Šodienas redaktors:
Jānis Tereško
Iesūti ziņu!

Digitālā transformācija – Latvijas uzņēmumu konkurētspējas atslēga

Raksta foto
Foto: pexels.com

Digitālā transformācija ir kļuvusi par vieno no galvenajām pozīcijām, kas nosaka biznesa spēju augt un pielāgoties mūsdienu konkurences apstākļiem. Uzņēmumi, kas mērķtiecīgi ievieš tehnoloģijas savā ikdienas darbībā, ne tikai uzlabo efektivitāti, bet arī iegūst būtiskas priekšrocības. Savukārt tie, kas šo iespēju ignorē, riskē atpalikt – zaudēt tirgus daļu, nespēt noturēt klientus un kļūt mazāk pievilcīgi potenciālajiem klientiem. Tomēr dati liecina, ka Latvijā īpaši mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) segmentā šis potenciāls netiek pilnībā izmantots.

Eiropas Investīciju bankas nesenā aptauja liecina, ka vairāk nekā 70% Eiropas Savienības (ES) uzņēmumu jau iegulda digitālajās tehnoloģijās. Savukārt Pasaules Ekonomikas foruma dati rāda: vairāk nekā 85% uzņēmumu visā pasaulē uzskata digitalizāciju un piekļuvi modernām tehnoloģijām par vienu no galvenajiem faktoriem, kas veicina izaugsmi un spēju pielāgoties pārmaiņām. Tie, kuri šo iespēju izmanto apzināti un mērķtiecīgi, gūst konkrētus ieguvumus: augstāku produktivitāti, lielāku inovāciju kapacitāti un plašākas iespējas paplašināties jaunajos tirgos. Arī OECD un Eiropas Komisijas pētījumi apstiprina, ka digitālās prasmes, mākoņtehnoloģijas, datu analītika un procesu automatizācija kļūst par svarīgiem attīstības virzītājspēkiem tieši mazo un vidējo uzņēmumu vidū.

 

Lai gan digitālās transformācijas ieguvumi kļūst arvien redzamāki, Latvijas uzņēmējdarbības vidē šis potenciāls vēl aizvien tiek izmantots nepietiekami. Saskaņā ar Eiropas Komisijas 2024. gada Digitālās desmitgades ziņojumu tikai 48,2% Latvijas uzņēmumu ir sasnieguši vismaz pamata digitālās intensitātes līmeni, kas ir ievērojami zem ES vidējā rādītāja (57,7%), taču par 12,5% vairāk nekā pirms gada. Tajā pašā laikā gandrīz 60% Latvijas uzņēmumu norāda uz grūtībām piesaistīt IKT speciālistus, kas aizkavē gan digitālo risinājumu ieviešanu, gan inovāciju attīstību. Šie dati skaidri norāda uz neizmantotu iespēju lauku – tiem uzņēmumiem, kuri jau tagad izvēlas mērķtiecīgu pieeju un iegulda digitālajā attīstībā, ir iespējas nostiprināt savu konkurētspēju un ilgtermiņā būt soli priekšā gan vietējā, gan Eiropas mēroga tirgus spēlētājiem.

Šo pārmaiņu priekšgalā arvien pārliecinošāk nostājas mākslīgais intelekts (MI), kura attīstība patlaban notiek vēl straujāk nekā savulaik interneta vai viedtālruņu izplatība. Tas ļauj ne tikai ietaupīt laiku un izmaksas, bet arī pieņemt gudrākus, uz datiem balstītus lēmumus. Turklāt MI potenciāls aug – ar katru gadu paplašinās tā pieejamība un praktiskais pielietojums arī mazākos uzņēmumos, padarot šo tehnoloģiju par reālu rīku konkurētspējas stiprināšanai. Saskaņā ar “Eurostat” datiem pērn mākslīgo intelektu izmantoja 13,5% ES uzņēmumu, bet Latvijā tikai 8,8% uzņēmumu bija izmantojuši vismaz vienu no šo tehnoloģiju risinājumiem.

Lai iedvesmotu uzņēmumus un dalītos ar Latvijas veiksmīgo uzņēmumu stāstiem, “Digitālās nedēļas 2025” ietvaros DocLogix 1. aprīlī rīkos tiešsaistes pasākumu “Biznesa izrāviens un sabiedriskā sektora transformācija digitālajā laikmetā”. Pasākuma diskusijas pulcēs ekspertus, kuri dalīsies pieredzē, praktiskos piemēros un skatījumā uz nākotni, lai palīdzētu Latvijas uzņēmējiem labāk izprast, kā ieviest un izmantot digitālos rīkus ar nolūku veicināt izaugsmi, efektivitāti un konkurētspēju gan vietējā, gan starptautiskā tirgū.

Viens no nozīmīgākajiem diskusiju paneļiem – “Digitalizācija kā konkurences priekšrocība – ceļš uz efektivitāti biznesa līderiem” – pulcēs nozares ekspertus Ditu Sloku, AS “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāju, Andri Sprogu, “Primekss” IT procesu vadītāju un Arvilu Kupri, Mākslīgā intelekta Latvijas asociācijas izpilddirektoru.

Uz augšu