Vienlaikus atsevišķi pētījumi, kas analizē iepriekšējā ASV un Ķīnas tirdzniecības kara ietekmi uz tieši neiesaistītajām valstīm, rāda, ka ietekme uz eksportu dažādās valstīs atšķiras un ir arī ieguvēji. ASV un Ķīnas savstarpēji ar tarifiem aplikto preču eksports no citām valstīm, kas nav tieši iesaistītas tirdzniecības karā, auga straujāk nekā ar tarifiem neaplikto preču eksports.[2]
Latvijas eksporta tendences
Latvijas reālais preču eksports jau kādu laiku stagnē. Šajā ziņā neesam unikāli, bet tas ir mazs mierinājums (skatīt 5. attēlu). Pandēmijas laikā reālais preču eksports auga strauji, tomēr karš Ukrainā šo izaugsmi apstādināja. Pandēmijas laikā īpaši liels pieprasījums bija pēc koksnes produktiem, kas būtiski kāpināja Latvijas preču eksporta apjomu. Šobrīd tas ir zemāks. Arī lauksaimniecības raža citus gadus ir bijusi labāka. Kopumā šobrīd visu Baltijas valstu eksportētāji cieš no vāja ārējā pieprasījuma.
Analizējot detalizētāk Latvijas eksporta rezultātus, var secināt, ka sākam zaudēt tirgus daļas tirgos, kur jau eksportējam (konkurētspējas efekts – skatīt 6. attēlu). To daļēji varētu skaidrot ar darbaspēka izmaksu pieaugumu Latvijā, kas pēdējos gados bijis ļoti straujš. Vienlaikus pieprasījums pēc tām preču grupām, ko mēs ražojam, šobrīd samazinās (produkta efekts – skatīt 6. attēlu). Papildus vēl mūsu preču noieta tirgi šobrīd nav visstraujāk augošie (tirgus efekts – skatīt 6. attēlu).
Iespējas Latvijas eksporta izaugsmes veicināšanai
Eksporta palielināšanai Latvijai vajadzētu aktivizēt iekšējās darba tirgus rezerves un kopumā veicināt darbaspēka pieejamību. Tāpat Latvijai vajadzētu vairāk orientēties uz straujāk augošiem tirgiem un radīt tirgum pievilcīgākus produktus. Jau kādu laiku var novērot, ka globālā preču tirdzniecība stagnē, savukārt pakalpojumu eksports strauji palielinās, ko veicina straujā tehnoloģiju attīstība. Jāatzīst gan, ka šī pakalpojumu globalizācija notiek no zemas bāzes, tomēr tai ir liels potenciāls turpināt strauji augt. Skatoties uz pakalpojumu eksportu Baltijas valstīs redzam, ka kopš 2019. gada mūsu Baltijas kaimiņiem ar pakalpojumu eksportu klājas labāk (skatīt 7. attēlu). Lietuvas panākumu atslēga ir bijusi finanšu jaunuzņēmumu piesaistīšana, savukārt Igaunijas IKT sektors ar saviem vienradžiem "Bolt", "Pipedrive" un daudziem citiem uzņēmumiem nerada jautājumus, kas nodrošina pakalpojumu eksporta izaugsmi.