Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba
Iesūti ziņu!

Kā saprast, vai manas ziemas riepas ir ar pietiekamu protektora atlikumu atlikušajai sezonai?

Raksta foto
Foto: Pexels.com / Jeremy Li

Ziemas riepas ir viens no svarīgākajiem faktoriem, kas ietekmē automašīnas drošību un veiktspēju aukstajā sezonā. Ceļu apstākļi ziemā var būt neparedzami – sniegs, ledus un slapjš segums prasa no riepām maksimālu saķeri. Tāpēc ir būtiski pārliecināties, ka tavu ziemas riepu protektora dziļums ir pietiekams, lai nodrošinātu drošu braukšanu. Šajā rakstā uzzināsi, kā novērtēt riepu stāvokli un kad jāsāk domāt par riepu nomaiņu!

Cik dziļam jābūt ziemas riepu protektoram, un kā to vislabāk pārbaudīt?

Protektora dziļums ziemas riepām ir ļoti būtiska nianse, jo no tā atkarīgs, cik labu saķeri tās spēs izveidot ar ceļa segumu un vai pietiekami efektīvi spēs no kontaktlaukuma novadīt ūdeni un sniegu. Latvijā likumā noteiktais minimālais protektora dziļums ziemas riepām ir četri milimetri.

Taču speciālisti iesaka apsvērt riepu nomaiņu, vēl pirms ziemas riepas nodilušas līdz šai atzīmei. Vislabāk protektora mērīšanu uzticēt meistariem riepu servisā, jo protektora atlikums jāmēra vairākās riepas vietas, kas bez attiecīga aprīkojuma mājas pagalmā, stāvvietā vai garāžā var būt grūti izdarāms.

Pats protektora atlikumu pilnvērtīgi vari izmērīt pirms sezonas, kad riepu komplekts vēl nav uzmontēts uz auto. Tam paredzēti speciāli protektora mērītāji – pieejami gan mehāniski, gan digitāli modeļi, kurus atradīsi auto preču veikalos. Protams, par riepu maiņu steidzami jādomā arī tad, ja redzams lietotas riepas nodiluma indikators.

Kādi faktori ietekmē to, cik ātri dilst ziemas riepas?

Raksta foto
Foto: Pexels.com / Kelly

Diemžēl sniegt precīzu atbildi uz šo jautājumu ir praktiski neiespējami. To, cik ātri dilst gan ziemas un vasaras, gan vissezonas riepas, ietekmē virkne faktoru, piemēram:

  • Automašīnas jauda, masa un citi parametri – jārēķinās, ka smagāks un jaudīgāks auto nozīmēs arī lielāku riepu nodilumu;
  • Pārvietošanās paradumi – riepu nobraukumu pat par divām reizēm var ietekmēt apstākļi, kādos pārvietojies, piemēram, vai auto galvenokārt tiek izmantots gariem pārbraucieniem pa šosejām vai arī visu laiku sanāk gāzēt un bremzēt pilsētas satiksmē;
  • Braukšanas stils – nav noslēpums, ka agresīvs vai dinamisks braukšanas stils ar straujiem paātrinājumiem, spēcīgu bremzēšanu un asiem pagriezieniem ir ne tikai bīstams, bet arī nesaudzē automašīnu, tostarp riepas;
  • Riepu modelis – arī ziemas riepas modelis pat par 100% var ietekmēt nobraukumu, piemēram, vai ar to normālos apstākļos varēsi nobraukt vien 25 000 kilometrus vai 50 000 kilometrus. Jārēķinās gan, ka lielāks nobraukums nenozīmē labāku riepu veiktspēju. Piemēram, mīkstā sastāva jeb Skandināvijas tipa ziemas riepas dilst ātrāk nekā cietā sastāva jeb Eiropas tipa riepas, bet ekstremālos apstākļos tieši mīkstais sastāvs nodrošina labāku saķeri. Arī radžotas riepas dilst lēnāk uz sausa vai slapja asfalta, bet tās uz šāda ceļa vairāk slīd;
  • Riepu stāvoklis un uzglabāšana – svarīgi ir ne tikai izvēlēties kvalitatīvas riepas, bet arī par tām atbilstoši parūpēties. Vismaz reizi mēnesī pārbaudi gaisa spiedienu tajās, kā arī vizuāli pārbaudi, vai riepām nav kādu defektu. Nesezonā ir ļoti būtiska pareiza riepu uzglabāšana optimālos apstākļos. Ja šādas vietas nav, vislabāk riepu uzglabāšanu uzticēt riepu servisam;
  • Riepu mainīšana vietām – jārēķinās, ka uz velkošā tilta esošās riepas dils 2x ātrāk nekā nevelkošajam tiltam. Ja riepas nemainīsi vietām, pēc 2 sezonām (vidēji) velkošā tilta riepas savu laiku jau būs nokalpojušas, bet otras – salīdzinoši maz nodilušas.

Lieki teikt, ka dažādas riepu īpašības vari izvēlēties atkarībā no savām vēlmēm, vajadzībām un budžeta, bet auto obligāti jāaprīko ar tieši tāda izmēra riepām, kādas noteicis automašīnas ražotājs. Saprast, kāda izmēra riepas ir piemērotas tavam auto, palīdzēs Riepu garāžas mājaslapā atrodamais riepu kalkulators un izmēru katalogs.

Cik liels protektora atlikums vajadzīgs, lai lietotas riepas vēl droši varētu izmantot visu atlikušo sezonu?

Iegādājoties jaunas ziemas riepas, tās, visticamāk, nokalpos ne vienu vien sezonu. Savukārt lietotas riepas jau pieprasa lielāku uzmanību – pirms sezonas noteikti jāpārbauda, kāds ir protektora atlikums, lai saprastu, cik ilgi tās vēl aptuveni varētu kalpot.

Ļoti aptuveni vērtējot, pie labiem ekspluatācijas apstākļiem un mierīgas braukšanas, 1 milimetra protektora atlikums varētu nokalpot +/- 10 000 kilometrus. Respektīvi, jaunas ziemas riepas ar 8-9 milimetru protektoru varētu nokalpot 40-50 000 kilometrus līdz minimālajam 4 milimetru atlikumam.

Jaunas riepas tevi jau gaida Riepu garāžā

Raksta foto
Foto: Riepugaraza.lv / Riepu garāža

Ja esi sapratis, ka esošās ziemas riepas savu laiku ir nokalpojušas un jāmeklē jaunas, aplūko daudzveidīgo Riepu garāžas klāstu. Pērkot jaunas riepas Riepugaraza.lv, tās iespējams saņemt ar bezmaksas piegādi visā Latvijā, bet pieejama arī opcija pieteikties riepu montāžai kādā no Riepu garāžas servisiem visā Rīgā. Turklāt nolietotās riepas šādā gadījumā servisā varēsi atstāt bez maksas!

Uz augšu