“Ja Krievija nevarētu tirgoties ar pārējo pasauli ar saviem derīgajiem izrakteņiem, tad skaidrs, ka tur vienkārši nevarētu finansēt kara mašīnu,” uzskata Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras vadītājs Jānis Endziņš.
Diskusijas par minerālmēslu potenciālo pakļaušanu sankcijām ir aktīvas, min Ārlietu ministrijas Ārējo ekonomisko sakaru departamenta direktors Ģirts Jaunzems. Tomēr lielāka ietekme esot augstākiem tarifiem. “Kāda ir atšķirība? Atšķirība tāda, ka sankciju jautājumā vajadzīga vienprātība, bet tarifu jautājumos pietiek ar kvalificēto vairākumu,” uzsvēra Ģ. Jaunzems.
Latvijas uzņēmuma “Ultramar” īpašniece raidījumam “de facto” sniedza rakstisku komentāru: “Informēju, ka SIA “Ultramar” saimniecisko darbību neveic ne Latvijā, ne Krievijā. Uzņēmumam pat nav bankas kontu, kuri jau kādu laiku kā aizvērti no banku puses. SIA “Utra Grupa” meitas kompānijas Krievijā šobrīd atrodas pārdošanas procesā. Krievijas “Ultramar” nav tiešu saistību ar Latviju un darbojas neatkarīgi.”
Raidījumam “de facto” ir zināms, ka Valsts drošības dienests ir pievērsis uzmanību Jeļenas Bončas-Brujevičas uzņēmējdarbībai. Taču pārkāpumus saistībā ar Krievijas biznesa kontaktiem neatklāja.
Raidījuma rīcībā esošā informācija liecina, ka pirms trim gadiem viņa sodīta par sankciju apiešanas shēmu. Lai nosūtītu savam vīram Krievijā uzņēmuma īpašumā esošu luksusa klases auto “Bentley Mulsanne Speed”, viņa atrada viltus Kirgizstānas pircēju. Tā vārdā par auto samaksāja Jordānijā reģistrēts un pastarpināti pašai Jeļenai Bončai-Brujevičai piederošs uzņēmums. Uzņēmēja savu vainu atzina un samaksāja naudas sodu 62 tūkstošu eiro apmērā. Sodītam Latvijas uzņēmumam “Ultramar” nācās šķirties no 220 tūkstošiem eiro.
Jeļenai Bončai-Brujevičai ir īpašumtiesības vēl divos uzņēmumos Krievijā – kokapstrādes rūpnīcā Pleskavas apgabalā un Sanktpēterburgas uzņēmumā, kas darbojas dabas parku jomā.
Eiropas Savienība savā jaunākajā sankciju kārtā, kas publicēts šonedēļ, ir iekļāvusi arī Ustjlugas ostu.