Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba
Iesūti ziņu!

Bojātais LVRTC jūras kabelis: turpina apzināt remontam nepieciešamās iekārtas

Patruļkuģis HMS Carlskrona (P04) un tā apkalpe Baltijas jūrā
Patruļkuģis HMS Carlskrona (P04) un tā apkalpe Baltijas jūrā Foto: AFP / Scanpix

VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC), konsultējoties ar nozares un ārvalstu ekspertiem, turpina apzināt jūras optisko šķiedru kabeļa remontam nepieciešamās iekārtas un aprīkojumu, kā arī to pieejamību LVRTC vajadzībām, norādīja LVRTC pārstāvji.

Tādējādi LVRTC vēl nevar prognozēt dienu, kad tiks atsākti kabeļa remonta darbi, jo to ietekmē nepieciešamo iekārtu pieejamība.

LVRTC atgādināja, ka pirmdien, 3.februārī, vairāk nekā diennakti ilgušajos darbos kabeli izcelt neizdevās, tomēr LVRTC inženieri un remontkuģa personāls ir guvis daudz plašāku priekšstatu par grunts apstākļiem bojājuma vietā, kā arī par bojājuma veidu.

Tādējādi līdz ar iegūto informāciju LVRTC speciālisti konsultējas ar speciālistiem Eiropā par iespējamajiem tehnoloģiskajiem risinājumiem kabeļa remonta īstenošanā.

Patlaban LVRTC klientiem, kas izmantoja LVRTC infrastruktūru posmā Ventspils-Gotlande, pakalpojumus nodrošina pa citiem datu pārraides ceļiem.

Pēc LVRTC rīcībā esošās informācijas, gala lietotāji Latvijā patlaban neērtības vai pakalpojumu nepieejamību neizjūt.

Jau ziņots, ka otrdien, 4.februārī, pēc vairāk nekā 24 stundu nepārtraukta darba remontkuģim neizdevās izcelt no jūras dzelmes bojāto LVRTC zemūdens optisko šķiedru kabeli.

LVRTC iepriekš norādīja, ka sarežģījumi varētu būt saistīti ar nodarītā bojājuma veidu, sarežģītiem grunts apstākļiem, piemēram, neparedzētiem šķēršļiem gruntī. Tomēr LVRTC pārstāvji uzsvēra, ka jebkurš no iepriekš minētajiem iemesliem šobrīd ir tikai minējums.

Detalizētāki secinājumi būs pieejami pēc plašākas analīzes, ko šobrīd veic eksperti, un darbs pie kabeļa izcelšanas un remonta tiks turpināts, iepriekš informēja LVRTC.

Jau vēstīts, ka 26.janvāra agrā rītā tika bojāts Baltijas jūrā esošais LVRTC zemūdens optisko šķiedru kabelis posmā Ventspils-Gotlande. Kabelim bojājums konstatēts Zviedrijas ekonomiskajos ūdeņos aptuveni 130 kilometrus no Latvijas piekrastes.

Saistībā ar šo incidentu Zviedrijas varasiestādes bija aizturējušas zem Maltas karoga kuģojošo sauskravu kuģi "Vezhen". Bulgārijas kuģniecība "Navigation Maritime Bulgares", kam pieder šis kuģis, noliegusi apzinātu kabeļa sabojāšanu.

Arī Zviedrijas prokuratūra pirmdien noraidīja sabotāžas iespējamību kabeļa bojājumā un paziņoja, ka atbrīvo kuģi "Vezhen", vienlaikus gan atzīstot, ka tas izraisīja šo bojājumu.

"Izmeklēšanā saistībā ar kabeļa pārrāvumu starp Zviedriju un Latviju Baltijas jūrā ir noskaidrots, ka tas nav rupjas sabotāžas gadījums. Tāpēc ir pieņemts lēmums atcelt arestu kuģim, kas tiek turēts aizdomās par kabeļa pārrāvumu," teikts Zviedrijas prokuratūras paziņojumā.

Zviedrijas prokurors Matss Ljungkvists skaidroja, ka kabeļu bojājumu izraisīja nelabvēlīgu apstākļu kombinācija - laikapstākļi, nepilnības aprīkojumā un kuģniecības zināšanu trūkums. Viņš piebilda, ka tajā pašā laikā konstatēts, ka bojājumu izraisīja aizturētais kuģis.

Latvijas Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļā aģentūrai LETA teica, ka policija turpina izmeklēšanu kriminālprocesā, kas kvalificēts pēc trīs Krimināllikuma pantiem, tostarp par kaitniecību. Patlaban izmeklēšanā nav gūtas tādas ziņas, kas būtu par pamatu, lai izbeigtu vai pārkvalificētu kriminālprocesu.

Vienlaikus Valsts policijā norādīja, ka līdz šim policijas izmeklēšanā gūtā informācija liecina, ka kabelis ir bojāts ārējās ietekmes rezultātā.

Neatkarīgi no prokuratūras secinājumiem par kabeļa bojājuma iemesliem LVRTC īpašumam ir nodarīti zaudējumi, tāpēc uzņēmums sāks zaudējumu piedziņas procesu par kuģa "Vezhen" pārrauto kabeli, aģentūru LETA informēja uzņēmumā.

Vienlaikus zaudējumu apjoms pilnā apmērā šobrīd nav vēl nosakāms, tos ietekmēs kabeļa remontam nepieciešamo materiālu iegāde, remontkuģa un apkalpes izmaksas, kā arī citi LVRTC izdevumi kabeļa bojājuma novēršanai.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu