Jaunāks, videi draudzīgāks autoparks, pārdomāta atbalsta sistēma lietotu elektroauto tirgū, jaunu ražotāju zīmolu ienākšana, lielāks fokuss uz autovadītāja labsajūtu un "zaļāki" sabiedrības mobilitātes paradumi, biežāk izvēloties sabiedrisko transportu, – šie ir tikai daži no vēlamajiem attīstības scenārijiem tuvākajiem pieciem gadiem, kurus, atzīmējot apdrošināšanas sabiedrības BALTA iniciatīvas "Drošākais uzņēmuma autoparks" 11 gadus, diskusijā "Autoparka attīstības vektors" ieskicēja ilgtspējas, satiksmes un auto eksperti.
Kādas likuma izmaiņas transporta nozarē mūs sagaida tuvākajos gados, un kā tas ietekmēs atbilstošākā spēkrata izvēli? Kā (un vai) mainīsies autovadītāju paradumi? Kādām pārmaiņām jāgatavojas autoparku vadītājiem, un kādi ir nepieciešamie priekšnosacījumi autoparku vēlamā attīstības scenārija īstenošanai?
Atbildes uz šiem un citiem jautājumiem diskusijā meklēja Satiksmes ministrijas Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktora vietnieks Jānis Kalniņš, SIA "Transporent" (SIXT franšīzes partneris Baltijā un Somijā) Arnis Jaudzems, "Jelgavas autobusu parka" valdes loceklis Gints Burks, Ilgtspējas vēstnese Latvijā, ilgtspējas konsultāciju uzņēmuma Futurcene valdes priekšsēdētāja Ieva Kustova un Apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) Transporta produktu un risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Kristaps Liecinieks.
Liels uzsvars uz drošību
Kā norāda Satiksmes ministrijas Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktora vietnieks Jānis Kalniņš, uzņēmumiem ir iespēja sadarbībā ar nevalstiskajām organizācijām piedalīties lemšanā par risinājumiem, kā šos uzstādītos mērķus īstenot.
"Trīs galvenie plānošanas dokumenti tuvākajiem gadiem ir Ceļu satiksmes drošības plāns 2021–2027, Nacionālais klimata un enerģētikas plāns 2021–2030 un Gaisa piesārņojuma samazināšanas rīcības plāns 2020–2030. Tas, kas var rosināt pārmaiņas šajos plānos, ir ilgtspējas izaicinājumi, drošības jautājumi un uzdevums samazināt ietekmi uz vidi. Noteikti vairākas aktivitātes būs saistītas ar kontroli, ciešāk uzraugot atļautā braukšanas ātruma pārsniedzējus, regulāros pārkāpējus, dzērājšoferus. Tāpat meklēsim risinājumus, kā efektīvāk apsaimniekot atgāzu sistēmas, un nākamgad gaidāms pārejas periods uz cieto daļiņu filtra pārbaudi. Tāpat jādomā, kā plašāk pārbaudīt dažādas drošības sistēmas, piemēram, ABS un drošības spilvenus," stāsta Jānis Kalniņš.