/nginx/o/2025/03/14/16714608t1h4f27.jpg)
Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācija (LBBA) aicina ieviest obligāto biopiejaukumu dīzeļdegvielai visa gada laikā, nevis tikai sezonāli, aģentūrai LETA norādīja asociācijas pārstāvji.
Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācija (LBBA) aicina ieviest obligāto biopiejaukumu dīzeļdegvielai visa gada laikā, nevis tikai sezonāli, aģentūrai LETA norādīja asociācijas pārstāvji.
Asociācijā norāda, ka no šī gada 1.aprīļa Latvijā ir spēkā prasība par obligātu biodegvielas piejaukumu dīzeļdegvielai, tomēr asociācijas ieskatā obligātā biodegvielas piejaukuma ieviešana visa gada garumā būtiski samazinātu siltumnīcefekta gāzu emisijas, veicinātu ilgtspējīgu transporta sektoru, stiprinātu vietējo biodegvielas ražošanu un mazinātu atkarību no importētajiem fosilajiem enerģijas resursiem.
LBBA valdes loceklis Indulis Stikāns piebilst, ka biodegvielas piejaukums ir ne tikai solis ceļā uz videi draudzīgāku un ilgtspējīgāku transporta sektoru, bet arī nozīmīga iespēja stiprināt vietējo ražošanu. Tāpat patērētājiem nav jāuztraucas par degvielas kvalitāti, jo visi degvielas veidi, kas tiek piedāvāti tirgū, atbilst stingriem kvalitātes standartiem un ir droši lietošanai transportlīdzekļos, uzsver Stikāns.
Biopiejaukuma ieviešanas mērķis ir veicināt ilgtspējīgu un videi draudzīgu degvielas izmantošanu, samazinot siltumnīcefekta gāzu emisijas un stiprinot Latvijas enerģētisko neatkarību. Asociācija sagaida, ka šīs izmaiņas pozitīvi ietekmēs vietējo biodegvielas ražošanas nozari, radot jaunas iespējas uzņēmējiem un darba vietas reģionos.
Asociācija, pamatojoties uz šonedēļ valdībā pieņemto informatīvo ziņojumu "Par siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas un oglekļa dioksīda piesaistes saistību izpildi", norāda ka transporta sektors ir otrais lielākais siltumnīcefekta gāzu emisiju avots, un 2022.gadā tas radīja 31% no kopējām emisijām. No tām 97,1% veidoja autoceļu transports, kur lielāko daļu emisiju radīja pasažieru automašīnas, kam sekoja kravas transportlīdzekļi un autobusi.
Atbilstoši 2024.gada atjauninātajam integrētajam ziņojumam par politikām, pasākumiem un siltumnīcefekta gāzu emisiju prognozēm, Latvija 2030.gada transporta sektora emisiju samazinājuma mērķi par 17% salīdzinājumā ar 2005.gadu nevarēs sasniegt ne scenārijā ar esošajiem pasākumiem, ne arī papildu pasākumiem, piebilst asociācijā.
Tādējādi LBBA pārstāvji uzsver, lai samazinātu transporta sektora negatīvās sekas uz vidi, ir nepieciešams ieviest biopiejaukumu degvielai visa gada garumā, bez izņēmuma periodiem, līdzīgi kā tas ir lielākajā daļā Eiropas valstu.
LETA jau vēstīja, ka ar mērķi samazināt pieaugošās degvielas cenas no 2022.gada 1.jūlija līdz 2023.gada beigām biopiejaukuma pievienošana degvielai nebija obligāta, bet no 2024.gada prasība par obligātās biodegvielas piejaukumu ir atgriezusies.
No 2024.gada 1.janvāra biodegvielas piejaukums 10% apmērā obligāti visu gadu ir jāpievieno 95.markas benzīnam, bet 98.markas benzīnam biodegvielas piejaukums līdz 5% apmēram ir brīvprātīgs. Savukārt no 1.aprīļa līdz oktobra beigām biokomponente 7% apjomā obligāti jāpievieno arī dīzeļdegvielai.
Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācija pārstāv vairākus uzņēmumus Latvijā, kas pārstrādā dažādas izejvielas, piemēram, kultūraugus, atkritumus, atliekas un citus inovatīvus materiālus, lai ražotu atjaunojamo enerģiju.