AS "Pasažieru vilciens" (PV) akcionāru sapulcē par uzņēmuma padomes locekļiem no sestdienas, 25.janvāra, uz pieciem gadiem ievēlēts līdzšinējais PV pagaidu padomes loceklis Mikus Ozols, kādreizējais VAS "Latvijas pasta" valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) padomes loceklis Māris Macijevskis, piektdien, 24. janvārī, informēja Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji.
Ievēlēta jauna "Pasažieru vilciens" padome
PV padome no sava vidus ievēlēs padomes priekšsēdētāju.
Ozola kompetence PV padomē ietvers sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas jomu, uzņēmumu un komandas vadību un iesaistīto pušu vadību, bet Vilcāna kompetences jomas būs stratēģiju izstrāde un ieviešana un korporatīvā pārvaldība. Savukārt Macijevska kompetenču jomas būs finanšu jautājumi un audits, risku vadības un iekšējās kontroles sistēmas.
Kā norāda ministrijā, Ozolam ir ilggadīga pieredze vadošos amatos finanšu jomā, kā arī pieredze transporta nozarē. No pagājušā gada viņš ieņem "LDz Cargo" un PV padomes locekļa amatus. Pirms tam, no 2006. līdz 2022.gadam, viņš ieņēma izpilddirektora un valdes priekšsēdētāja amatu SIA "Telia Latvija". Tāpat viņš ir strādājis Latvijas Informācijas un komunikācijas asociācijas, Latvijas Telekomunikāciju asociācijas un Latvijas Interneta asociācijas valdēs, informē SM.
Ozolam ir maģistra grāds uzņēmējdarbības vadībā, kas iegūts "SBS Swiss Business School", kā arī profesionālā maģistra grāds finansēs, kas iegūts Banku augstskolā, un sociālo zinātņu maģistra grāds ekonomikā, kas iegūts Latvijas Universitātē (LU).
Arī Vilcānam esot ilggadīga vadītāja pieredze, tostarp no 2005.gada līdz 2023.gadam viņš ir ieņēmis dažādus vadītāja amatus "Latvijas pastā", kur no 2016.gada bija valdes priekšsēdētājs un galvenais izpilddirektors. Vilcānam ir Rīgas Ekonomikas augstskolā iegūts maģistra grāds vadības zinībās un Banku augstskolā iegūts bakalaura un profesionālais maģistra grāds.
Macijevskim ir ilggadīga pieredze vadošos amatos finanšu jomā, kā arī pieredze transporta nozarē. No 2017.gada Macijevskis ir SIA "IQ Capital" valdes loceklis un partneris, no 2022.gada - CSDD padomes loceklis, bet no 2024.gada - "Latvijas pasta" pagaidu padomes loceklis. Pirms tam, no 2017. līdz 2023.gadam, viņš ieņēma finanšu direktora amatu uzņēmumā "HansaMatrix", savukārt no 2009. līdz 2016.gadam bija lielo uzņēmumu apkalpošanas daļas vadītājs AS "Citadele banka".
Macijevskim ir maģistra grāds starptautiskajā ekonomikā, kas iegūts LU, kā arī ekonomikas un biznesa vadības bakalaura grāds, kas iegūts Rīgas Ekonomikas augstskolā.
PV padomes locekļi tika izraudzīti konkursa kārtībā. Konkursā uz trīs padomes locekļu amatiem pieteicās 77 pretendenti.
SM valsts valsts sekretāra vietniece Inguna Strautmane norāda, ka jaunievēlētajai PV padomei operatīvi ir jāiesaistās stratēģisku lēmumu virzīšanā, tostarp ir jāizstrādā darbības stratēģija nākamajam periodam, kā arī jāvada un jāuzrauga iespējamie riski, kas saistīti ar pasažieru pārvadājumu nepārtrauktības nodrošināšanu.
LETA jau ziņoja, ka 2024.gada 24.janvārī jauno elektrovilcienu "Škoda" radītās pasažieru pārvadājumu krīzes dēļ nolēma atkāpties PV padome - Sandis Šteins, Inta Liepa un Imants Paeglītis.
Pēc tam tika apstiprināta kompānijas pagaidu padome. Par pagaidu padomes priekšsēdētāja iecēla AS "Sakret Holdings" padomes priekšsēdētāja vietnieku Arti Grinbergu, savukārt par padomes locekļiem iecēla SM Aviācijas departamenta direktoru Artūru Kokaru un uzņēmēju Ozolu.
Jau ziņots, ka 2023.gada decembra vidū PV sāka pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" ražotajiem elektrovilcieniem. Pirms tam vilcieni tika ilgstoši testēti un izmēģināti Latvijas dzelzceļa infrastruktūrā. Neraugoties uz to, jaunos vilcienus 2023.gada decembrī un 2024.gada janvārī regulāri piemeklēja dažādas ķibeles.
Pirmie divi Čehijas uzņēmumā "Škoda Vagonka" ražotie jauno elektrovilcienu vagoni Rīgā tika nogādāti 2022.gada jūnijā. Pagājušā gada septembrī Latvijā bija nogādāti visi 32 jaunie elektrovilcieni. Visa projekta kopējās izmaksas paredzētas 257,889 miljonu eiro apmērā.
PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no "Latvijas dzelzceļa" veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.