Benzīns ar augstu sēra saturu, kuru Eiropā kā degvielu pārdot ir aizliegts, no Apvienotās Karalistes naftas pārstrādes rūpnīcām caur Eiropas sajaukšanas iekārtām nonāk līdz Āfrikai, kur tas izraisa smagu gaisa piesārņojuma krīzi. 2023. gadā viens no katriem sešiem bareliem benzīna, kuru ar tankkuģiem veda uz Nigēriju, ir nācis no šādas degvielas sajaukšanas iekārtas Antverpenes pilsētā Beļģijā. Daļa no šādas netīrās degvielas eksporta ķēdes ir arī Latvija.
Raidījums pēta, kā toksiska degviela caur Latviju smagi piesārņo Āfriku (4)
To atklājis starptautisks žurnālistu pētījums, kurā piedalījās arī Latvijas Radio Pētnieciskās žurnālistikas daļa. Pētījumā noskaidroto no šodienas, 5. decembra, var klausīties Latvijas Radio raidījuma "Atvērtie faili" epizodē "Latvija "džungļu sulas" ķēdē", kas pieejama Latvijas Radio mājaslapā, mobilajā lietotnē un populārākajās straumēšanas vietnēs.
Starptautisko žurnālistu pētījumu īstenoja Anglijā bāzētā pētnieciskās žurnālistikas organizācija "SourceMaterial" un konsultāciju organizācija "Data Desk" sadarbībā ar Pētnieciskās žurnālistikas daļu Latvijas Radio, Spānijas dienas laikrakstu "El País", Šveices nacionālo laikrakstu "Tages-Anzeiger", Beļģijas pētnieciskās žurnālistikas portālu "Apache.be", žurnālistu kolektīvu "Spit" Nīderlandē un "Pētnieciskās žurnālistikas fondu" Nigērijā.
"Iespējams, kādam dzirdot šo pētījumu, šķiet, ka tā nav mūsu problēma. Āfrika ir tālu, un galu galā, ja tas ir likumīgi, tad uzņēmumi var darīt, kā vēlas. Tomēr uzņēmumi peļņu gūst neētiski, un tas notiek uz cilvēku veselības rēķina," stāsta Latvijas Radio Pētnieciskās žurnālistikas daļas žurnāliste Linda Zalāne, kura strādāja pie starptautiskā pētījuma.
Žurnāliste papildina: "Eiropas naftas pārstrādes rūpnīcas pavisam noteikti apzinās, ka eksportētās degvielas sēra saturs vairākas reizes pārsniedz Eiropā pieļauto normu, kas, savukārt, Āfrikā izraisa gaisa piesārņojuma krīzi un rada ļoti nopietnas veselības problēmas tur dzīvojošiem cilvēkiem."
Pētījums atklāj, ka Antverpenes pilsētai analogu degvielas sajaukšanas iekārtu, kurā jauc degvielu ar augstu sēra saturu – nozarē nicinoši apzīmētu arī par "džungļu sulu", jo tā ir pārāk toksiska Eiropas tirgiem, bet eksportēt uz Āfriku nav aizliegts – darbina arī Ventspilī, uzņēmumā "Vitol Terminal Latvia".
Uzņēmums pastarpināti pieder starptautiskajai "Vitol" grupai. Gan pagājušā gadā, gan arī šogad desmitiem kuģu no "Vitol" termināļa ar benzīna un dīzeļdegvielas kravām kursēja Āfrikas virzienā.