Šodienas redaktors:
Artūrs Guds
Iesūti ziņu!

Noskaties Lādējamā hibrīda ekspluatācijas un apkopes īpatnības. "Hyundai Tucson" piemērs (1)

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no video

Pēdējā laikā strauji pieaugusi interese par spraudņa tipa jeb lādējamiem hibrīdautomobiļiem, angliski plug-in-hybrid jeb PHEV. "Auto Bassadone" piedāvājumā tādu ir pat vairāki, tāpēc lūgsim servisa tehnisko speciālistu Edgaru Lulli izskaidrot kombinētās spēka iekārtas īpatnības.

Sākumā noskaidrosim, ar ko lādējamais hibrīds atšķiras no parastā. Pašuzlādes hibrīds jeb HEV gaitas bateriju uzlādē no iekšdedzes dzinēja vai gaitā, rekuperācijas ceļā. Lādējamais hibrīds ir jāuzlādē ārēji, lai gan tam piemīt arī parastā hibrīda funkcijas. "PHEV ir jālādē, jo baterija ir lielāka un vairāk var nobraukt uz elektrību," saka Lulle.

Pieredze rāda, ka bieži vien lādējamos hibrīdus iegādājas tikai tāpēc, lai ietaupītu uz nodokļiem. CO2 izmeši uz papīra reizēm ir pat sešas reizes zemāki nekā tādam pašam modelim ar degvielas dzinēju vai pašuzlādes hibrīdu. Taču izrādās, ka lādējamam hibrīdam nepatīk, ja ilgstoši brauc ar tukšu bateriju.

Tas samazina baterijas dzīvildzi. Lādējamā hibrīda baterija var būt pat desmit reizes ietilpīgāka nekā pašuzlādes hibrīdā. Jaunākajos "plug-in" modeļos tās jau ir tik lielas kā pirmajos elektromobiļos un pat lādējamas no ātrās uzlādes spraudņiem.

Visbiežāk gan plug-in modeļu uzlādei izmanto "Type 2" maiņstrāvas tipa kabeļus. Atšķirībā no ātrās uzlādes spraudņa, kas baterijā pa taisno lādē līdzstrāvu, "Type 2" ir maiņstrāvas uzlāde.

Maiņstrāvu nepieciešams pārveidot līdzstrāvā, tāpēc, ka līdzstrāva ir vienīgais veids, ko iespējams uzglabāt baterijā. "Visas baterijas, mazas vai lielas, elektrību uzglabā līdzstrāvā," tā Lulle. Veselīgākais un ātrākais "plug in" hibrīda uzlādes veids ir "Wallbox" jeb lieljaudas maiņstrāvas uzlāde. Bet ar cik jaudīgu "Wallbox" vēlams lādēt PHEV?

Tas atkarīgs no borta lādētāja jaudas. Tad jautājums vai ir jēga no jaudīgāka 11 kW "Wallbox", ja mašīna spēj ņemt pretim tikai 6 ai 7 kW? "Nē, no 11 kW "Wallbox" tad nebūs jēgas, jo maksimums, ko atļaus OBC, būs 7,2 kW," saka Lulle.

Lādējamais hibrīds ir elektromobilis tikai pa pusei. Varbūt vienkāršāk to lādēt no sadzīves elektrotīkla? Katram lādējamam hibrīdam komplektā ietilpst vienfāzes uzlādes ierīce jeb, vienkāršāk sakot, mājas kabelis. Regulārai lādēšanai tas nav paredzēts.

Lulle saka: "Tas vairāk domāts situācijai, kad nav pieejama uzlādes stacija un vajag lādēt. Lādējot PHEV no sadzīves elektrotīkla, jāņem vērā, ka rozetei jābūt sazemētai. Lai nebojātu tīklu, lādētāju var pieregulēt ampēru ziņā. Tā, protams, būs ilgāk, toties drošāk."

Vai PHEV gaitas baterija ir remontējama?

"Baterijas, kas ir mazākas, maina vienā gabalā, bet "Hyundai PHEV" baterijai var mainīt atsevišķus moduļus," atklāj Lulle.

"Hyundai" markas pašuzlādes hibrīdu panelī atrodama neparasta poga, kas ļauj aktivizēt nosēdušos akumulatoru. Lādējamos hibrīdos tādas nav, un mēs gribam zināt, kāpēc.

"Salīdzinot ar parasto hibrīdu, PHEV nav "jocīgās" pogas tāpēc, ka HEV ir litija akumulators, kas savienots ar gaitas bateriju. Bet PHEV ir parastais 12 voltu skābes - svina akumulators," skaidro Lulle.

Nepalaid garām!
Uz augšu