Automašīnu aizdegšanās visbiežāk notiek elektrosistēmu bojājumu vai īssavienojumu dēļ, plīstot degvielas padeves caurulēm, kas izraisa degvielas nokļūšanu uz sakarsušām dzinēja daļām, kā arī bojātu vai nolietotu gāzes balonu dēļ. Jaunas mašīnas mēdz aizdegties, pārkarstot motortelpai, kas var būt ražošanas defekts vai nepareizas ekspluatācijas rezultāts.
"Ir arī gadījumi, kad spēkrati aizdegas pēc neuzmanīgas apiešanās ar uguni, ceļu satiksmes negadījumiem vai ļaunprātīgas dedzināšanas dēļ, tomēr arvien biežāk notiek tieši auto pašaizdegšanās minēto tehnisko ķibeļu dēļ," saka ERGO Atlīdzību regulēšanas departamenta direktore Sanita Rubene.
Pērn ERGO pieteikti deviņi auto pašaizdegšanās gadījumi, no kuriem septiņos automašīnas nodega pilnībā, un lielākā izmaksa sasniedza teju 41 000 eiro, sadegot jaunai, 2024. gada izlaiduma automašīnai, kas pēc ugunsnelaimes vairs nebija remontējama. Visos gadījumos dega automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem.
VUGD statistika liecina, ka 2023. gadā Latvijā notikuši 706 transportlīdzekļu ugunsgrēki, kas nozīmē vidēji divus gadījumus dienā, bet 2024. gada pirmajā pusē – 329, kamēr dati par otro pusgadu vēl tiek apkopoti.
"Ugunsgrēki izceļas gan vecākos, gan pavisam jaunos transportlīdzekļos. Taču liela daļa šo gadījumu ir novēršami vai to sekas – mazināmas, ja autovadītāji laikus rūpētos par auto tehnisko stāvokli un ugunsdrošības aprīkojumu. Ir autobraucēji, kuri ilgtermiņā ignorē indikatorus, kas iedegas panelī, tādējādi pakļaujot transportlīdzekli aizdegšanās riskam un apdraudot gan savu, gan apkārtējo cilvēku drošību. Turklāt aizdegšanās gadījumā ir izšķiroši, cik ātri, operatīvi spējam rīkoties, tādēļ aicinām ikvienu autovadītāju būt atbildīgam, parūpējoties par to, lai automašīnā atrastos viss nepieciešamais, tai skaitā ugunsdzēšamais aparāts," uzsver Rubene.