Šodienas redaktors:
Artūrs Guds
Iesūti ziņu!

Briškens komentē "Latvijas dzelzceļa" kavēšanos ar sociālo iemaksu veikšanu par darbiniekiem

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens.
Satiksmes ministrs Kaspars Briškens. Foto: Edijs Pālens/LETA

VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) darbinieku valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu segšana ir iekļauta rīkojuma projektā par LDz pamatkapitālu palielināšanu, sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P), komentējot LDz kavēšanos ar sociālo iemaksu veikšanu par darbiniekiem.

"Esam rīkojušies. SM iesniegtajā rīkojuma projektā par iemaksām uzņēmuma LDz pamatkapitālā skaidri noteikts, ka sociālo iemaksu segšana ir prioritāte," norādīja ministrs.

Rīkojuma projektā teikts, ka LDz būs jānodrošina nodokļu parāda samaksu par atliktajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.

Rīkojuma projekts paredz palielināt LDz pamatkapitālu par 46,798 miljoniem eiro, lai nodrošinātu valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvara maksājumus par 2022.gadu un 2023.gadu.

Latvijas Televīzijas raidījums "Panorāma" iepriekš vēstīja, ka LDz kavējas ar valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veikšanu par darbiniekiem, kas savukārt tieši ietekmē jaunos pensiju saņēmējus.

Raidījums atgādina, ka 2020.gadā notikušās kolektīvās atlaišanas laikā atklājās, ka darbinieki, kuri izvēlējās doties pensijā, nevar saņemt nopelnīto pensiju pilnā apmērā. Tas tāpēc, ka LDz par darbiniekiem nebija pilnā apmērā sociālās iemaksas.

"Panorāma" vēsta, ka šī situācija turpinās joprojām. Pašlaik valstij nesamaksātā summa ir aptuveni deviņi miljoni eiro. Šogad plānots atlikt dzelzceļa darbinieku sociālās apdrošināšanas iemaksas par augustu, septembri, oktobri un novembri.

Tas gan skarot tikai pensijas. Citus pabalstus, piemēram, bezdarbnieka, slimības vai maternitātes pabalstu tas neietekmējot.

Raidījums arī atgādināja, ka no 2020.gada valsts LDz ieguldījusi 95,6 miljonus eiro ārkārtējas palīdzības sniegšanai. Savukārt līdz šā gada beigām pamatkapitāla palielināšanai valsts plāno uzņēmumā ieguldīt vēl nepilnus 47 miljonus eiro.

SM rīkojuma projektā skaidro, ka valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras uzturēšanai un finansējuma nodrošināšanai 2018.gadā ar valsti SM personā noslēgtā daudzgadu līgumā 2018.-2022.gadam bija noteikts dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja finanšu līdzsvara nodrošināšanas mehānisms.

Tomēr par periodu no 2023.gada, pretēji Dzelzceļa likumā noteiktajam, daudzgadu līgums nav noslēgts, tādēļ finanšu līdzsvara maksājumi veicami, ievērojot Dzelzceļa likuma prasības. Tādējādi par 2022.gadu un 2023.gadu kopējā nesegtā zaudējumu jeb finanšu līdzsvara summa veido 46 798 155 eiro.

Pēc rīkojuma projekta pieņemšanas SM, kā LDz kapitāldaļu turētāja, akcionāru sapulcē lems par kompānijas pamatkapitāla palielināšanu ar naudas ieguldījumu, kā arī veiks attiecīgus grozījumus statūtos.

Jau ziņots, ka pagājušajā gadā LDz koncerna apgrozījums bija 263,529 miljoni eiro, kas ir par 3,4% vairāk nekā 2022.gadā, taču koncerns cieta 3,231 miljona eiro zaudējumus.

LDz ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna valdošais uzņēmums.

Svarīgākais
Uz augšu