Somijas valdība ir nolēmusi aizturēt naftas tankkuģi “Eagle S” pēc tam, kad tas sabojāja “Estlink 2” jūras kabeli, kā arī pirms tas sabojāja “Estlink 1” un gāzes cauruļvadu Balticconnector, ko pagājušā gada oktobrī sabojāja Ķīnas kravas kuģis “Newnew Polar Bear”. Uz “Eagle S” arī atrasts vērienīgs aprīkojums, ko izmanto elektroniskajai spiegošanai.
Somija novērsusi “Estlink 1” pārrāvumu un jaunu “Balticconnector” bojājumu (21)
Ja “Eagle S” būtu turpinājis ceļu, tas pusstundas laikā būtu sabojājis “Estlink 1” zemūdens kabeli un stundas laikā – “Balticconnector” gāzes cauruļvadu, ko pagājušā gada oktobrī sabojāja Ķīnas kravas kuģis “Newnew Polar Bear”, raksta “Helsingin Sanomat”.
“Estlink 1” bojājums ievērojami vājinātu Igaunijas elektroapgādi.
25. decembrī divi helikopteri pacēlās no Vantā lidostas un devās Somu līča virzienā. Somijas teritoriālajos ūdeņos uzturējās vairāk nekā 200 metrus garš kravas kuģis, kas pārvadāja 35 000 tonnu bezsvina benzīna.
Virs kuģa kādu brīdi atradās Somijas Aizsardzības un robežsardzes spēku helikopteri ar bruņotiem policistiem no Karhu speciālās vienības un Somu līča krasta apsardzes speciālajām vienībām. Aptuveni divdesmit vīru, izmantojot virvi, nokāpa uz klāja, un 26. decembrī plkst.00.18 Somijas varasiestādes pārņēma kontroli pār kuģi, kas piederēja Krievijas ēnu flotei.
“Helsingin Sanomat” intervēja vairākus avotus, kas bija pazīstami ar šiem notikumiem, un precīzi aprakstīja, kā notikumi risinājās.
Krasta apsardze saņēma ziņu pirmajos Ziemassvētkos
Somijas līča krasta apsardzes kontroles centrā Helsinkos 25. decembrī īsi pirms pulksten vienpadsmitiem atskanēja telefona zvans. Zvanītājs bija no valsts elektrotīklu uzņēmuma “Fingrid” un ziņoja, ka pulksten 12.26 ir pārtrūcis savienojums elektrības kabelim starp Somiju un Igauniju.
Dispečeru centrā uz sienas ir liels ekrāns, uz kura tiek rādīta visa jūras satiksme Somu līcī. Atgriežot attēlu atpakaļ, krasta apsardze varēja ātri noteikt, kuri kuģi varētu būt sabojājuši kabeli.
Sākotnēji tika vērtēti četri potenciālie kuģi. Pēc tam uzmanība tika pievērsta vienam no tiem – sliktā stāvoklī esošam kravas kuģim “Eagle S”. Tas izbrauca plkst.5.30 no Krievijas ostas Ustjlugas. Laika apstākļi bija labvēlīgi jūras braucienam: nebija ne stipra vēja, ne viļņu. Redzamība bija pietiekama.
Kad kuģis tuvojās “Estlink 2” jūras kabelim, tā ātrums ievērojami samazinājās. Šķita, ka tankkuģis ir nolaidis enkuru.
Iestādes apzinājās, ka enkurs varēja radīt bojājumus. Novembrī Zviedrijas ekonomiskajā zonā tika bojāts “C-Lion-1” sakaru kabelis starp Somiju un Vāciju. Ir aizdomas, ka tas izdarīts ar Ķīnas kuģi “Yi Peng 3”.
Pagājušajā gadā Ķīnas kuģa “NewNew Polar Bear” enkurs sabojāja gāzes cauruļvadu “Balticconnector”.
Kuģi “Eagle S” uzraudzīja Somijas iestādes. Ir zināms, ka tas pieder pie tā dēvētās ēnu flotes, ko Krievija izmanto, lai apietu sankcijas naftas eksportam. Oficiāli kravas kuģis kuģo ar Kuka salu karogu. Indijas kuģniecības reģistrā tā īpašnieks ir Caravella LLC FZ - Apvienotajos Arābu Emirātos bāzēts uzņēmums, kura vēsture lielā mērā ir slēpta. Uzņēmuma adrese sakrīt ar luksusa viesnīcas adresi Dubaijā.
Somijas krasta apsardzes kontroles centrs nolēma sagatavot patruļkuģi “Turva”. Robežsardze vēlējās noskaidrot, ar ko saistītas kuģa darbības. Robežsargi sazinājās ar policiju.
Pulksten 14.47 policijas priekšnieks Ilkka Koskimäki piezvanīja Helsinku policijas priekšniekam Jari Liukam un lika viņam izveidot jūras operāciju darba grupu.
To vadīja Juha Hietala, kurš vada Karhu policijas ātrās reaģēšanas vienību. Šajā posmā par operāciju bija atbildīga Robežsardze, kuras sastāvā ietilpst Krasta apsardze.
Par situāciju informēta Somijas valdība
Lauri Tijerala, prezidenta Aleksandra Stuba kabineta vadītājs, atradās uz kruīza kuģa ceļā uz Helsinkiem, kad savā mobilajā tālrunī saņēma ziņu no Marku Hasinena, Robežsardzes dienesta direktora pienākumu izpildītāja.
Tijerala nekavējoties nodeva informāciju prezidentam Stubam un sazinājās arī ar Igaunijas kolēģi. Par “Estlink 2” kabeļa pārrāvumu tika ziņots arī no Igaunijas.
Somi informāciju par situāciju nodeva arī Zviedrijai. Tijerala atlikušo brauciena daļu pavadīja uz “Viking Line” klāja, runājot pa tālruni. Informācija tika nodota arī Somijas valdībai.
Jau no paša sākuma notikumu izvērtēšanā bija iesaistīts arī Somijas valsts sekretārs Risto Artjoki. Ministru kabineta ministriem bija izveidotas kopīgas ziņojumapmaiņas komandas. Tā rezultātā Orpo un Stubs uzturēja pastāvīgu kontaktu. Iestādēm bija jābūt uz viena viļņa, lai panāktu politisku apstiprinājumu savai rīcībai.
Orpo un Stubs arī sūtīja ziņas un savstarpēji sazvanījās. Trešdienas vakarā Stubs un Orpo zvanīja tieši robežsardzes priekšnieka pienākumu izpildītājam Hasinenam.
Pulksten 14.30 Orpo platformā X ievietoja ziņojumu:
“Pēcpusdienā tika pārtraukts “Estlink 2” elektrības savienojums starp Somiju un Igauniju. Varasiestādes Ziemassvētku laikā neguļ un izmeklē šo problēmu. Kabeļa atslēgšana neietekmēs elektroenerģijas piegādi somiem.”
Suomen ja Viron välinen Estlink 2-sähkönsiirtoyhteys on pudonnut iltapäivällä verkosta. Viranomaiset ovat joulunakin hereillä ja selvittävät asiaa. Siirtoyhteyden katkeaminen ei vaikuta suomalaisten sähkönsaantiin.
— Petteri Orpo (@PetteriOrpo) December 25, 2024
Operācija jūrā
Patruļkuģis “Turva” 25. decembra pēcpusdienā izgāja jūrā. Krasta apsardzes kontroles centrs sazinājās ar kuģi “Eagle S”. Somijas varasiestādes ir noskaidrojušas situāciju ar kuģi. Līdz šim kuģim nav pieprasīts vai aizliegts kuģot Somijas teritoriālajos ūdeņos.
Vakarā, ap plkst.19.00, patruļkuģis “Turva” ieradās rajonā, kur atradās “Eagle S”. Varasiestādes saņēma vizuālu apstiprinājumu aizdomām:
kuģa otrais enkurs bija nolaists jūrā.
Vēlāk noskaidrojās, ka “Eagle S” bija izdevies pārraut vairākus datu pārraides kabeļus, kā arī “Estlink 2”. “Cinea” un “Elisa” ziņoja par kabeļu bojājumiem. Bija nepieciešama steidzama rīcība.
Bija zināms, ka,
ja “Eagle S” turpinās savu ceļu, pusstundas laikā tas varētu pārraut vēl vienu Somijas un Igaunijas kabeli – “Estlink 1”. Tas pamatīgi vājinātu Igaunijas elektroapgādi. Vēl pēc stundas kuģis būtu sasniedzis “Balticconnector” gāzes cauruļvadu.
Tagad “Turvas” robežsargi pieprasīja, lai “Eagle S” iebrauc Somijas teritoriālajos ūdeņos. Kuģim tika pavēlēts nekavējoties pacelt enkuru. Kad kuģis to izdarīja, atklājās, ka enkurs ir atdalījies un palicis jūras dzelmē. Tomēr enkura ķēde vien ir simtiem metru gara un sver tūkstošiem kilogramu. Tā varēja iznīcināt “Estlink 1” un, iespējams, arī cauruļvadu.
Kuģis “Eagle S” izpildīja Somijas iestāžu rīkojumu. Tas pagriezās un devās uz Somijas teritoriālajiem ūdeņiem.
Līdz vakaram jūras operācijas vadība tika nodota policijai, jo bija pamats aizdomām par pārkāpumu. Helsinku policijas pārstāvis Juha Hietala, kurš vadīja operāciju, jau bija nolēmis, ka gadījumā, ja kuģis iebrauks Somijas teritoriālajos ūdeņos, tas tiks konfiscēts. Viņš nolēma izmantot helikopteru.
Saskaņā ar “Helsingin Sanomat” informāciju varasiestādes bija gatavas rīkoties arī tad, ja kuģis nepakļautos un turpinātu vilkt enkura ķēdi pa Baltijas jūras gultni.
Kad 26. decembrī pusstundu pēc pulksten vieniem naktī īpašie spēki uzkāpa uz kuģa, viņiem nebija ne jausmas, kas viņus sagaidīs. Izrādījās, ka apkalpes locekļi bija gruzīni un indieši. Par laimi, ar viņiem bija iespējams sazināties: kuģniecībā vienmēr lieto angļu valodu.
Stubs, Orpo un pārējā politiskā vadība tika nepārtraukti informēti par situāciju līdz pat pusnaktij. Stubs un Orpo secināja, ka pagaidām nav jāsasauc prezidenta un valdības sanāksme. Tā varētu notikt ne ātrāk kā piektdien, 27. decembrī. Situācija tika kontrolēta.
Yle: uz kuģa “Eagle S” atradās spiegošanas ierīces
Somijas sabiedriskā raidorganizācija Yle piektdienas vakarā informēja, ka uz kuģa “Eagle S”, kas tiek turēts aizdomās par “Estlink 2” strāvas kabeļa bojāšanu, atradās raidīšanas un uztveršanas iekārtas, kas ļāva tam darboties kā Krievijas “spiegu kuģim”.
Saskaņā ar avota teikto iekārtas tika izmantotas, lai pārtvertu NATO jūras un gaisa kuģu radiosakarus, un ieraksti tika analizēti Krievijā.
Saskaņā ar “Lloyd's List” vēstīto šāda tehnoloģija uz komerciāliem kuģiem ir neparasta. Kāds informēts avots apgalvo, ka iekārtas uz kuģa patērējušas tik daudz enerģijas, ka tās ir izraisījušas atkārtotus elektroenerģijas padeves pārtraukumus.
Kuģa apkalpe esot zinājusi par kuģa spiegošanas nodomiem un esot bijusi iebiedēta, lai klusētu.
Piektdienas vakarā Yle neizdevās sazināties ar Somijas Centrālo kriminālpoliciju, lai saņemtu komentārus par šiem apgalvojumiem.