Šodienas redaktors:
Jānis Tereško
Iesūti ziņu!

Gandrīz miljons kilometru nobraukums un auto, kas sasists 12 reizes. Pērles Latvijas auto sludinājumos (1)

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Shutterstock

Vairums šoferu izvairās no transportlīdzekļiem ar grozītu nobraukumu vai bojājumu vēsturi, taču automašīnas nereti sevī glabā arī citus noslēpumus. Dažiem modeļiem bieži mainās īpašnieki. Tāpat šie auto biežāk mēdz iekļūt avārijās. Transportlīdzekļu datu uzņēmums "carVertical" izpētīja uzkrītošākos un pārsteidzošākos lietoto auto tirdzniecības gadījumus, kas novēroti Latvijā 2024. gada pirmajā pusgadā.

​No robežas līdz robežai – vai auto reģistrācija astoņās dažādās valstīs nav par daudz?

No brīža, kad auto noripo no ražotnes lentes, tas ne vienmēr arī paliek tajā pašā valstī. Lietoti transportlīdzekļi bieži tiek vesti uz citām valstīm, tādēļ to kalpošanas mūža laikā var pabūt vairāku īpašnieku rokās.

No visiem auto, ko "carVertical" pārbaudīja Latvijā, viens 2011. gada BMW 5. sērijas modelis ievērojami izcēlās, jo tas līdz šim ir reģistrēts astoņās dažādās valstīs. Tālu neatpalika arī 2005. gada BMW X5, 2022. gada "Audi e-tron", 2010. gada "Volkswagen Tiguan", 2011. gada BMW X5 un 2014. gada BMW 6. sērijas spēkrats – katrs no tiem ir ilgstoši izmantots sešās dažādās valstīs.

Autovadītāji parasti mēdz mainīt spēkratus ik pēc dažiem gadiem, taču uz atsevišķiem modeļiem tas nav attiecināms. Šī gada rekordists ir 2006. gada "Audi A6", kas ir pabijis 26 īpašnieku rokās. Tāpat bieži īpašumtiesības ir mainījušās 2006. gada "Škoda Octavia" un diviem BMW 5. sērijas auto – katram no tiem ir bijuši 22 īpašnieki.

"Ja auto ir bijis daudzu īpašnieku rokās, ir vērts pārbaudīt, kāpēc tā ir noticis. Parasti šoferi maina automašīnas ik pēc 4-6 gadiem. Taču spēkrats, kura īpašnieki mainās ik pēc gada vai pat dažiem mēnešiem, iespējams, ir ar nopietnām tehniskām problēmām. Autovadītāji, kas iegādājas no ārzemēm ievestus transportlīdzekļus, zināmā mērā riskē, jo var būt grūti izsekot, cik daudz cilvēku rokās tie ir pabijuši. Taču, pieaugot auto vēstures pārbaudes pakalpojuma popularitātei, šāda informācija var būt iegūstama jau dažu sekunžu laikā," saka Mats Buzelis, "carVertical" komunikācijas vadītājs.

Piemēram, "carVertical" atskaites sadaļā "Laikposms" tiek norādīta informācija par automašīnas reģistrāciju, īpašnieku maiņu un iepriekš veiktajām tehniskajām apskatēm, kas var noderēt tiem autovadītājiem, kas meklē jaunu spēkratu.

Lielākā kopējā bojājumu vērtība pārsniedz 111 000 eiro

Ikkatrs auto kādā brīdī var iekļūt negadījumā, taču daži modeļi tajos ir iesaistīti biežāk nekā citi. Latvijā pircēji ir atraduši 2008. gada BMW X5 ar 12 fiksētiem negadījumiem. No tā tālu neatpaliek arī 2015. gada "Audi A8" ar deviņām fiksētām avārijām, divi BMW 5. sērijas auto un 2006. gada "Mercedes-Benz ML-Class", kur katrs ir guvis bojājumus astoņos negadījumos.

Atkarībā no gūto bojājumu nopietnības, apdrošinātāji var novērtēt remontdarbu vērtību citādi. Pamatā luksusa klases modeļiem remontu tāmes ir lielākas. Ja auto ir iekļuvis vairākos negadījumos, kur kopējā bojājumu vērtība var sasniegt vairākus desmitus vai pat simtus tūkstošus eiro, ir vērts šo spēkratu kārtīgi pārbaudīt pie mehāniķa. Transportlīdzekļa vēstures atskaitē tiek fiksēta informācija, kuras auto daļas ir iepriekš bojātas, ļaujot mehāniķiem pievērst uzmanību tieši šīm zonām.

Augstākā kopējā bojājumu vērtība Latvijā ir fiksēta 2020. gada BMW M4, kas pārsniedza 111 000 eiro. Par šādu summu daudzās valstīs var iegādāties dzīvokli vai pat māju. Turpat uz papēžiem min 2012. gada "Mercedes-Benz GLC" ar 103 500 eiro vērtu remonta tāmi, kā arī 2017. gada BMW 5. sērijas spēkrats ar bojājumiem 87 500 eiro vērtībā.

Nobraukums tiek samazināts par vairākiem simtiem tūkstošu kilometru

Latvijas sludinājumu portālos ir papilnam auto, kuru odometrā nolasāms rādījums vairāku simtu tūkstošu kilometru apmērā. Taču neviens no tiem nespētu pārspēt 2004. gada "Volvo S60", ar ko kopumā ir nobraukti 965 139 kilometri. Ņemot vērā, ka šī spēkrata odometrā ir iespējams fiksēt sešus skaitļus, tas ir tuvu brīdim, kad nobraukumu atkal sāks skaitīt “no nulles”.

Lai iegūtu šādu nobraukumu, minētajam "Volvo S60" kopš 2004. gada ik gadu būtu jāveic vairāk nekā 60 000 km, kas ir ievērojams rādītājs. Teju tikpat ievērojami daudz ir izmantots 2007. gada "Volvo S60" ar fiksētiem 696 921 km, kā arī senais "Volvo 440/460" ar 695 877 veiktu kilometru.

Pārdot auto ar lielu nobraukumu par labu cenu var būt visai sarežģīti, tādēļ negodīgi pārdevēji bieži samazina odometrā nolasāmo rādītāju, tādējādi mākslīgi paaugstinot spēkrata vērtību.

No visiem transportlīdzekļiem, kas pārbaudīti Latvijā, ievērojamākais nobraukuma "attinums" fiksēts 2010. gada "Volvo XC60" – tā odometra rādījums ir samazināts par veseliem 408 103 km. Līdzīgās pozīcijās ir arī 2011. gada "Audi A4" ar viltotu nobraukumu 373 991 km apmērā, kā arī 2007. gada "Volvo V70", kura odometra rādījums ir samazināts par 327 659 km.

"Pērkot auto, kura nobraukums ir samazināts par vairākiem simtiem tūkstošu kilometru, var iedzīvoties daudzās problēmās. Skaidrs, ka šāds spēkrats vairs nebūs uzticams un bieži plīsīs. Tāpat ir arī ievērojams drošības apdraudējums – auto ar tik lielu nobraukumu ir bīstams ne tikai šoferiem un viņu pasažieriem, bet arī citiem ceļu satiksmes dalībniekiem," saka Buzelis.

Nepalaid garām!
Uz augšu