Azerbaidžānas aviokompānijas “Azerbaijan Airlines” lidmašīna, kas 25. decembrī lidoja maršrutā Baku – Groznija, nezināmu iemeslu dēļ pieprasīja avārijas nosēšanos Aktau lidostā Kazahstānā, bet galu galā tur avarēja. No 67 lidmašīnā esošajiem cilvēkiem 38 gāja bojā, bet pārējie izdzīvoja. Bojā gājušo vidū ir septiņi krievi, raksta “The Insider”.
Foto un Video ⟩ The Insider: “Šrapneļu pēdas vairs nevar noslēpt; Starpvalstu aviācijas komitejai būs jāizmeklē uz Grozniju lidojošā lainera katastrofa” (7)
Saskaņā ar vienu no versijām lidmašīnai “Embraer 190” neizdevās nosēsties Groznijā miglas dēļ. Saskaņā ar citu, tai nācās mainīt maršrutu, jo Ziemeļkaukāza reģionā tobrīd notika bezpilota lidaparātu uzbrukums un Groznijas lidosta nepieņēma lidmašīnas. Publicētajos kadros no avārijas vietas redzami caurumi lidmašīnas astes daļā. Azerbaidžānas aviokompānija paziņoja, ka atceļ lidojumus uz Grozniju un Mahačkalu, līdz tiks pabeigta avārijas cēloņu izmeklēšana.
Vadims Lukaševičs, neatkarīgs aviācijas eksperts un grāmatas par MH17 katastrofas izmeklēšanu (“The MH17 Tragedy: Truth and Lies”) autors, portālam “The Insider” sacīja, ka, viņaprāt, Kazahstānas varasiestādes ļaus Starpvalstu aviācijas komitejai (IAC) izmeklēt “Embraer 190” katastrofu.
“IAC ir pilnvarota iestāde, kas veic izmeklēšanu ICAO uzdevumā un saskaņā ar ICAO noteikumiem. Kazahstānas nodos izmeklēšanu IAC, un Krievijas ietekme tajā ir spēcīga. Kopumā mēs varam saņemt vēl vienu MH17. No otras puses,
šrapnelim līdzīgas pēdas nevar noslēpt. Jautājums, kas to izdarīja [notrieca lidmašīnu], paliek atklāts. Ko teiks Starptautiskās civilās aviācijas komisija? Ka tā nebija Krievija? Kas cits? Azerbaidžāna vai Kazahstāna?
IAC veiks izmeklēšanu un publicēs ziņojumu.
Ja par to būtu atbildīga “Rosaviacija”, izmeklēšana turpinātos bezgalīgi, lai nepublicētu ziņojumu.
Mums joprojām ir lietas par vairākām aviokatastrofām, kas nav pabeigtas. IAC strādā saskaņā ar ICAO noteikumiem: pirmais ziņojums pēc pāris mēnešiem, pēc tam ikgadējie ziņojumi, bet tie ir jānoslēdz. Nedrīkst aizmirst, ka lidmašīnā bija ārzemnieki. Arī uzņēmuma, kas ražoja lidmašīnu, īpašnieki ir ārvalstnieki.
Kad Prigožins tika uzspridzināts, ražotājs paziņoja, ka viņu speciālisti ir gatavi piedalīties. Un “Rosaviacija” teica, ka tai nav vajadzīga nekāda palīdzība. Šajā gadījumā IAC nevarēs pasūtīt ražotāju trīs mājas tālāk, jo lidmašīnas pusē un dzinēju izstrādes pusē būs ārzemnieki. Tātad galus ūdenī nenoslēpsi”.
Arī otrs aviācijas eksperts, kurš ar “The Insider” runāja, saglabājot anonimitāti, uzskata, ka “Embraer 190” katastrofu izmeklēs IAC.
“Gan Azerbaidžāna, gan Kazahstāna ir Starpvalstu aviācijas komitejas locekles, tāpēc tieši tai būtu jāizmeklē šī katastrofa. Izmeklēšanā būtu jāiesaista Azerbaidžānas speciālisti, jo aviokompānija ir azerbaidžāņu, kā arī Kazahstānas pārstāvji, jo lidmašīna avarēja Kazahstānas teritorijā, un Brazīlijas speciālisti, jo lidmašīnu ražoja Brazīlijas lidmašīnu ražošanas korporācija “Embraer”.
Ja apstiprināsies, ka lidmašīna tika notriekta, tad tiks mēģināts atrast pārmijnieku. Brazīliešiem, iespējams, netiks atļauts iesaistīties izmeklēšanā. Atcerēsimies Prigožina bojā eju. Cita lieta, ka brazīlieši var uzstāt uz to, lai tiktu uzaicināti, piemēram, to valstu pārstāvji, kas ražoja dzinēju. Lai gan IAC galvenā mītne atrodas Krievijā un tās priekšsēdētājs ir krievs, šī izmeklēšana nekādā veidā neattiecas uz Krieviju, tomēr Krievijas pārstāvji tā vai citādi tajā piedalīsies. Būs starptautisks skandāls, ja IAC paziņos, ka neuzaicinās brazīliešus”.
Pirms avārijas lidmašīnas salonā uzņemtais videoieraksts liecina, ka ir iedarbojusies avārijas skābekļa masku izmešanas sistēma: tas notiek, ja lidmašīnā samazinās spiediens vai rodas spiediena traucējumi.
Telegram kanāls Niyso ziņoja par pretgaisa aizsardzības sistēmas “Pancir-S1” darbību virs Groznijas un publicēja video.
Aviācijas eksperts Vadims Lukaševičs ir pārliecināts, ka “Embraer 190” avārijas iemesls bija ārējs trieciens.
“Sprādzienu neviens nedzirdēja, jo eksplozija notika astes daļā. Ja tas nāca no aizmugures, lidmašīna uzreiz zaudēja kontroli. Teorētiski tā varēja būt sadursme ar putniem, bet tagad jau redzams, ka tas ir šrapnelis. “Mash” publicētajā videoierakstā redzams, ka tur ir lielas problēmas ar lidmašīnas vadību.
This is a full length video of the Azerbaijan Airlines plane crash in Kazakhstan. What the hell happened? pic.twitter.com/7CL6SwMne8
— Ian Miles Cheong (@stillgray) December 25, 2024
Tas nozīmē, ka jums faktiski nav nekādas kontroles. Stabilizators ir augstuma stūre. Nedaudz to novirziet, un lidmašīna nedaudz nolaiž uz leju vai paceļ uz augšu priekšgalu. Ja tas ir grūti, tad tas ir grūti. Un te tas iegūst augstumu, apstājas, nolaiž priekšgalu un sāk strauji zaudēt augstumu. Tiklīdz viņi mazliet atlaiž stūri, lidmašīna krīt lejup, it kā viņi būtu pavisam atgrūduši stūri prom no sevis.
Tie varēja būt mūsējie, bet viņi tajā laikā Groznijā cīnījās pret droniem. Tie varēja būt arī azerbaidžāņi vai kazahi. Viņi varētu būt mērķējuši uz dronu, bet kaut kādu iemeslu dēļ raķetes pašlikvidācija nenostrādāja un tā trāpīja attālākā mērķī. Mēs redzam šrapneļus, t. i., tā ir pretgaisa raķete, kas sekoja [lidmašīnai]. Un, ja tā sekoja, tad tā lidoja no Groznijas/Kaspijas/Mahačkalas virziena. Pagaidām tās visas ir tikai spekulācijas. Kā es saprotu, visas problēmas ir radušās jau nolaišanās laikā Kazahstānā, nevis virs Groznijas”, “The Insider” sacīja Lukaševičs.