![Raksta foto](http://f9.pmo.ee/20Xlsqxwiqt1y7p17iEuK88uwas=/1442x0/filters:format(webp)/nginx/o/2025/02/12/16650074t1h256f.jpg)
Kādā no raidījuma "TV Autoziņas" apvidus auto testiem viesspēlētāja lomā piedalījās arī neparasts militārais transportlīdzeklis "Fox". Tā uzbūve un izcelsme raisa lielu interesi, tāpēc iepazīsim projektu tuvāk.
Kādā no raidījuma "TV Autoziņas" apvidus auto testiem viesspēlētāja lomā piedalījās arī neparasts militārais transportlīdzeklis "Fox". Tā uzbūve un izcelsme raisa lielu interesi, tāpēc iepazīsim projektu tuvāk.
"VR-1-Fox" jeb vienkārši "Fox" ir militāra transportlīdzekļa prototips. To izstrādājis Latvijas uzņēmums "VR Cars". Kā stāsta uzņēmuma īpašnieks un idejas autors Ali Jansons, doma par šāda braucamrīka nepieciešamību radusies, analizējot šādu spēkratu konstrukciju un pieejamību.
Ali Jansons, "VR Cars" īpašnieks: "Mēs apspriedām, kādas mašīnas ir pieejamas. Nonācām pie tā, ka viss ir novecojis." Balstoties uz pieredzi, kas gūta, būvējot un remontējot sacīkšu automašīnas, tapa pirmais prototips. Atsauksmes pēc tā prezentācijas bija dažādas un neslēpti skeptiskas.
Jansons norāda: "Bija cilvēki, kas teica, ka tādu var sametināt trīs vakaros, un arī tādi, kas apgalvoja, Latvijā mašīnu no nulles uzbūvēt nav iespējams." Gatavais "Fox" ir pierādījums, ka kļūdījās kā vieni, tā otri. Uzbūvēt no nulles tādu mašīnu var, taču noteikti ne trīs vakaros.
Patlaban "Fox" intensīvi izmēģina Nacionālie bruņotie spēki. Aivars Ronis, NBS Apvienotā štāba virsseržants: "Visas vienības saka, ka "Fox" noderēs uzdevuma izpildei." Ja slavenā "Patria" tomēr ir vairāk bruņumašīna, tad "Fox" vairāk līdzinās lielam kvadriciklam jeb ATV.
Ko tāds darīs kaujas laukā, ja nav ne jumta, ne durvju, ne logu? Ronis atbild: "Ir apakšvienības, kas veic uguns koriģēšanu. Bez jumta un ar vaļēju kabīni ir vieglāk "sajust" apkārtni."
Jansons saka: "Virsuzdevums bija panākt, lai karavīram būtu maksimāli komfortabli." Ar komfortu nebūt nav domāts kondicionētājs vai ādas sēdekļi, bet gan pēc iespējas vieglāka spēkrata lietošana. "Jo grūtāk braukt, jo vairāk esi ar to aizņemts. Jo vieglāk braukt, jo vairāk fokusējies uz to, kas notiek apkārt."
Lai gan ātrums te nav galvenais, "Fox" ir pārsteidzoši atsaucīgs un viegli stūrējams. Redzamība uz priekšu gan nav ideāla augstā priekšas dēļ, toties sēdpozīcija ir teju ideāla - kaut neregulējas ne stūre, ne sēdeklis! Vadības ierīces arī atrodas neparastā vietā.
Gatavā "Fox" spēkratā viss izskatās pašsaprotami un vienkārši. Tomēr panākt šādu rezultātu nebūt nebija tik pašsaprotami un vienkārši. Ali Jansons saka: "Veiktspēja, ergonomika… Un šausmīgi daudz laika esam patērējuši, lai panāktu visos četros stūros vienādas detaļas."
"Fox" konstrukcijā plaši izmantotas autosportā pārbaudītas iestrādes. Esat dzirdējuši par rallijreidu mašīnām un bagijiem, kam visi četri stūri ir vienādi? "Fox" ir tāpat. Dzinējs nāk no "Ford" pikapa. Ar vienu pamata un vienu papildu degvielas tvertni "lapsa" var noskriet 700 - 900 km.
Ja motoru sašauj, to var nomainīt kopā ar kārbu. Vispār jau "Fox" var pieskrūvēt arī durvis. Taču operācijas laikā tās var aizkavēt. Tieši tikpat ātri var iekļūt un izkļūt aizmugurē. Tas bija viens no uzstādījumiem, jo standarta pikapa aizmugurē pilnībā ekipēts karavīrs nevar ne iekāpt, ne izkāpt. Jābrauc kravas kastē, kas ir bīstami.
"Fox" konstrukcija pielāgota NATO standartiem - piemēram, kontaktligzda sānos akumulatora uzlādei no cita transportlīdzekļa. Augšā uz karkasa var uzstādīt pamatīgu šaujamo. "Fox" var pastrādāt arī kā kravas mašīna vai pat neatliekamā medicīniskā palīdzība - starp sēdekļiem ir vieta NATO standarta nestuvēm.
Vinča noderēs neparedzētām situācijām, kā tad, ja reljefs pārsteidz "Fox" nesagatavotu. Tas var izvilkt pats sevi. Lai radītu šādu transportlīdzekli, nepieciešamas zināšanas, finansējums un atzinība.
To "VR Cars" saņēmis arī no citu valstu karavīriem. Jansons saka: "Man ir bijuši ciemos karavīri no "vecās" Eiropas valstīm. Viņi ir pozitīvi pārsteigti, ko sniedz šis verķis."