Braukšana ziemas apstākļos pieprasa pievērst īpašu uzmanību automašīnas tehniskajam stāvoklim. Zems motoreļļas līmenis un novēlota reakcija uz brīdinājuma signāliem var radīt nopietnas problēmas. Speciālisti skaidro, kā pareizi novērtēt eļļas līmeni, kādiem signāliem pievērst uzmanību un kā rīkoties, lai pārvietotos droši un pagarinātu dzinēja mūžu.
Kas autovadītājam jāzina par brīdinājuma lampiņām ziemā
Ignorēt vai reaģēt? Brīdinājuma lampiņa var arī maldināt
Instrumentu paneļa motoreļļas lampiņa ir automašīnas pirmais brīdinājums, ka eļļas līmenis tuvojas kritiskai robežai. Tomēr signāls ne vienmēr nozīmē, ka nekavējoties jāpapildina eļļa.
"Reizēm lampiņa var iedegties, izbraucot no pazemes stāvvietas vai pagrieziena laikā, un tad nodziest. Šādā gadījumā satraukumam nav pamata, jo lampiņas mirgošanu var izraisīt eļļas sakustēšanās tvertnē. Bet tas ir atgādinājums pārbaudīt eļļas līmeni," skaidro “Total Energies” auto eksperts Martins Šugždoss.
Ja lampiņa iedegas, iedarbinot dzinēju, un pēc tam nenodziest, tas liecina par minimālu vai pavisam zemu eļļas līmeni. Šādās situācijās nevajadzētu lieki riskēt, bet gan nekavējoties apstāties un manuāli pārbaudīt eļļas daudzumu ar mērstieni.
Kā pareizi pārbaudīt eļļas līmeni?
Eļļas pārbaude būtu jāveic, kad automašīna atrodas uz horizontālas virsmas un dzinējs ir atdzisis. Svarīgi pagaidīt, līdz visa eļļa notek atpakaļ karterī, citādi rādījumi var būt neprecīzi. Turklāt mērīt eļļas līmeni ar uzkarsušu dzinēju var būt bīstami.
Mērstieni vispirms vajadzētu izvilkt un rūpīgi noslaucīt, pēc tam ievietot atpakaļ un vēlreiz izvilkt. Uz mērstieņa palikušās eļļas pēdas norādīs pareizo eļļas līmeni. Lielākajai daļai eļļas līmeņa rādītāju ir divas atzīmes – minimālā un maksimālā. Vislabāk, ja eļļas pēdas atrodas aptuveni vidū starp šīm atzīmēm.
Ziemā eļļas līmenis var būt nedaudz zemāks nekā vasarā – aptuveni trešdaļa starp eļļas līmeņa mērstieņa minimālo un maksimālo atzīmi. Šāds līmenis palīdz dzinējam ātrāk sasniegt optimālo darba temperatūru aukstos laikapstākļos. Taču eļļas līmenis nekad nedrīkst nokrist zem minimālās robežas, norāda “Total Energies” eksperts Andžejs Hušatinskis.
Brauciena turpināšana – risks dzinējam
Braukšana ar zemu eļļas līmeni rada nopietnu risku dzinēja darbībai. Eļļa kalpo arī kā dzesēšanas šķidrums. Tāpēc nepietiekams eļļas daudzums var izraisīt dzinēja pārkaršanu un neatgriezeniskus bojājumus, brīdina eksperti.
Rāma, plūstoša braukšana līdz tuvākajam autoservisam vai veikalam, kur plānojat iegādāties piemērotu eļļu, dzinējam nekaitēs. Taču, ja braucat, maksimāli noslogojot dzinēju, kalnainās vietās vai ar piekabi, tas jau var negatīvi ietekmēt dzinēja darbību.
Ir svarīgi saprast, ka pārāk mazs eļļas daudzums jebkurā gadījumā pasliktina dzinēja darbību un apzināti ignorēt šo faktu nebūtu prātīgi. Ja brauciena laikā pamanāt, ka eļļas līmenis ir minimāls, sākotnēji pietiks, ja pievienosiet 0,5 litrus piemērotas eļļas. Šāds daudzums parasti veido aptuveni 10–20 % no kopējā eļļas tilpuma standarta dzinējos.
Kvalitatīva eļļa – ilgtermiņa risinājums
Informāciju par automašīnai piemērotas eļļas specifikāciju vajadzētu meklēt zem automašīnas motora pārsega, kur atrodams pēdējās eļļas maiņas ziņojums. Ja šādu informāciju neizdodas atrast, to var pārbaudīt servisa grāmatiņā.
Ja nezināt, kāda eļļa ir piemērotākā jūsu auto, izvēlieties augstas kvalitātes produktu. Pastāv lielāka iespēja, ka šāda eļļa atbildīs visiem dzinēja parametriem. "Vienlaikus ārkārtas situācijās labāk ieliet vidējas klases eļļu nekā neko. Servisā to varēsiet nomainīt pret ražotāja ieteikto," uzsver "Total Energies" eksperti.
Regulāra eļļas kvalitātes un daudzuma pārbaude ir būtisks solis, lai nodrošinātu dzinēja ilgmūžību. Atbilstošas kvalitātes eļļa ne tikai garantē optimālu dzinēja darbību, bet arī samazina degvielas patēriņu un emisijas, kas ir būtiski gan makam, gan videi.