Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba
Iesūti ziņu!

Iebūvēt vai pieslēgt: navigācijas dažādie ceļi

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Publicitātes foto

Inovatīvas tehnoloģijas maina ne tikai mūsu saziņas, darba un sadzīves paradumus, bet arī pārvietošanos ar auto. Tā rezultātā, izvēloties modernu transportlīdzekli, daļai cilvēku par izšķirošu faktoru kļuvis tas, cik ērta un funkcionāla ir automašīnas multimediju sistēma. Aizvien lielākam skaitam šoferu tas kļūst par kvalitātes un komforta standartu, kas konkrētu modeli spēj izcelt uz sāncenšu fona. Tāpēc ražotāji dažnedažādos atjautīgos veidos mēģina uzlabot to, ko mēs redzam spilgtajos displejos. Kā viņi to dara?

Sadarboties vai konkurēt?

Tā kā ražotāji saprot, ka multimediju sistēma kļūst aizvien nozīmīgāka, viņi pie tās nopietni piestrādā, tikai izmanto tam dažādus ceļus.

Vieni strādā pie programmatūras un ergonomikas kopā ar lielākajiem tehnoloģiju uzņēmumiem. Spilgtākie šīs pieejas piemēri: "Volvo" un "Renault" sadarbība ar "Google", kā arī "Fiat" un "Microsoft" parakstītais sadarbības līgums jau pirms divdesmit gadiem.

Citi uzskata, ka vislabāk ir pašiem izstrādāt savu sistēmu. Šī grupa kā argumentu savam ceļam min to, ka visprecīzāk savu klientu vajadzības izprot tieši paši ražotāji. Piemēram, "General Motors" ir izveidojis multimediju programmatūru, kas neatbalsta tādas lietotnes kā "Android Auto" un "Apple CarPlay". Neatkarīgu programmatūru mēģināja radīt Volkswagen, taču piedzīvoja neveiksmi, kas noveda pie sadarbības ar "Rivian".

Pastāv arī hibrīdas pieejas. Piemēram, "Stellantis" vēlas uzlabot savus produktus, piedāvājot vēl vairāk funkcionalitātes ar "Android Auto" un "Apple CarPlay" palīdzību. Savukārt "Kia" līdzsvaro abas stratēģijas – gan izstrādā savu programmatūru, gan vienlaikus nodrošina bezvadu savienojumu ar viedtālruni, izmantojot "Android Auto" un "Apple CarPlay".

Kā uzskata žurnāla "Profi Latvija" galvenais redaktors un ilggadējs "Latvijas Gada auto" žūrijas tiesnesis Guntars Pulss, tie ražotāji, kas vislabāk izprot sabiedrības vajadzības un rada ērtāko digitālo vidi, beigās iegūs neapstrīdamas priekšrocības.

"Es apšaubu, ka ražotāji, kas atteiksies no "Android Auto" un "Apple CarPlay", būs vinnētāji. Drīzāk gluži pretēji – viņi, visticamāk, zaudēs klientus, jo zināmu un ērtu funkciju atņemšana "aizdzīs" viņus pie konkurentiem, kuri joprojām tās piedāvā. Galu galā multimediji automobiļa izvēlē kļūst arvien svarīgāki. Uzņēmumiem, kuri atsakās no iepazītām un visiem tīkamām lietām, šāda izvēle ir jāargumentē ļoti pārliecinoši," saka Guntars Pulss.

Svarīga ir arī ergonomika. "Multimediju sistēmas vadībai jābūt intuitīvai, lai funkcijām šoferis varētu piekļūt ar minimālu piepūli. Tam jānotiek maksimāli ātri, jo uz ceļa katra sekunde ir dārga. Tās kompānijas, kas izstrādā savu sistēmu, šajā ziņā iegūst zināmas priekšrocības, jo funkcijas savos modeļos var integrēt maksimāli gudri," skaidro Guntars.

Tiem, kas nevar bez navigācijas

Nu jau navigācijas sistēmas ir attīstījušās daudz tālāk par sākotnējo mērķi – vienkārši aizvest līdz galamērķim. Tagad tās rāda reāllaika satiksmes informāciju, optimizē maršrutu, pamatojoties uz brauciena laiku un degvielas vai elektroenerģijas patēriņu, un piedāvā citas funkcijas. Tirgū dominē tādas labi zināmas navigācijas lietotnes kā "Waze" un "Google Maps", un tas ietekmē arī auto ražotājus.

Daži uzņēmumi, piemēram, "Ferrari", ir nolēmuši savu navigāciju automobiļos vairs neuzstādīt, sak – to tāpat izmantot reti, jo daudzi dod priekšroku tādām alternatīvām kā "Waze" un "Google Maps". Citi, piemēram, "Volvo" un "Renault", kas sadarbojas ar "Google", "Google Maps" ir pilnībā integrējuši savos transportlīdzekļos.

Savukārt "Kia" savā jaunākajā elektromodelī EV3 ir ieviesuši paši savu navigācijas sistēmu. Kompānijas pārstāvji uzsver, ka, viņuprāt, iebūvētajai navigācijai ir vairāki bonusi. Pirmkārt, tai nevajag pieslēgties ar ārējo ierīci. Otrkārt, tā ir gatava lietošanai uzreiz pēc iekāpšanas mašīnā. Treškārt, būtiska priekšrocība ir fakts, ka tā darbojas arī vietās, kur nav interneta, turpretī "Waze" un "Google Maps" bez interneta ir akli.

"Latvijā mēs esam pieraduši, ka internets ir pieejams gandrīz visur, un reti saskaramies ar savienojuma problēmām. Tomēr, kad dodaties uz Spānijas kalniem un citiem reģioniem, var rasties problēma ar zonu, kas nozīmē, ka nāksies iztikt bez navigācijas. Šādos gadījumos integrētais variants nudien būs glābiņš," saka Guntars Pulss.

Turklāt "Kia" iebūvētajā sistēmā ir līdzvērtīgas funkcijas kā autovadītāju iecienītajā "Waze" lietotnē, piemēram, reāllaika brīdinājumi par sastrēgumiem, negadījumiem un citiem ceļošanai būtiskiem faktoriem. Tas nozīmē, ka visai nepieciešamajai informācijai var piekļūt vienuviet un nevajag lūkoties blakus noliktā viedtālrunī.

Palīgs elektroauto vadītājiem

Vēl viena integrētās navigācijas priekšrocība salīdzinājumā ar trešo pušu alternatīvām ir to spēja reāllaikā darboties sazobē ar citām transportlīdzekļa sistēmām. Piemēram, plānojot garu braucienu ar elektroauto, sistēma aprēķina optimālu maršrutu, pamatojoties uz akumulatora spējām un uzlādes pieturvietām. Šīs funkcijas pionieris ir "Tesla", taču tagad tā ir atrodama arī pieejamākos elektriskajos modeļos, piemēram, "Kia EV3".

"Lai gan "Waze" un "Google Maps" ļauj atrast uzlādes stacijas jūsu izvēlētajā maršrutā, tās neņem vērā elektroauto enerģijas patēriņu reālajā laikā un nespēj novērtēt, cik lielam attālumam tam vēl atlicis spēka. Tā nu braucējiem pašam jākalkulē, vai viņi var sasniegt nākamo uzlādes punktu. Turpretī integrētā navigācija pati izvēlas piemērotāko uzlādes staciju un attiecīgi pielāgo maršrutu. Tas ir īpaši noderīgi cilvēkiem, kam elektroauto ir nesen, un arī tiem, kas brauc pa svešiem maršrutiem," skaidro Pulss.

Bija laiks, kad ražotāji multivides sistēmu un iebūvēto programmatūru bija atstājuši otrajā plānā, taču tagad tas ir mainījies – kompānijas ir gatavas stāties pretī populāram trešo pušu piedāvājumam. Savukārt cilvēki no šīs sāncensības galu galā tikai iegūst, jo tā mudina gan ražotājus, gan neatkarīgos programmatūras izstrādātājus uzlabot savus risinājumus. Tādējādi mēs saņemam modernākās un lietotājam draudzīgākās funkcijas.

Un vēl mums kā auto pircējiem svarīgi ir tas, ka modernās tehnoloģijas nav atrodamas vairs tikai luksusa un premium klasē. Nu jau tās tiek integrētas arvien pieejamākās automašīnās, un par to mums liels prieks.

Nepalaid garām!
Uz augšu