minimumu un paaugstināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmi.
Finanšu ministrija (FM) skaidrojusi, ka likums vērsts uz darbaspēka konkurētspējas palielināšanu un darbaspēka nodokļu sloga samazinājumu darba ņēmējiem ar zemiem un vidējiem ienākumiem, kā arī IIN piemērošanas vienkāršošanu.
Kopā šīs visas izmaiņas valsts un pašvaldību budžetiem 2025.gadā radīs 191,1 miljona eiro zaudējumus, 2026.gadā - 254 miljonu eiro zaudējumus, 2027.gadā - 287,5 miljonu eiro zaudējumus, bet 2028.gadā - 293,2 miljonu eiro zaudējumus.
Tāpat Saeima trešdien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Pievienotās vērtības nodokļa likumā, kas paredz arī turpmāk svaigiem augļiem, ogām un dārzeņiem piemērot samazinātu 12% pievienotās vērtības nodokļa likmi.
Saeimas deputāti trešdien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus likumā par budžetu un finanšu vadību, ar kuriem plānots sākt valsts budžeta procesu pakāpenisku reformu un pilnveidot pašvaldību finanšu stabilizācijas procesu.
Uz galīgo lasījumu priekšlikumus likuma papildināšanai bija sagatavojusi arī Saeimas priekšsēdētāja Daiga Mieriņa (ZZS), taču vēlāk Zaļo un zemnieku savienība priekšlikumu vairs neuzturēja un tas nesaņēma deputātu vairākuma atbalstu. Iesniegtais priekšlikums paredzēja reizi četros gados pilnībā pārskatīt visu valsts un pašvaldību budžeta programmu izdevumus jeb ieviest tā saukto "nulles budžetu".
Saeima trešdien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Reģionālās attīstības likumā, kas nodrošinās pašvaldībām plašākas aizdevēju izvēles iespējas.
Pašreiz Reģionālās attīstības likums un Ministru kabineta noteikumi attiecas tikai uz valsts aizdevumiem. Ja cits aizdevējs piedāvā izdevīgākus nosacījumus nekā Valsts kase, pašvaldības nevar izvēlēties šo aizdevēju un saņemt nepieciešamo apstiprinājumu.
Grozījumi bija nepieciešami, lai pašvaldības varētu izvēlēties no plašāka aizdevēju loka un kredītiestādes varētu piedāvāt savus pakalpojumus pašvaldību projektiem, nepieciešams mainīt Reģionālās attīstības likumu.
Tiek precizēts, ka visi aizdevumi, gan no valsts budžeta, gan no citiem aizdevējiem, tiek izvērtēti pēc vienādiem kritērijiem. Turklāt, saskaņā ar likumu, citu aizdevēju nosacījumiem jābūt izdevīgākiem nekā valsts budžeta aizdevumiem.
Jau ziņots, ka uz nākamā gada valsts budžeta projekta skatīšanu Saeimā koalīcija mobilizējusi visas tai pieejamās 52 deputātu balsis.
Sākotnēji koalīcijai Saeimā bija 53 balsis, kuras veidoja trīs frakciju deputāti un pie Saeimas frakcijām nepiederošais deputāts Oļegs Burovs (GKR). Vēlāk no "Jaunās vienotības" rindām tika izslēgts deputāts Andrejs Ceļapīters, savukārt "Progresīvo" Saeimas frakciju pameta Edgars Zelderis.
Koalīcija balsojumos var rēķināties arī ar Igora Rajeva atbalstu, kurš iepriekš bija "Apvienotā saraksta" deputāts.
Iepriekš Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas vadītājs Jānis Reirs aģentūrai LETA prognozēja, ka Saeima budžetu varētu izskatīt trīs dienās, kas nozīmē, ka tas galīgajā lasījumā varētu tikt pieņemts piektdien, taču tas ir atkarīgs no tā, cik ātri notiks darbs.
Politiķi apņēmušies budžetu neskatīt naktīs. Šādu praksi politiķi ieviesa, strādājot ar 2024.gada budžetu.
VID varēs apturēt taksometru pārvadātāja saimniecisko darbību datu nenosūtīšanas gadījumā
Saeima trešdien galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus nodokļu un nodevu likumā, kas paredz virkni pasākumu ēnu ekonomikas mazināšanai darījumos, būvniecības jomā, taksometru nozarē un naudas apritē.
Viens no pasākumiem, lai veicinātu bezskaidras naudas norēķinu izmantošanu, paredz, ka mazumtirdzniecībā visiem tirgotājiem būs jānodrošina iespēja klientiem par precēm un pakalpojumiem norēķināties arī bezskaidrā naudā, tostarp ar bankas karti.
Šāda prasība paredzēta uzņēmējiem ar apgrozījumu virs 50 000 eiro gadā. Patlaban mazumtirgotāji var izvēlēties gan skaidras, gan bezskaidras naudas norēķinus, savukārt bezskaidras naudas darījumi obligāti jānodrošina tikai vairumtirdzniecībā. Fiziskām personām aizliegti darījumi skaidrā naudā, kas pārsniedz 7200 eiro.
Savukārt, lai mazinātu skaidras naudas apriti, kredītiestādēm paredzēts noteikt pienākumu reizi gadā informēt Valsts ieņēmumu dienestu (VID) par klientiem, kuri gada laikā bankomātos savos kontos iemaksājuši 7000 un vairāk eiro skaidras naudas.
VID šādu informāciju patlaban var saņemt tikai atsevišķos gadījumos, kad kredītiestāde fiziskās personas iemaksas kontā ir identificējusi kā aizdomīgu darījumu.
Grozījumu autori Finanšu ministrijā likumprojekta anotācijā norādījuši, ka Latvijas uzņēmējdarbības vidē joprojām novērojama situācija, kad atsevišķi uzņēmēji saviem darbiniekiem daļu algas ieskaita viņu kontos, taču otru daļu izmaksā skaidrā naudā, to nereģistrējot un nedeklarējot un līdz ar to arī nenomaksājot visus par darbiniekiem maksājamos nodokļus.
Savukārt šo skaidro naudu, izmantojot kredītiestāžu bankomātus, iedzīvotāji iemaksā savos kontos, lai varētu norēķināties par pakalpojumiem, jo arvien vairāk pakalpojumu sniedzēju klientiem piedāvā norēķināties bezskaidrā naudā.
Lai pilnveidotu darba laika uzskaiti un uzlabotu nodokļu nomaksu, ar grozījumiem paredzēti pasākumi ēnu ekonomikas mazināšanai būvniecībā. Elektronisko darba laika uzskaites sistēmu plānots ieviest arī mazākos būvlaukumos - tādos, kur kopējā iepirkuma summa ir no 170 tūkstošiem eiro. Patlaban šāda sistēma noteikta būvniecības iepirkumiem no 350 tūkstošiem eiro. Prognozēts, ka jaunā prasība attiektos uz aptuveni 200 būvniecības objektiem un šādu elektronisku sistēmu uzstādīšana katram būvobjektam izmaksātu 100 līdz 200 eiro mēnesī.
Lai novērstu pārkāpumus komercpārvadājumos ar taksometru un mazinātu ēnu ekonomiku nozarē, grozījumi paredz pastiprināt komersantu atbildību par pārkāpumiem tiešsaistes datu iesniegšanā VID par veiktajiem pārvadājumiem.
VID bez brīdinājuma par datu neiesniegšanu varēs apturēt pārvadātāja un tīmekļvietņu vai mobilo lietotņu pakalpojuma sniedzēja saimniecisko darbību, kā arī liegt komercpārvadājumos izmantot attiecīgo taksometru. Tāpat paredzēts, ka par pārkāpumiem varēs anulēt speciālo komercdarbības atļauju (licenci), kā arī tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes reģistrāciju pasažieru komercpārvadājumos.