![Somijas krasta apsardzes kuģis](http://f12.pmo.ee/KvV5uDuk9tHw41sjKTBHcbQn2ak=/1442x0/filters:format(webp)/nginx/o/2025/02/10/16646754t1hd549.jpg)
Somijas Robežsardze sākusi izmeklēšanu par Ustjlugas ostā, Krievijas Ļeņingradas apgabalā, daļēji nogrimušo tankkuģi "Koala" ar mazutu.
Somijas Robežsardze sākusi izmeklēšanu par Ustjlugas ostā, Krievijas Ļeņingradas apgabalā, daļēji nogrimušo tankkuģi "Koala" ar mazutu.
Somijas Robežsardze nosūtījusi uz Somu līci izlūkošanas lidmašīnas. Līdz svētdienas vakaram robežsardze nebija konstatējusi nekādas pazīmes, kas liecinātu par naftas produktu ieplūšanu Somu līča ūdeņos.
Somijas premjerministrs Petri Orpo paziņoja, ka Somijas varasiestādes ir pastiprinājušas gatavību reaģēt uz naftas noplūdēm.
Saskaņā ar "Telegram" kanāla "Baza" datiem kuģī "Koala", kas kuģo ar Antigvas un Barbudas karogu, atrodas 130 000 tonnu mazuta.
Mediji ziņoja, ka 9.februārī uz kuģa noticis sprādziens un tas daļēji nogrimis.
Saskaņā ar Krievijas avotu un mediju sniegto informāciju, ka neviens cilvēks nav cietis un naftas produktu noplūde nav reģistrēta.
Tīmekļa izdevums "Agentstvo" vēstīja, ka "Koala" ir viens no Krievijas "ēnu flotes" kuģiem, kas palīdz Maskavai apiet sankcijas.
Saskaņā ar starptautiskās vides aizsardzības organizācijas "Greenpeace" datiem tankkuģim iepriekš bijuši tehniski traucējumi, un reisa laikā Baltijas jūrā apkalpe izslēgusi automātiskās identifikācijas sistēmu.
Saskaņā ar portāla "MagicPort" portāla datiem kuģis tika uzbūvēts 2003.gadā un vairākkārt mainījis nosaukumu un īpašniekus. 2024.gadā tankkuģis kuģoja zem dažādiem karogiem - Panamas, Libērijas, Palau, Antigvas un Barbudas. Kuģis no Singapūras ieradās Ustjlugas ostā 6.februārī.
Izdevums "Vjorstka" iepriekš vērsa uzmanību uz to, ka tankkuģis "Koala" saistīts ar Rietumu sankcijām pakļauto Latvijas pilsoni Alekseju Haļavinu. Kā vēsta izdevums "The Insider", ar viņu saistītās firmas ir starp lielākajiem Krievijas naftas pircējiem, palīdzot Krievijai apiet sankcijas.
Saskaņā ar "Maritime Portal" datubāzes informāciju 2024.gada 1.decembrī par tankkuģa menedžeri kļuva Kipras uzņēmums "Lagosmarine LTD". Pusotru mēnesi vēlāk, 2025.gada 13.janvārī, tas pats uzņēmums tika iecelts par tankkuģa ISM menedžeri, kas atbild par Starptautiskā drošības vadības kodeksa izpildi uz kuģa.
"Lagosmarine LTD" nominālais īpašnieks ir norādīts kāds Grieķijas pilsonis, bet uzņēmuma labuma guvējs ir Latvijas pilsonis Aleksejs Haljavins, ziņoja "The Insider".
Pirms mēneša - 10.janvārī - "Lagosmarine" kā Krievijas "ēnu flotes" daļa tika pakļauta ASV sankcijām.
Pagājušā gada septembrī izdevums "The Insider" rakstīja, ka Haļavins ir viens no galvenajiem spēlētājiem Krievijas ēnu flotes shēmā, ar kuru Krievijas nafta joprojām tiek transportēta pircējiem, kas ir gatavi maksāt vairāk, nekā sankciju noteiktais maksimālais apjoms (60 ASV dolāru par barelu).
Divi ar viņu saistīti uzņēmumi pirkuši naftu no Krievijas korporācijas "Surgutneftegaz" par cenu, kas pārsniedz maksimālo robežu, un tas korporācijai jau ir atnesis papildu 1,4 miljardus dolāru. Citi ar Haļavinu saistīti uzņēmumi pārvaldīja tankkuģus, kas transportēja naftu no Krievijas uz Indiju un Ķīnu, un vienu no viņa pārvaldītajiem tankkuģiem Izraēlas iestādes apsūdzējušas par naftas piegādi Libānas šiītu grupējumam "Hizbollah" un Irānas spēku vienībai "Quds".
"The Insider" vēstīja, ka Haļavins saistīts arī ar krievu Mihailu Silantjevu, kurš vadīja kompāniju "Promsirjeimport". Šim uzņēmumam jau iepriekš divas reizes tika piemērotas sankcijas - par degvielas piegādi Krimai un par naftas piegādi Sīrijai.
Ar Haļavinu saistīti trīs Dubaijā reģistrēti uzņēmumi - "Black Pearl Energy Trading LLC", kurā viņš bija īpašnieks un direktors, un ar to saistītās kompānijas "OGC Shipping LLC" un "Conmar Maritime". Pirmie divi uzņēmumi 2023.gadā no "Surgutneftegaz" iegādājās aptuveni 38 miljonus barelus naftas par vidējo cenu 82 ASV dolāri par barelu. No 2024.gada janvāra līdz maijam muitas dokumentos reģistrēta tikai "Black Pearl Energy Trading" darbība, kas, apejot sankcijas, iegādājās vairāk nekā 20,6 miljonus barelu naftas par vidējo cenu 83,7 ASV dolāri par barelu.
Rezultātā "Surgutneftegaz" vien ieguva par aptuveni 1,4 miljardiem ASV dolāru lielākus ieņēmumus, nekā tas būtu saņēmis saskaņā ar cenu griestiem. Kopējie ikgadējie papildu ieņēmumi Krievijas budžetā no naftas pārdošanas, apejot noteikto slieksni, tiek lēsti septiņu līdz 11 miljardu ASV dolāru apmērā, kas ir ievērojama summa Krievijas militārās mašīnas atbalstam.
"The Insider" izdevās noskaidrot Haļavina saistību ar uzņēmumiem, kuriem pieder un kuri pārvalda tankkuģus, kas pārvadā naftu no Krievijas uz ostām Indijā un Ķīnā.
Intervijā "YoungShip Cyprus" 2022.gadā Haļavins sevi raksturoja kā kompānijas "Sparta Shipmanagement" ģenerāldirektoru un grupas OGC direktoru padomes priekšsēdētāju un gala faktisko beneficiāru.
"Sparta Shipmanagement" ir reģistrēta Kiprā tajā pašā adresē, kur kompānija "Lagosmarine Ltd", abus uzņēmumus tagad vada viens un tas pats Grieķijas direktors, kurš ir minēts arī kā to nominālais īpašnieks. Spriežot pēc kopīgās adreses, "Lagosmarine" ir saistīta ar fiktīvu uzņēmumu grupu, kam saskaņā ar Starptautiskās Jūrniecības organizācijas datiem pieder tankkuģi "Clyde Noble", "Sagar Violet" un "Caroline Bezengi". Saskaņā ar vietnes "marinetraffic.com" datiem šie kuģi regulāri veic reisus starp Krievijas Primorskas, Ustjlugas un Kozjminas ostām un ostām Indijā un Ķīnā. Saskaņā ar muitas dokumentiem tie paši maršruti tika izmantoti arī naftas transportēšanai, kas pārdota ar Haļavinam saistītiem Dubaijā bāzētiem uzņēmumiem.