Lai izmeklētu bojājumu rašanos zemūdens kabeļiem starp Somiju un Igauniju, Somijas varasiestādes nogādājušas Somijas ostā naftas tankkuģi "Eagle S", ceturtdien pavēstīja Igaunijas ārlietu ministrs Marguss Cahkna.
Kabeļu bojājumi Baltijas jūrā: Somija aizturējusi tankkuģi (10)
🇫🇮 The Finnish Coast Guard has taken the Russian shadow fleet vessel ”Eagle S” to Finnish waters and boarded it. The vessel’s captain is the main suspect of yesterday’s attack on Estlink 2.
— MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) December 26, 2024 at 4:22 PM
[image or embed]
Atbilstoši provizoriskajai informācijai "Eagle S" braucis ar nenostiprinātu enkuru.
"Eagle S" kuģo ar Kuka salu karogu, un kā norāda britu jūrniecības izdevums "Lloyd's List", tas ir krievu "ēnu flotes" kuģis. "Ēnu flote" tiek izmantota naftas pārvadāšanai no valstīm, kas pakļautas sankcijām.
Kā sacīja ministrs, viņam ceturtdien bijusi telefonsaruna ar Somijas ārlietu ministri Elīnu Valtonenu.
Tās gaitā apspriesti zemūdens infrastruktūras incidenti, un, komentējot elektrokabeļa "EstLink 2" un trīs sakaru kabeļu bojājumus, ministrs sacījis, ka tik bieži Baltijas jūrā notiekošus zemūdens infrastruktūras bojājumus nevar uzskatīt par nejaušiem.
"Vitāli svarīgās zemūdens infrastruktūras bojājumi ir kļuvuši tik bieži, ka ir grūti noticēt, ka tie ir nejauši vai vienkārši sliktas navigācijas izraisīti. Mums ir jāsaprot, ka zemūdens infrastruktūras bojājumi ir kļuvuši sistēmiski un jāuzskata par uzbrukumu mūsu vitāli svarīgām struktūrām," sacīja Cahkna.
Pēc ārlietu ministra teiktā, lietas izmeklēšana vēl ir sākuma stadijā, taču pozitīvi ir tas, ka Somijas varasiestādes nogādājušas "Eagle S" Somijas ostā, lai veiktu izmeklēšanu.
Igaunija turpinās pilnībā sadarboties ar Somiju, kā arī ar visām citām valstīm ap Baltijas jūru, lai aizsargātu jūras gultnes infrastruktūru, sacīja ministrs.
Helsinkos sarīkotajā preses konferencē šodien ziņots, ka Somijas robežsargi 26. decembra agrā rītā uzkāpuši uz kuģa “Eagle S”, kas atradies negadījuma vietā.
Kad tika pacelta enkura ķēde, tās galā enkura nebija, kas radīja pamatu aizdomām, ka ar kuģi notiek kaut kas neparasts. Policija pārņēma kuģa kontroli, un tagad tas atrodas Somijas ūdeņos netālu no Porkkalas.
Kabeļu pārrāvuma vietā ir plānota jūras gultnes izpēte, un ir noteikts civilās aviācijas lidojumu aizliegums.
Arī Somijas muita ir sākusi sākotnējo izmeklēšanu par nopietno noteikumu pārkāpumu. Muita norādīja, ka kuģis “Eagle S”, kas kuģo ar Kuka salu karogu, šogad nav iebraucis Somu līcī, bet ir apmeklējis Turciju un Indiju, kas ir svarīgs punkts no Krievijas Federācijai piemērojamā sankciju režīma viedokļa.
Preses konferencē arī norādīts, ka Somijas iestādes nav sazinājušās ar Krieviju saistībā ar šo incidentu un neplāno to darīt arī turpmāk.
Somijas parlamenta deputāts Jarmo Lindbergs, kurš iepriekš bija Somijas bruņoto spēku komandieris, norādīja, ka gada laikā ir bijuši trīs kabeļu bojājumu gadījumi, un visos tajos bija iesaistīts kravas kuģis vai tankkuģis, kam trūcis enkura.
“Šķiet aizdomīgi, ka milzīgi enkuri var tikt vilkti pa nelīdzenu jūras gultni, kuģim to nepamanot,”
teica Lindbergs, piebilstot, ka šādi incidenti liecina par kabeļu un telekomunikāciju infrastruktūras neaizsargātību.
Orpo: šī problēma ir jāatrisina
Somijas premjerministrs Peteri Orpo ceturtdien atsevišķi sarīkotā preses konferencē sacīja, ka Somija sākusi rīkoties izlēmīgi un tādējādi devusi skaidru vēstījumu, ka šī problēma ir jārisina un tai jāpieliek punkts. Somijai arī jāpalielina gatavība šādiem incidentiem.
Orpo sacīja, ka ir nepieciešams plašāks pasākumu kopums ēnu flotes apkarošanai.
“Ēnu kuģi iepludina naudu Krievijas kara mašīnā, lai Krievija varētu turpināt karu pret Ukrainu. Šie kuģi pastāvīgi tiek pievienoti sankciju paketēm, un tam jau ir bijusi liela ietekme,” uzsvēra Somijas premjerministrs, piebilstot, ka ēnu flotes kuģi apdraud arī vidi un Baltijas jūru.
Orpo apstiprināja, ka Somijai nav bijuši kontakti ar Krieviju. Viņš sacīja, ka pagaidām nevēlas secināt, ka aiz šīm darbībām stāv Maskava, taču norādīja, ka ēnu kuģi kuģo Krievijas interesēs. Orpo solīja, ka Somijas valdība darīs visu iespējamo, lai atrisinātu šo problēmu.
Finnish border guard Turva arrived quickly on site when Eagle S was still dragging anchor(s?). Ship was ordered to raise anchors, only chain remained. At this point the ship was ordered to change course away from lane and toward Finnish territorial waters.
— Aki Heikkinen (@akihheikkinen.bsky.social) December 26, 2024 at 2:09 PM
Finnish authorities (police and border guards readiness units) boarded the Eagle S ship 00:28 local time via heliborne landing securing the bridge first.
— Aki Heikkinen (@akihheikkinen.bsky.social) December 26, 2024 at 2:11 PM
Anchor is the suspected object with what the damages were caused. Ship crew size not announced but roughly 20-30 persons.
— Aki Heikkinen (@akihheikkinen.bsky.social) December 26, 2024 at 2:36 PM
Cook Island flag oil tanker Eagle S lost 25% of her speed minutes before she crossed the broken cable Estlink2. She crossed at 10:26Z, ie the time of cable fault. She proceeded at affected speed til she reached shallow waters, where she lost all momentum. After some maneuvers she regained speed.
— auonsson (@auonsson.bsky.social) December 25, 2024 at 7:23 PM
[image or embed]