Neierobežota preču kustība ir viens no Eiropas Savienības galvenajiem ieguvumiem, taču zināmā mērā tas arī veicina negodīgu konkurenci un krāpnieciskas darbības. Pēc Eiropā lielākā lietoto auto datu uzņēmuma "carVertical" datiem, odometra krāpniecība vien eiropiešiem izmaksā vairākus miljardus eiro. Starptautiski dati ir vienīgais veids, kā auto pircējiem un godīgiem pārdevējiem sevi pasargāt. Uzņēmums lēš, ka lietoto automašīnu īpatsvars ar grozītu odometru šogad ir samazinājies līdz 4,9 %. Pērn tas bijis 5,2 % apmērā.
Starptautiski auto nozares dati – vienīgais veids, kā samazināt lietoto auto krāpniecību Eiropā (1)
Skaidrība ar starptautisku datu palīdzību
Odometra krāpniecības kā problēmas atrisināšana nav viegls uzdevums. Lietoti automobiļi brīvi tiek pārvadāti pa visu Eiropu – galvenokārt no rietumiem uz austrumiem. "carVertical" auto nozares eksperts Mats Buzelis norāda, ka brīdī, kad transportlīdzekli valstī ieved negodprātīgas personas, tās bieži cenšas palielināt peļņu, samazinot odometra rādījumu vai slēpjot bojājumus.
Auto nozares datu uzņēmums "carVertical" izskaitļoja dažādās valstīs pārmaksāto naudu par spēkratiem ar viltotu nobraukumu. Polijā vien autobraucēji ik gadu pārmaksā vismaz 1,1 miljardu eiro. Tālu neatpaliek arī Francija, kur patērētāji ik gadu pārmaksā 0,8 miljardus eiro. Pirmo trijnieku noslēdz Itālija, kur auto pircēji pārtērē vairāk nekā 720 miljonus eiro. Taču šīs ir tikai trīs no Eiropas Savienības valstīm. Iespējams, ka lielākās valstīs dati ir vēl iespaidīgāki.
Lietoto auto tirdzniecība politiķiem jau ilgu laiku sagādā galvassāpes, taču līdz šim nav pieņemti lēmumi, kas būtiski ko mainītu. Pēc M. Buzeļa teiktā, nav bijuši nopietni centieni apturēt krāpniekus, kas izveidojis ievērojamu pieprasījumu pēc digitāliem, datos balstītiem produktiem, kā, piemēram, transportlīdzekļu vēstures pārbaudes.
"Odometra krāpniecības kā tendences atrisināšana nav viegla. Zinoši pircēji var saskatīt nesaderīgas detaļas, vizuālas nepilnības, kā dēļ rastos aizdomas par spēkratu. Taču ļaudis ar mazāku pieredzi ir sliktākā pozīcijā, tādēļ nereti pēc pirkuma veikšanas var atklāties, ka noskatītais spēkrats nemaz nav tik labs kā cerēts. Iegūstot starptautiskus datus par nobraukumu, bojājumiem, īpašumtiesībām un reģistrāciju no vairāk nekā 40 valstīm, var pircējiem palīdzēt. It īpaši tiem, kas pārbauda no ārzemēm ievestus transportlīdzekļus," skaidro "carVertical" pārstāvis Buzelis.
Galvenās prioritātes – datu ticamība, drošība un mērogs
Patiesi dati jau pasargā vairākus miljonus auto pircēju, nodrošinot drošu un uzticamu informāciju, lai izvairītos no potenciālām ķibelēm.
"Dati ir tie, kas palīdz novērtēt automašīnas tehnisko stāvokli un pieņemt lēmumu par pirkumu. Un tagad tas ir vieglāk nekā jebkad. Sadarbība ar uzticamiem un drošiem datu avotiem ir sevi attaisnojusi. Pats labākais, šādi ievācot informāciju, – neviens nevar rediģēt vai dzēst jebkuras automašīnas datus. Tas rada būtiskus šķēršļus krāpniecībai. Tādēļ krāpnieki labi zina, ka nespēs izlabot slikta tehniskā stāvokļa spēkrata vēsturi," saka "carVertical" eksperts.
Buzelis arī norāda, ka, sadarbojoties ar drošības iestādēm, policiju, finanšu uzņēmumiem, nacionāla vai pavalstu līmeņu reģistriem, bezpeļņas organizācijām un automašīnu sludinājumu portāliem vai dīleriem, rodas ne mazums izaicinājumu, kas ir jāatšķetina informācijas tehnoloģiju ekspertiem, pirms iegūtie dati auto pircējiem ir noderīgi.