/nginx/o/2024/09/09/16346220t1hcf32.jpg)
VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) inženieri un jūras optisko šķiedru kabeļa remonta kuģa apkalpe piektdien, 28.februāra, rītā ir pabeiguši jūras optisko šķiedru kabeļa savienošanu, aģentūru LETA informēja LVRTC pārstāvji.
VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) inženieri un jūras optisko šķiedru kabeļa remonta kuģa apkalpe piektdien, 28.februāra, rītā ir pabeiguši jūras optisko šķiedru kabeļa savienošanu, aģentūru LETA informēja LVRTC pārstāvji.
LVRTC norādīja, ka ir pārbaudīta kabeļa darbība, iekārtu un savienojumu darbība Ventspilī un Gotlandē un šobrīd pakalpojums LVRTC klientiem ir pilnībā atjaunots.
Starp bojātajiem posmiem ir ievietots jauns, vairākus simtus metrus garš kabeļa posms, kas savienots ar uzmavām. Savienošanas darbi ilga vairāk nekā 30 stundu, jo bija jāsavieno ne vien optiskās škiedras, bet arī visi kabeļa slāņi, nodrošinot hermētismu, kā arī to, ka aizsargslāņi turpina veikt dažāda līmeņa aizsardzību pret fiziskiem bojājumiem.
Darbi šobrīd vēl turpinās, jo kabelis ir jānolaiž jūras dzelmē. Šobrīd laika apstākļi ir darbam labvēlīgi un paredzēts, ka šodienas laikā darbi pilnībā noslēgsies.
LVRTC pārstāvji arī pauda gandarījumu, ka mēneša laikā ir izdevies novērst bojājumus un atjaunot pakalpojumu klientiem.
LVRTC valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols norāda, ka kabeļa bojājums ir bijusi laba prakse darbības nepārtrauktības nodrošināšanai, kas skaidri iezīmējusi LVRTC un uzņēmuma klientiem, cik būtiski, plānojot sakaru infrastruktūru, kā arī datu pārraides ceļus, ir nodrošināt to rezervēšanu un gatavību dažādām krīzes situācijām.
Kabeļa bojājuma laikā gala lietotāji neizjuta sakaru pārrāvumus un tas ir bijis iespējams pateicoties LVRTC un elektroniskos sakaru operatoru pārdomātai rīcībai un preventīvajām darbībām, akcentē Ozols.
LETA jau ziņoja, ka 2025.gada 26.janvāra agrā rītā tika bojāts Baltijas jūrā esošais LVRTC zemūdens optisko šķiedru kabelis posmā Ventspils-Gotlande. Kabelim bojājums konstatēts Zviedrijas ekonomiskajos ūdeņos aptuveni 130 kilometrus no Latvijas piekrastes.
Naktī uz 20.februāri no Baltijas jūras tika izcelts bojātā kabeļa gals Gotlandes virzienā, savukārt 26.februāra vakarā no jūras izdevās izcelt arī bojātā kabeļa galu virzienā uz Ventspili.
Saistībā ar kabeļa bojāšanu Zviedrijas varasiestādes bija aizturējušas zem Maltas karoga kuģojošo sauskravu kuģi "Vezhen".
Bulgārijas kuģniecība "Navigation Maritime Bulgares", kurai pieder kuģis, noliedza apzinātu kabeļa sabojāšanu, kā arī Zviedrijas prokuratūra vēlāk noraidīja sabotāžas iespējamību kabeļa bojājumā un paziņoja, ka atbrīvo kuģi "Vezhen", vienlaikus gan atzīstot, ka tas izraisīja šo bojājumu.
Zviedrijas prokurors Matss Ljungkvists skaidroja, ka kabeļu bojājumu izraisīja nelabvēlīgu apstākļu kombinācija - laika apstākļi, nepilnības aprīkojumā un kuģniecības zināšanu trūkums.
Vienlaikus Latvijas Valsts policija turpina izmeklēšanu kriminālprocesā, kas kvalificēts pēc trim Krimināllikuma pantiem, tostarp par kaitniecību. Patlaban izmeklēšanā nav gūtas tādas ziņas, kas būtu par pamatu, lai izbeigtu vai pārkvalificētu kriminālprocesu.
Neatkarīgi no prokuratūras secinājumiem par kabeļa bojājuma iemesliem LVRTC īpašumam ir nodarīti zaudējumi, tāpēc uzņēmums sāks zaudējumu piedziņas procesu par kuģa "Vezhen" pārrauto kabeli. Vienlaikus zaudējumu apmērs vēl nav nosakāms, jo to ietekmēs kabeļa remontam nepieciešamo materiālu iegāde, remontkuģa un apkalpes izmaksas, kā arī citi LVRTC izdevumi kabeļa bojājuma novēršanai.
LVRTC ir galvenais radiofonijas un televīzijas programmu zemes apraides tīkla operators valstī. LVRTC pārvalda valstij piederošās mobilo sakaru operatora "Latvijas mobilais telefons" (LMT) daļas.