Krievija apmēram trešdaļu pārdotās jēlnaftas un naftas produktu pārvadā caur Somu līci. Tirdzniecība notiek, neraugoties uz Eiropas Savienības (ES) noteiktajām sankcijām, turklāt tagad veiktie aprēķini liecina, ka tā ir visai ienesīga.
Naftas tranzīts caur Somu līci vien Krievijai nedēļā ļauj nopelnīt pusotru miljardu ASV dolāru (5)
Somijas medijs Yle sestdien raksta, ka Somu līcis Krievijai ir svarīgs eksporta ceļš. Līdz pat trešdaļai no valsts pārdotās jēlnaftas un naftas produktu tiek transportēta tieši pa jūru starp Somiju un Igauniju uz pārējo pasauli.
“Krievija no šī maršruta gūst milzīgu peļņu. Pagājušajā gadā šī summa sasniedza 1,5 miljardus nedēļā,”
saka Enerģijas un tīra gaisa pētniecības centra (Crea) eksperts Vaibhavs Raghunandans.
Kopš 2022. gada februārī Krievija iebruka Ukrainā, ES ir centusies ierobežot Krievijas fosilās degvielas tirdzniecību, piemērojot sankcijas.
Tomēr šīs sankcijas nedarbojas pietiekami labi.
Īpaši naftas gadījumā Krievijas eksporta ieņēmumi nav ievērojami samazinājušies. Decembrī Krievija no visas naftas tirdzniecības nopelnīja vidēji gandrīz pusmiljardu eiro dienā.
Viens no veidiem, kā apiet sankcijas, ir naftas transportēšana ar ēnu floti, kas darbojas arī Somu līcī.
Saskaņā ar “Crean Raghunandan” datiem pagājušajā gadā vairāk nekā 70% no visiem tankkuģiem, kas Somu līcī pārvadāja Krievijas jēlnaftu, bija ēnu flotes kuģi.
Robežsardze lēš, ka katru nedēļu šo maršrutu šķērso aptuveni 30 – 40 ēnu flotes kuģu.
“Financial Times” aprēķinājis, ka kuģu skaits Krievijas ēnu flotē pagājušajā gadā ir palielinājes, un šie kuģi pēdējā laikā kļuvuši par plašas publicitātes objektu.
Ēnu flotes kuģi tiek turēti aizdomās par vairāku zemūdens kabeļu pārraušanu Baltijas jūrā. Veci un nolietojušies naftas tankkuģi rada arī pamatīgu risku videi.
Vairākas valstis ir ieinteresētas Krievijas naftā, neraugoties uz to, ka šī tirdzniecība finansē Krievijas iebrukumu Ukrainā un ukraiņu genocīdu.
Eiropas Savienība (ES) joprojām ir lielākais Krievijas naftas pircējs pēc Ķīnas, Indijas un Turcijas. ES ir atļāvusi Ungārijai, Slovākijai un Čehijai pirkt jēlnaftu no Krievijas, izmantojot dienvidu naftas vadu “Družba”.
Krievijas izcelsmes naftas produkti Eiropā nonāk arī caur Indiju.
Indija no Krievijas pērk līdz pat 15 reizēm vairāk naftas nekā pirms pilna mēroga iebrukuma Ukrainā, saka “Cree” eksperts Vaibhavs Raghunandans. Šī valsts iegūst Krievijas jēlnaftu, pārstrādā to un pārdod tālāk jau gatavos naftas produktus ES valstīm un ASV.
Pirms Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā Nīderlande pirka naftu no Krievijas pa tiešo, bet tagad tā iegādājas naftas produktus no Indijas, un tajos izmantotā jēlnafta nāk no Krievijas.
Pašreizējo praksi, kad Rietumvalstis pērk naftu no Indijas, var uzskatīt par dubultstandartu.