:format(webp)/nginx/o/2019/04/25/11975637t1h4884.jpg)
Pat automašīnām, kas nupat izripojušas no salona, var būt rūpnīcas defekti. Tie var apdraudēt autovadītāja un pasažieru drošību. Daļa no defektiem var kļūt pamanāmi tikai pēc kāda laika, taču ražotājiem ir pienākums atsaukt šos transportlīdzekļus un veikt to remontu.
Taču daudzi šoferi neatrisina atsaukumus, tādēļ ceļu satiksmē piedalās ievērojams skaits transportlīdzekļu ar spēkā esošiem drošības riskiem. Uzņēmuma “carVertical” eksperti veica pētījumu, lai noteiktu, kurās valstīs ir lielākais risks iegādāties lietotu auto ar spēkā esošu atsaukumu.
Pētījumā aplūkotas transportlīdzekļu vēstures atskaites, kuras uzņēmuma lietotāji iegādājušies no 2024. gada janvāra 2023 līdz septembris, kā arī saskaitīts, cik daudzās no tām ir iekļauta informācija par auto atsaukumiem. Uzņēmuma dati ļauj izpētīt, vai drošības atsaukums ir atrisināts, palicis bez izmaiņām vai arī statuss nav zināms.
Kāpēc daļa auto atsauc, lai veiktu remontu?
Auto nozarē atsaukumi ir bieža parādība, kas var ietekmēt jebkuru ražotāju. Visbiežāk atsaukumu izsludina gaisa spilvenu, drošības jostu, bremžu un elektronikas dēļ. Daudzi rūpnīcas defekti ir nenozīmīgi, taču daļa no tiem rada ievērojamus drošības riskus, kuru dēļ pat nav ieteicams vadīt konkrēto transportlīdzekli.
“Automašīnas kļūst modernākas. Tajās iestrādā aizvien vairāk elektronikas, tādēļ atsaukumi kļūst biežāki. Par laimi, šīs problēmas bieži tiek atrisinātas apkopes laikā, autobraucējiem nesagādājot lielas neērtības,” saka Mats Buzelis (Matas Buzelis), “carVertical” auto nozares eksperts.
Toties dažiem rūpnīcas defektiem ir smagas sekas. 2013. gadā visā pasaulē plaši izplatījās ziņas par Japānas uzņēmuma “Takata" kļūdaini strādājošajiem gaisa spilveniem, kas miljoniem spēkratu padarīja nedrošus. BMW, “Chrysler”, “Ford”, “Honda”, “Mazda”, “Nissan” un “Toyota” ražotāji atsauca savas automašīnas, kurās bija iestrādāti “Takata” gaisa spilveni, lai novērstu kļūdu. Taču tik un tā defekta dēļ autobraucēji un pasažieri cieta traumas, kā arī gāja bojā. Un pat vairāk nekā desmit gadus kopš šī notikuma joprojām lietoto auto tirdzniecībā ir atrodami spēkrati ar nedrošajiem gaisa spilveniem.
Automašīnām Latvijā ir mazāk atsaukumu nekā citās valstīs
No visām automašīnām, kas Latvijā ir pārbaudītas “carVertical” platformā, 4,9 % ir bijis vismaz viens atsaukums. Šie dati Latviju no pētījumā aplūkotajām 26 valstīm ierindo 20. vietā.
Aptuveni 34,2 % minēto automašīnu defekti ir novērsti, taču lielākā daļa no tiem piedalās ceļu satiksmē ar neatrisinātām problēmām.
“Pērkot lietotu auto, ir svarīgi pārbaudīt, vai ražotājs transportlīdzeklim ir izsludinājis atsaukumu. Tāpat būtu jāpārliecinās, vai šis defekts ir salabots. Neatrisinātu atsaukumu ignorēšana var apdraudēt autobraucējus un pasažierus un ar laiku novest pie mehāniskām ķibelēm,” skaidro M. Buzelis.
Dienvideiropas valstīm ir lielākais atsaukumu īpatsvars
No pētījumā apskatītajām valstīm lielākais atsaukto transportlīdzekļu īpatsvars fiksēts Portugālē (18,2 %) un Grieķijā (17,6 %). Pirmo piecinieku noslēdz Spānija (14,5 %), Bulgārija (13,9 %) un Vācija (11,5 %).
Minētajās valstīs atrisinātu auto atsaukumu skaits ir atšķirīgs. Portugālē drošības atsaukumam ir atsaukušies 38 % spēkratu īpašnieki. Grieķijā – 50,2 %, Spānijā – 42,2 %, Bulgārijā – 42,6 %, bet Vācijā – 48,5 %. Šie skaitļi norāda uz to, ka vairums autobraucēju ražotāju defektus neuztver nopietni un izvēlas tos ignorēt.
Pats zemākais atsaukumu īpatsvars novērots Apvienotajā Karalistē (3,1 %), Beļģijā (3,1 %) un ASV (3,2 %).
Ņemot vērā augsto īpatsvaru ar neatrisinātiem atsaukumiem un aizvien pieaugošo spēkratu tehnoloģiju sarežģītību, pircējiem, pērkot lietotu auto, ir jāveic zināmi sagatavošanās darbi. Tādēļ šoferiem ieteicams ieskatīties tiešsaistes datubāzēs, lai pārbaudītu atsaukumu vēsturi, veiktos remontus, kā arī piefiksētu ražotāju un autorizēto dīleru sniegto informāciju. Veicot šādus drošības pasākumus, iespējams pārliecināties, ka transportlīdzeklis ir drošs.