Šodienas redaktors:
Oļesja Garjutkina
Iesūti ziņu!

Pieaug elektroauto skaits uz ielām. Ar kādiem drošības apsvērumiem jārēķinās tā lietotājam? (1)

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Arvien biežāk uz Latvijas ceļiem redzam elektroauto ar zilajām numura zīmēm. Pateicoties dažādiem valsts atbalsta pasākumiem un cenas samazinājumam tirgū, to skaits pēdējos gados ir būtiski pieaudzis. Auto asociācijas dati liecina, ka šobrīd Latvijā ir gandrīz 10 tūkstoši ar elektrību darbināmu vieglo pasažieru auto un to skaits pērn palielinājies par 2979. Pārsēžoties no spēkrata ar iekšdedzes dzinēju pie elektroauto stūres, ir jāņem vērā vairāki drošības apsvērumi, t.sk. veicot uzlādi, kā arī jāpievērš uzmanība KASKO apdrošināšanas segumam.

Klusāks un dinamiskāks

Lai arī saskaņā ar Eiropas Savienības noteikumiem elektriskās mašīnas ir jāaprīko ar skaņas sistēmu, kas brīdinātu apkārt esošos par to klātbūtni, tās joprojām ir ievērojami klusākas nekā automobiļi ar iekšdedzes dzinēju, tāpēc autovadītājam ir jābūt uzmanīgam pie stūres, jo gājēji, velosipēdisti un vecāka gadagājuma cilvēki var nedzirdēt to tuvojamies. Īpaši uzmanīgiem ir jābūt pilsētās un pie gājēju pārejām. Tāpat jāņem vērā, ka elektriskie motori nodrošina tūlītēju griezes momentu, kas nozīmē, ka elektroauto sāk braukšanu daudz ātrāk nekā automobiļi ar iekšdedzes dzinēju, bet elektroauto bremzēšanas sistēma atšķiras no tradicionālajiem automobiļiem, jo tā bieži izmanto gan reģeneratīvo bremzēšanu, gan mehāniskās bremzes.

Rūpīgi jāizvēlas autoserviss

Elektroauto izmantošana maina ikdienas ritmu un paradumus. Ja tās lietotājs pielāgojas šīm izmaiņām, tad ar elektroauto lietošanu problēmu nav, tomēr jānorāda uz otru transportlīdzekļu ekspluatācijas pusi – tās remontdarbiem un apkopēm.

"Elektroauto darbojas ar 400-800 V spriegumu, kas avārijas vai remonta laikā var būt dzīvībai bīstams, ja tiek bojāti vadi vai sistēmas, tādēļ personām, kuras veic jebkādas darbības ar bojātu elektroauto vai vienkārši veic tā remonta darbus, ir jābūt īpaši uzmanīgām. Latvijā līdz šim nav nekādu prasību autoservisiem, kas regulētu drošus elektroauto remonta pakalpojumus, tādēļ elektroauto īpašniekiem ir jābūt uzmanīgiem arī servisa pakalpojuma sniedzēja izvēlē," stāsta Auto asociācijas valdes priekšsēdētājs Andris Kulbergs.

Jāseko līdzi enerģijas patēriņam

Atšķirībā no iekšdedzes dzinēja automobiļiem elektroauto vadītājiem jāpievērš lielāka uzmanība uzlādei, īpaši garākos braucienos. Lai gan elektroauto uzlādes punktu skaits Latvijā turpina palielināties, ne visur pārklājums ir vienmērīgs. Visvairāk uzlādes vietu ir Rīgā un Pierīgā, mazāk attālākos reģionos.

Lai atrastu tuvāko elektroauto uzlādes staciju, visērtāk ir izmantot īpašas mobilās lietotnes ar reāllaika informāciju par pieejamajiem uzlādes punktiem tuvākajā apkārtnē. Lielākā daļa staciju piedāvā uzlādi par maksu, tomēr ir atsevišķas vietas, kur iespējams uzlādēt elektroauto bez maksas. Tāpat ir pieejami dažādi uzlādes veidi - vidējās un ātrās uzlādes stacijas.

"Jāņem vērā, ka aukstā ziemā elektroauto akumulatora jauda var samazināties, bet karstā laikā var būt nepieciešama papildu dzesēšana, tāpēc auto vadītājiem ir jāplāno uzlāde un braukšana, ņemot vērā sezonālās izmaiņas. Tāpat svarīgi iepriekš precīzi izplānot maršrutu, lai pa ceļam būtu uzlādes iespējas. Dažos auto, ievadot navigācijā maršrutu, to jau izdara autovadītāja vietā," stāsta Kulbergs.

Īpaši drošības apsvērumi

Pārvietojoties ar elektroauto, ir nepieciešama OCTA un vēlams arī KASKO apdrošināšana, lai papildus nodrošinātos pret dažādiem negadījumiem uz ceļa un automašīnas bojājumiem. Ja agrāk KASKO apdrošināšana elektroauto bija ievērojami dārgāka, jo arī paši auto bija dārgāki un vēl nebija tik plaši pieejamas servisa iespējas, tad tagad šī starpība ir būtiski sarukusi vai pat pazudusi.

Apdrošinot elektroauto, būtisku atšķirību no spēkrata ar iekšdedzes dzinēju nav, tomēr ir jāpievērš uzmanība pašriska apmēram vai arī baterijas pašriskam, ja tāds ir atsevišķi izdalīts. Tā kā ne visām automašīnām baterija no apakšpuses ir droši nosegta, iebraukšana kādā dziļākā bedrē to var apskādēt, kas var beigties ar dārgām remonta izmaksām.

"Tāpat vadītājiem ir jābūt uzmanīgiem, kur un kā viņi uzlādē savu automobili. Ja automašīnu plānots lādēt mājās, tad uzlādes sistēmas uzstādīšanu ir vēlams uzticēt sertificētam speciālistam, jo ir svarīgi ievērot visus ugunsdrošības noteikumus. Arī bojājumu gadījumā labāk nemēģināt pašam to remontēt, bet pieaicināt speciālistu. Lai gan tas notiek reti, elektroauto akumulatoru aizdegšanās gadījumā ugunsgrēku var būt grūtāk nodzēst nekā tradicionālā degvielas automobiļa aizdegšanās gadījumā. Ja uzlādes punkts atrodas, piemēram, garāžā, ugunsdrošības noteikumu neievērošana var apdraudēt arī dzīvesvietu, tāpēc ir ieteicama arī mājokļa apdrošināšana pret uguns riskiem," rekomendē Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) prezidents Jānis Abāšins.

Nepalaid garām!
Uz augšu