"Cilvēki nereti neapzinās, ka auto nav investīcija, bet gan nepārtraukts izmaksu avots. Jau pirmajā brīdī, kad izbraucat no salona, jūsu auto vērtība sāk kristies, un pēc dažiem gadiem pārdošanas cena var būt pārsteidzoši zema," skaidro "Mobire" reģionālais vadītājs Jānis Trēziņš.
Uzturēšanas un neredzamās izmaksas
Lai gan jauns auto pirmajos gados parasti neprasa lielus ieguldījumus remontā, ilgtermiņā tas mainās. Pēc garantijas perioda beigām īpašnieks saskaras ar pieaugošiem izdevumiem – no ritošās daļas remontiem līdz dārgiem elektronikas mezgliem, kas mūsdienu automašīnās kļūst arvien sarežģītāki. Pat regulārā apkope var būt ievērojams slogs – riepu, bremžu un eļļas maiņa gada griezumā var izmaksāt vairākus simtus eiro.
Līdztekus tiešajiem uzturēšanas izdevumiem auto īpašniekam ir jārēķinās arī ar apdrošināšanas un nodokļu slogu. Obligātā civiltiesiskā apdrošināšana un KASKO, kas atkarībā no automašīnas vecuma un vadītāja pieredzes var pārsniegt tūkstoti eiro gadā, ir neatņemama īpašumtiesību sastāvdaļa. Turklāt dažās valstīs pastāv progresīva nodokļu sistēma, kas īpaši ietekmē lieljaudas un luksusa automobiļus.
Alternatīvas: mobilitāte bez īpašumtiesību sloga
Mūsdienu pilsētvidē, kur satiksmes sastrēgumi un stāvvietu trūkums padara personīgā auto lietošanu neefektīvu, lielāku popularitāti gūst ilgtermiņa nomas un koplietošanas platformas. Ilgtermiņa auto īres modeļi piedāvā ne tikai lielāku brīvību un elastīgumu, bet arī finansiālu paredzamību – fiksētu mēneša maksu bez raizēm par uzturēšanu, apdrošināšanu un amortizāciju. Turklāt šāds risinājums nodrošina jaunas automašīnas lietošanu bez īpašumtiesību sloga.
"Tendences rāda, ka aizvien vairāk cilvēku izvēlas maksāt par mobilitāti, nevis par īpašumtiesībām. Auto īre ļauj izvairīties no lieliem sākotnējiem ieguldījumiem un ilgtermiņa saistībām, vienlaikus saglabājot iespēju vienmēr braukt ar jaunu un uzticamu transportlīdzekli," norāda Tērziņš.
Mainoties sabiedrības attieksmei pret īpašumtiesībām un vērtību sistēmām, auto īpašums vairs nav vienīgais ceļš uz brīvību un mobilitāti. Privātais auto vairs nav statusa simbols – tas ir tikai mobilitātes rīks. Un, iespējams, ir vērts apsvērt izdevīgākas un elastīgākas alternatīvas. Ilgtspējīgas alternatīvas, ekonomiskais izdevīgums un tehnoloģiju attīstība piedāvā jaunus risinājumus, kas pakāpeniski izaicina tradicionālo priekšstatu par automašīnas īpašnieka statusu.