Iesūti ziņu!

Vai šoferi atceras saviem auto uzlikt atbilstošas ziemas riepas? VP novērojumi

Automašīnas riepas maiņa servisā.
Automašīnas riepas maiņa servisā. Foto: Shutterstock

No šī gada 1. decembra stājušās spēkā jaunās prasības saistībā ar ziemas riepām. Portāls TVNET sazinājās ar Valsts policiju, lai noskaidrotu, vai autovadītāji atcerējušies uzlikt atbilstošas riepas saviem spēkratiem.

Valsts policija atsūtīja statistiku par periodu no 1. decembra līdz 9. decembrim un salīdzinošo par tādu pašu periodu 2023. un 2022. gadā. Ja salīdzina šos periodus, tad fiksēto pārkāpēju skaits ir palielinājies.

Minētajā laika posmā 2022. gadā fiksēti 13 pārkāpēji, bet 2023. gadā - 11. Ņemot vērā faktu, ka stājušās spēkā jaunās prasības, Valsts policija apstiprina, ka pārkāpēju skaits ir pieaudzis - 23.

Savukārt saistībā par braukšanu ar bojātām riepām vai neatbilstošu protektora dziļumu Valsts policija 2022. gadā laika posmā no 1. līdz 9. decembrim sodījusi 60 šoferus, kamēr 2023. gadā šis skaitlis bija 71. Šogad šis rādītājs turpinājis pieaugt un sasniedzis 78.

Likumsargi portālam TVNET pārbaudēs var novērot, ka aizvien ir autovadītāji, kuri nav zinājuši par šiem grozījumiem saistībā ar ziemas riepām, taču ir daudzi autovadītāji, kuri ir lietas kursā un ievēro visas prasības.

Salīdzinošā statistika par apzinātas sānslīdes radīšanu

Šogad skaits varētu būt ievērojami mazāks, jo laikapstākļi decembra sākumā nav tik sniegoti kā iepriekšējos gados, informē Valsts policija.

2022. gadā fiksēti 97 likumpārkāpēji, bet 2023. gadā - 55. Tikmēr šogad laika posmā fiksēti 11 pārkāpēji.

Jau vēstīts, ka Ministru kabinets (MK) apstiprinājis grozījumus MK noteikumos Nr.295 "Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa", kas paredz papildinājumus un precizējumus transportlīdzekļu tehniskās apskates jomā. Būtiskākais MK noteikumu papildinājums ir jauns ziemas riepu marķējums.

Lai īstenotu "Ceļu satiksmes drošības plāna 2021.-2027. gadam" noteiktos mērķus par ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo un smagi ievainoto skaita samazinājumu, kā arī, ņemot vērā 2022. gada 2. decembra Ceļu satiksmes drošības padomes Domnīcā nolemto, normatīvajos aktos veiktas izmaiņas, papildinot tos ar prasībām par jaunu ziemas riepu marķējuma lietošanu.

Noteikumos paredzēts, ka, sākot ar 2024. gada 1. oktobri, Ceļu satiksmes noteikumos noteiktajā ziemas periodā (1. decembris – 1. marts) transportlīdzekļu, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 t, riteņiem ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos un kas marķētas ar apzīmējumu "kalns un sniegpārsliņa".

"Šis starptautiskais apzīmējums liecina, ka riepa izgājusi noteiktus testus un atzīta par piemērotu braukšanai sniega, ledus un apledojuma apstākļos," atklāj CSDD Tehniskā departamenta vadītājs Jānis Liepiņš.

"Jāņem vērā apstāklis, ka nākamajā ziemas sezonā, ja transportlīdzeklis būs aprīkots ar riepām, kurām ir tikai M+S apzīmējums, bez jaunā marķējuma "kalns un sniegpārsliņa", tad tās netiks uzskatītas par ziemas riepām. Proti, šādas riepas nedrīkstēs izmantot ziemas periodā un arī nebūs iespējams iziet tehnisko apskati. Līdz ar to jau šogad iesakām autovadītājiem izvēlēties ziemas riepas ar jauno apzīmējumu, lai tās varētu lietot arī turpmākos gadus un ziemas apstākļos justos drošāk."

Pārejas periodā līdz 2024. gada 1. oktobrim, tas ir, šajā ziemas sezonā vēl būs spēkā iepriekšējā prasība par transportlīdzekļu aprīkošanu ar ziemas riepām, kuras ir marķētas vēl ar M+S, M&S, M.S vai "kalns un sniegpārsliņa" marķējumu.

CSDD atgādina, ka obligātais ziemas riepu periods Latvijā ir no 1.decembra līdz 1.martam. CSDD Tehniskā departamenta vadītājs Jānis Liepiņš aicina autovadītājus izvēlēties uzstādīt ziemas riepas jau šobrīd, jo vasaras riepu saķeres īpašības strauji samazinās jau pie plus 4-6 grādiem un tas nav droši mainīgajos rudens laikapstākļos.

Vēl grozījumi MK noteikumos paredz no 2025. gada 1. janvāra ar jaunu tehnoloģiju iekārtām mērīt dīzeļmotoru izdalīto cieto daļiņu daudzumu. Līdz 2025. gada 1. janvārim notiks tehnisko apskates staciju aprīkošana ar dīzeļmotoru cieto daļiņu mērierīcēm, kā arī mērījumu procedūru izstrāde, robežvērtību noteikšana un prasību izvirzīšana.

Proti, ja "Euro 5" vai "Euro 6" motoros nebūs uzstādīts cieto daļiņu filtrs (DPF filtrs) vai tas nedarbosies, tehnisko apskati no 2025. gada 1. janvāri nevarēs iziet. Īstenojot plānotos grozījumus, Latvija būs starp vadošajām valstīm Eiropas Savienībā (līdzīgi kā Nīderlande, Beļģija un Vācija) cīņā ar dīzeļmotora cieto daļiņu filtru (DPF) manipulācijām.

Nepalaid garām!
Uz augšu