Darījums, ar kuru Vācijas aviokompāniju grupa "Lufthansa Group" kļūst par Latvijas nacionālās aviokompānijas "airBaltic" stratēģisko investoru, vērtējams kā ļoti liela Latvijas valdības un aviosabiedrības veiksme, aģentūrai LETA sacīja finanšu konsultāciju kompānijas "Prudentia" partneris Ģirts Rungainis.
Rungainis kā ļoti veiksmīgu vērtē "airBaltic" darījumu ar "Lufthansa" (7)
Viņš pauda, ka "Lufthansa Group" neiesaistās uzņēmumos, kuros ir kādas nopietnas problēmas, vai kuri gatavotos bankrotēt.
"Ar šo darījumu "Lufthansa Group" ieliek kāju durvīs un paziņo - mēs šeit esam, te ir mūsu interešu zona," sacīja Rungainis.
Eksperta vērtējumā ekonomiski svarīgi ir tas, ka darījuma nosacījumi paredz Rīgu saglabāt kā "airBaltic" bāzes lidostu, jo "airBaltic" netiešais pienesums ekonomikai mērāms miljardos eiro - tūrismā, biznesā, kravu pārvadājumu attīstībā, biroju centru attīstībā un citās jomās.
Tāpat Rungainis norādīja, ka, ņemot vērā straujo Lietuvas izaugsmi visās jomās, tostarp aviosatiksmē, pastāv risks, ka ar laiku nevis lietuvieši un igauņi brauktu uz Rīgu, lai kaut kur aizlidotu, bet gan Latvijas iedzīvotājiem varētu nākties braukt uz Viļņas lidostu. Tāpēc esot svarīgi neapturēt "airBaltic" izaugsmi.
Jautāts, kā vērtēt to, ka spriežot pēc darījuma, "airBaltic" šī brīža vērtība investoru skatījumā ir ap 140 miljoniem eiro, Rungainis atzina, ka tā ir vērtība, par kuru valdība spējusi vienoties ar investoru. Rungainis uzsvēra, ka jāņem vērā visas avioindustrijas svārstīgumu, kā arī problēmas, kuras "airBaltic" izjūt ne savas vadības vainas dēļ, piemēram, ar dzinējiem.
Tāpat eksperts norādīja, ka īsto vērtību parādīs aviosabiedrības sākotnējais akciju publiskais piedāvājums (IPO) un tā laikā piesaistītās investīcijas. Rungainis domā, ka pēc IPO "airBaltic" vērtība varētu nedaudz pārsniegt 300 miljonus eiro.
Jau ziņots, ka trešdien, 29.janvārī, panākta vienošanās starp Satiksmes ministriju, "airBaltic" un "Lufthansa Group", kas paredz "Lufthansa" grupas investīcijas "airBaltic" 14 miljonu eiro apmērā. Apmaiņā pret ieguldījumu "Lufthansa Group" saņems konvertējamu akciju, kas tai dos 10% līdzdalību, kā arī investoram tiks nodrošināta vieta "airBaltic" padomē. Vēlāk, pēc potenciālā "airBaltic" IPO, šī konvertējamā akcija tiks konvertēta parastajās akcijās.
Pēc IPO "Lufthansa Group" līdzdalības lielumu noteiks potenciālā IPO tirgus cena. Darījums paredz arī to, ka "Lufthansa Group" pēc potenciālā IPO piederēs ne mazāk kā 5% no "airBaltic" kapitāla.
Darījuma pabeigšana ir plānota 2025.gada otrajā ceturksnī pēc konkurences uzraudzības institūciju izvērtējuma.
Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) pēc darījuma noslēgšanas tviterī vēstīja, ka atbilstoši līgumam uzņēmuma bāzes vieta paliks Rīgā un lidojumu savienojamība nesamazināsies.
Vienlaikus viņa akcentēja, ka valsts vēlas saglabāt savu līdzdalību aviokompānijā, un ir jārēķinās ar nākotnes ieguldījumu tajā. "Mērķis ir ļaut "airBaltic" iziet IPO procesu, lai arī privāti investori no ārpuses varētu ieguldīt privāto finansējumu un kopā ar valsti celt aviokompānijas vērtību," skaidroja valdības vadītāja.
"airBaltic" pērn septembrī paplašināja sadarbību ar "Lufthansa" grupu uz nākamajiem trim gadiem, iznomājot uzņēmumam lidmašīnas. Noslēgtā vienošanās stāsies spēkā no šā gada vasaras sezonas. Līgums paredz trīs gadu sadarbību, kuras laikā līdz 21 "airBaltic A220-300" lidmašīnai izpildīs lidojumus "Lufthansa" grupas vārdā tās maršrutu tīklā.
Latvijas valdība 2024.gada 30.augustā vienojās, ka valstij pēc "airBaltic" akciju IPO kompānijas kapitālā jāsaglabā vismaz 25% plus viena akcija.
Tāpat šajā valdības sēdē tika nolemts, ka "airBaltic" pamatkapitāls, gatavojoties IPO, tiks samazināts par 571,293 miljoniem eiro un tiks vienkāršota esošā uzņēmuma akciju struktūra, taču atbilstoši "Firmas.lv" datiem līdz šim izmaiņas joprojām nav veiktas. Pamatkapitāla samazināšanas noteikumos teikts, ka "airBaltic" pamatkapitāls tiks samazināts līdz 25,179 miljoniem eiro.
"airBaltic" 2024.gadā pārvadāja kopumā 5,2 miljonus pasažieru, kas ir par 13% vairāk nekā gadu iepriekš, un veica 47 000 lidojumu, kas ir par 7% vairāk nekā gadu iepriekš.
"airBaltic" auditētais apgrozījums 2023.gadā bija 664,289 miljonu eiro apmērā, kas ir par 33,2% vairāk nekā 2022.gadā, kā arī kompānija guva peļņu 33,852 miljonu eiro apmērā pretstatā zaudējumiem gadu iepriekš.
Līdz paredzamo izmaiņu reģistrēšanai Latvijas valstij pieder 97,97% "airBaltic" akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Tūsenam piederošajam "Aircraft Leasing 1" - 2,03%.