Minimālās algas pelnītājs Latvijā joprojām saņem vismazāk – 623 eiro
Minimālā darba alga pirms nodokļu nomaksas viszemākā ir Latvijā – 740 eiro, kam seko Igaunija ar 886 eiro, un visaugstākā tā ir Lietuvā – 1038 eiro. Tā kā Lietuvā nodokļu apjoms, ko maksā darba ņēmējs un devējs, ir krasi atšķirīgs no pārējām kaimiņvalstīm, tad algu salīdzinājums pirms nodokļu nomaksas nesniedz pilnu ainu. Pēc nodokļu nomaksas minimālās algas pelnītājs Latvijā joprojām saņem vismazāk – 623 eiro, kamēr Lietuvā 777 eiro, bet Igaunijā 810 eiro. Kā redzams pēc nodokļu atskaitīšanas, Lietuva savas līderpozīcijas atdod Igaunijai.
Pieņemot, ka darba alga pirms nodokļu nomaksas ir 1900 eiro, vislielāko summu pēc nodokļu atskaitījumiem saņems strādājošais Igaunijā – nepilnu 1461 eiro. Tad seko Latvija ar nepilniem 1397 eiro (-64 eiro) un vismazāko algu jeb 1214 eiro (vēl -183 eiro) saņems Lietuvā strādājošais.
Arī lielāku algu saņēmējiem pret darba ņēmēju labvēlīgākā ir Igaunijas nodokļu politika. Tā, piemēram, 3500 eiro algas saņēmējs pēc nodokļu nomaksas Igaunijā saņem nepilnus 2632 eiro, kam seko Latvija ar nepilniem 2464 eiro (-168 eiro) un tad Lietuva ar nepilniem 2118 eiro (vēl -346 eiro).
Evija Kropa, Swedbank Finanšu pratības jomas vadītāja: “Vērtējot dažādo algu apmērus, cik saņem iedzīvotāji “uz rokas”, varam uzgavilēt, ka Latvija šajā ziņā nav vissliktākajā situācijā. Taču tā ir tikai puse no stāsta, jo darbaspēka nodokļiem ir divas būtiskas daļas, proti, tā, kas tiek attiecināta uz darba ņēmēju, un tā, kas tiek attiecināta uz darba devēju. Šajā jomā novērojamas diezgan krasas atšķirības. Piemēram, Lietuvā algas pirms nodokļu nomaksas tiek noteiktas augstākas, jo absolūti lielāko darbaspēka nodokļu daļu samaksā darba ņēmējs, darba devēja pusē atstājot vien nepilnu 2% slogu. Savukārt Igaunijā tas ir tieši pretēji – uzņēmēja pusē atstāta salīdzinoši liela darbaspēka nodokļu daļa, kas neietekmē darbinieka neto jeb pēc nodokļu nomaksas saņemto algu, bet ietekmē to, cik uzņēmumam izmaksā viena šāda darbinieka algošana. Vērtējot darbaspēka nodokļu konkurētspēju, kopaina tiek iegūta, iekļaujot abas maksātāju puses un aprēķinot kopējo nodokļu slogu.”