“Mēs saprotam, ka tas mums jādara, tā realitāte ir tāda, kāda tā ir. Un tas jau ir liels makroekonomiskais skaitlis, un variācijas ir tik daudz un dažādas, kā to varētu izdarīt. Kā atbildīgam starptautiski finansiāli partnerim, kāds mēs esam gan eirozonā, gan arī pret pārējiem tirgus dalībniekiem, mums tiešām tas nav viegls uzdevums. Mēs pašlaik domājam, kā to darīt šeit Finanšu ministrijā, un gatavojamies sarunai ar premjeru un Valsts prezidentu, kas ir šo prioritāti izvirzījis. Tā, kā tas ir mūsu dienaskārtībā. Pašlaik par risinājumiem es pavisam negribētu spekulēt.”.
Finanšu ministrs ir noraidošs par iespēju aizsardzības izdevumus audzēt uz budžeta deficīta rēķina - pat, ja Eiropas Komisija šiem mērķiem pieļautu atkāpes no noliktajiem kritērijiem. Norādot, ka tas vēlāk var atsaukties uz parāda apkalpošanas izdevumiem. Bet tieši deficīta audzēšanu kā reālāko scenāriju redz “Progresīvie”. “Manuprāt, ir tas virziens, kurā jāskatās Latvijai un kuru, starp citu, Igaunijas valdība pagājušajā nedēļā izplatīja paziņojumu, ka ir jāveic atkāpes no Māstrihtas kritērijiem. Šeit vienīgā atbilde ir Eiropa,” saka “Progresīvo” Saeimas frakcijas vadītājs Andris Šuvajevs.
Igaunija, lai finansētu aizsardzības izdevumus, šogad cēla nodokļus. Šuvajevs tādu iespēju noraida. Un kā reālu scenāriju nesaskata arī naudu iegūt, samazinot izdevumus citās jomās. To, savukārt, kā izskatāmu iespēju redz ZZS frakcijas vadītājs Harijs Rokpelnis, kurš tieši aizņemšanos neuzskata par ilgtspējīgu risinājumu. “Es domāju, ka agri vai vēlu - es ceru, ka agrāk - mēs nonāksim pie situācijas, ka nopietni tiek pārskatītas visas budžeta pozīcijas - gan tādēļ, lai varētu novirzīt lielāku finansējumu aizsardzībai, gan tur ir vēl aspekti. Mums, redzot esošo demogrāfijas situāciju, darbaspēka pieejamību, es domāju, ka ir jānotiek arī darbaspēka pārbīdei no publiskā sektora uz privāto sektoru, kas nozīmētu tādu tiešām nopietnu revīziju tajā, ko publiskais sektors dara un ko var atļauties.”