2025. gads Baltijas valstīs sācies ar degvielas cenu kāpumu, jo pieaudzis akcīzes nodoklis. Iecerēts, ka akcīze degvielai tiks palielināta arī 2026. gadā, un cenām uz augšu liks traukties arī citas likumu izmaiņas, piemēram, prasība pievienot degvielai biokomponenti, kas kopīgo cenu vēl vairāk sadārdzinās, vēsta LTV “Panorāma”.
Noskaties ⟩ “Zaļā kursa” un citu faktoru ietekmē degvielas cenas tuvākajos gados pieaugs par vismaz 18 centiem litrā (6)
Kopš decembra beigām Latvijas mazumtirdzniecībā dīzeļdegvielas cena pieaugusi par aptuveni 4 centiem litrā, benzīnam – par nepilniem trim centiem, bet autogāzei – pat par 12 centiem, liecina Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas novērojumi.
“Dīzeļdegvielai un benzīnam tas ir pamatā akcīzes nodokļa pieauguma dēļ. Autogāzei tas ir akcīzes nodoklis plus vēl sankciju spēkā stāšanās,” LTV skaidroja Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas izpilddirektore Ieva Ligere.
Nākamās akcīzes nodokļu izmaiņas gaidāmas tikai nākamgad. Tomēr pat pieņemot, ka šogad tiksim pasargāti no ģeopolitiskiem satricinājumiem, kas ietekmēs globālās naftas cenas, jau tagad skaidrs, ka degvielas cenas kāpums turpināsies. Kaut vai tādēļ, ka Eiropas zaļā kursa virziens liek padarīt fosilo degvielu arvien neizdevīgāku.
“Mēs esam rēķinājuši, kas uz 2030. gadu tie varētu būt [klāt] 18 centi litrā, bet kā tas vēl mainīsies, to rādīs laiks,”
sacīja Ligere.
Saeimā pašlaik tiek skatīts Transporta enerģētikas likums, kas, visticamāk, liks tirgotājiem pie degvielas pievienot dārgāku biokomponenti, kas kopīgo cenu vēl vairāk sadārdzinās.
Degvielas cenu kāpums rada vēl lielākus zaudējumus pārvadātājiem, kuriem no savas kabatas jāfinansē valsts uzliktais pienākums," atzina Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks.
Vairāk skaties LTV “Panorāmas” sižetā