Kā atzīmē aģentūra, latviešu valodas apguves situācija atšķiras atkarībā no tā, vai skolēni, kuriem latviešu valoda nav dzimtā valoda, mācās latviešu mācību valodas skolā vai skolā, kas iepriekš īstenoja mazākumtautību izglītības programmas. Vērotajās stundās no skolēnu vai skolotāju puses gan netika novērota negatīva attieksme pret skolēniem pēc dzimtās valodas vai kādiem citiem personiskiem kritērijiem.
"Veiksmīga komunikācija ir atslēga uz cieņpilnu un auglīgu sadarbību," pauž pētnieki, norādot, ka ģimenes attieksme pret skolu un skolotājiem ietekmē arī viņu atvases attieksmi pret mācībām.
LVA skatījumā, skolotājiem ir nepieciešams lielāks profesionālais atbalsts latviešu valodas mācīšanai. LVA aicina skolas, pašvaldības vai nacionālajā līmenī nodrošināt skolotāju-ekspertu, kurš varētu sniegt skolotājiem konsultācijas un atbalstu valodas metodikas jautājumos, tostarp latviešu valodas kā otrās valodas mācīšanā.
Kā alternatīvu risinājumu LVA piedāvā izveidot profesionālu digitālo platformu latviešu valodas skolotājiem. Šādu platformu varētu koordinēt LVA, piesaistot ekspertus, kas sniegtu atbildes uz konkrētiem skolotāju jautājumiem par valodas un valodniecības tematiem, valodas mācīšanas metodiku, kā arī ļautu salīdzināt ar citām valodām un situāciju citās valstīs.
Pedagogiem un skolas vadībai ir vajadzība pēc zināšanām par to, kādus konkrētus padomus sniegt vecākiem, lai viņi spētu atbalstīt savus bērnus mācībās, īpaši latviešu valodas attīstība un izkopšanā, spriež LVA.
Pētījumā izcelts arī citu, ne latviešu valodas mācību stundās novērotais. Skolotājiem trūkst zināšanu, kā savienot mācību priekšmeta satura un valodas integrētu mācīšanu skolēniem, kuriem latviešu valoda nav dzimtā valoda. Mācību stundās maz uzmanības tiek pievērsts jauno vārdu skaidrojumam, nostiprināšanai un lietošanai daudzveidīgos kontekstos. Kritizēta arī "klasiskā skolotāja darbība" daudz runāt, kamēr skolēni pasīvi klausās vai seko instrukcijām un veic uzdevumus.
Pedagogi, kuri mērķtiecīgi pievēršas valodas jautājumiem savā mācību priekšmetā, ir secinājuši, ka jau pirmajā gadā pēc pārejas uz mācībām tikai latviešu valodā skolēnu sasniegumi "ir acīmredzami", teikts pētījumā.
Pētījumā tika intervēti deviņi eksperti, novērotas 66 mācību stundas, kā arī aptaujāti 100 latviešu valodas skolotāji, no kuriem 26 respondenti strādā skolā, kurā īsteno mazākumtautību programmas.