Šodienas redaktors:
Agnija Reiniece
Iesūti ziņu!

Kā ziemā driftēt droši? Nevis krustojumā vai stāvlaukumā, bet trasē (1)

Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls. Foto: Publicitātes foto

Vadāmā sānslīde jeb drifts var būt gan autobraucēju bieds, gan aizraujošs hobijs – atkarībā no tā, vai tas notiek nejauši vai apzināti. Taču abos gadījumos noderēs kontrolētos apstākļos apgūtas drifta prasmes. Reinis Ozoliņš, profesionāls drifta braucējs, iesaka, kā vadītu sānslīdi ziemas apstākļos iemācīties bez lieka riska, kāpēc to vajadzētu prast ikvienam autovadītājam un kurp doties driftēt legāli, lai neapdraudētu citus satiksmes dalībniekus.

"Kolīdz ielas pārklāj sniegs un ledus, gan ielās, gan stāvlaukumos parādās ziemas drifteri, kas ar saviem auto izbauda sānslīdes adrenalīnu. Taču šādi manevri apdraud gan braucēju, gan citus satiksmes dalībniekus, gan nereti sabojā arī trešo personu īpašumu. Turklāt apzināta sānslīdes izraisīšana satiksmē ir agresīva braukšana, par ko vadītājam piemēro naudas sodu no 70 līdz 280 eiro un sešus soda uzskaites punktus," atgādina apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmuma "Balcia" risku parakstīšanas un produktu attīstības vadītājs Renārs Duntavs.

Viņš iesaka izmantot iespējas driftēt legāli – tam speciāli paredzētās trasēs, kur drifta entuziasti var bez raizēm pārbaudīt savas un sava auto spējas, savukārt ikviens cits autovadītājs var trenēties savaldīt savu auto slidenos apstākļos.

Sānslīde – bieds vai azarts?

Adrenalīns un azarts, kas rodas, transportlīdzekli vadot sānslīdē, liek sirdij sisties straujāk ne tikai nepieredzējušiem autovadītājiem. Tā notiek visiem, kas nonākuši situācijā, kad spēkrata riepas zaudē saķeri ar ceļa virsmu. Lai satraukums būtu patīkams, nevis izraisītu vienīgi pārdzīvojumus, apgūt driftu ir vērts jebkuram, kurš vada auto.

Par to pārliecināts ir drifta meistars Reinis Ozoliņš: "Mans ieteikums – uz trasi doties visiem. Arī tēviem, mātēm, brāļiem un māsām! Jo, pirmkārt, tā ir jautra pieredze, otrkārt, šīs ziemas sākumā, kad uzsniga pirmais sniegs, vienā dienā uz Latvijas ceļiem bija vairāk nekā 100 avārijas. Protams, var vainot nepiemērotas riepas vai ceļu uzturētājus, tomēr esmu gatavs likt galvu ķīlā, ka šis skaits būtu vismaz divreiz mazāks, ja cilvēki zinātu, kā apieties ar savu spēkratu, kad tas saslīd. Sānslīde ir jautra lieta, tomēr spēt atpazīt un kontrolēt to ir katra šofera pienākums."

Ziemas trases ir piemērotākās vietas driftam

Driftēt ziemā ir daudz vieglāk nekā vasarā, tādēļ sniegā vadāmo sānslīdi izmēģina krietni vairāk autovadītāju. Driftam bezsniega apstākļos nepieciešami speciāli sagatavoti auto, taču ziemā šī izklaide kļūst pieejamāka un to atļauties var vairāk auto vadītāju. Tas palīdz veidoties daudzskaitlīgākai kopienai, kas dalās, piemēram, ar ieteikumiem par to, kur ar driftu nodarboties.

Lai apgūtu drifta prasmes kontrolētos apstākļos, ieteicams apmeklēt tā saucamās ziemas trases, kas ir speciāli ierīkotas, lai pilnveidotu autobraucēju prasmes ziemas apstākļos. Dažas no tām ilgstoša sala laikā ierīko uz aizsalušām ūdenstilpēm. “Ierasto” trašu sarakstu var atrast portālā “iAuto”, bet informāciju par to pieejamību var iegūt arī autosporta Facebook un WhatsApp grupās. “Ticu, ka ikvienam paziņu lokā ir kāds benzīngalva, kurš visu šo informāciju iegūst auto forumos vai slēgtos čatos,” skaidro R. Ozoliņš.

“Pirmo reizi dodoties uz trasi, es ieteiktu pieteikties uz ekskluzīvu trases īri vai braucienā doties tad, kad tajā ir maz citu braucēju. Ja pieredzes vēl nav, tad tā ir jāgūst drošos apstākļos. Instruktors noteikti var noderēt, bet, ja braucējs stundu no vietas ledus trasē cītīgi mēģinās savaldīt savu spēkratu un noturēt to sānslīdē, tas izdosies arī bez instruktora. Es pats esmu bijis par instruktoru neskaitāmas reizes, parasti apmēram piektajā aplī cilvēks sāk saprast, kas ir kas, un tālāk tas jau kļūst par prakses jautājumu. Ja tālāk ir vēlme apgūt driftu padziļināti, tad gan iesaku aicināt līdzi profesionālu autosportistu, kurš var niansēti visu pastāstīt un, pats svarīgākais, arī parādīt,” saka R. Ozoliņš, kurš pats ir profesionāls autosportists.

Bez kļūdām neiztikt, noderēs KASKO apdrošināšana

Transportlīdzekļa saslīdēšana un zaudēta kontrole pār to izraisa daudzus ceļu satiksmes negadījumus. Apgūstot drifta prasmes, iespējams daļu no šiem negadījumiem novērst vai mazināt to sekas, tomēr arī mācību procesā iespējami misēkļi. "Runājot par kļūdām sānslīdē, jāsaka, ka auto vadītāji vai nu "pārgāzē" un mašīna var apmesties otrādi, vai arī ar stūri kaut ko izdara par daudz vai par maz un attopas iestiguši trases malā. Bet tās nav kļūdas, tā ir daļa no mācību procesa. Arī es tā sāku," atklāj Ozoliņš un uzsver: “Vislielākā kļūda ir šo mācību procesu mēģināt apgūt uz koplietošanas ceļiem, tādā veidā apdraudot sevi un citus.”

Domājot par riskiem, kas saistīti ar braukšanu trasē, jāņem vērā, ka saskaņā ar likumu OCTA apdrošināšana neatlīdzina zaudējumus, kas transportlīdzekļiem nodarīti treniņbraucienā vai sacensībās. Toties ar "Balcia KASKO" apdrošināšanu drošas braukšanas prasmes ziemas trasēs var apgūt bez bažām – ja gadīsies sadursme, apdrošināšana segs radušos izdevumus, izņemot gadījumus, kad negadījums noticis, piedaloties sacensībās.

Nepalaid garām!
Uz augšu