/nginx/o/2024/12/18/16551615t1h77d3.jpg)
Būvnieku pilnsabiedrība "BeReRix" atsākusi "Rail Baltica" Rīgas Centrālās stacijas ēkas būvniecību, aģentūru LETA informēja "Rail Baltica" projekta nacionālā ieviesēja SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDzL).
Piesaistot finansējumu no Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda, EDzL sadarbībā ar Satiksmes ministriju ir noslēgušas līguma vienošanos ar būvnieku pilnsabiedrību "BeReRix" par Rīgas Centrālās stacijas dienvidu daļas ēkas izbūves darbiem.
Būvnieks ir atsācis būvdarbus šī gada aprīlī un būtiskos darbus pabeigs 2026.gada 31.augustā.
Piesaistītais fonda finansējums kopā ar Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) un Latvijas valsts finansējumu ļaus pabeigt stacijas ēkas dienvidu daļas būvniecību, ēkai apkārtējās teritorijas sakārtošanu un pasažieru platformu labiekārtošanu tiktāl, lai ēka var kalpot dzelzceļa pasažieru apkalpošanai 2027.gada vasarā.
Atveseļošanās fonds segs darbus 104,5 miljonu eiro apmērā, kas ir apmēram 75% no dienvidu puses pilna projekta īstenošanai nepieciešamās summas. Finansējums segs ēkas fasādes un jumta izgatavošanu, dzelzceļa platformu labiekārtošanu un pasažieru nojumju izbūvi, inženiertīklu un sistēmu izbūvi, tai skaitā, sešu liftu izbūvi nokļūšanai uz platformām un ēkas iekštelpu pirmā stāva apdari.
EDzL valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs norāda, ka nākamais uzdevums ir turpināt darbus ar dzelzceļa sliežu infrastruktūras integrēšanu jaunajā stacijas sistēmā.
Finansēšanas līguma vienošanās paredz, ka līdz 2026.gada 31.augustam būvniekam ir jāpabeidz visi būtiskie būvniecības darbi, tostarp ēkas fasāde, jumts, dzelzceļa platformu darbi un nozīmīgākie inženiertīklu un sistēmu darbi. Līdz 2026.gada 31.decembrim ir jāpabeidz ēkas pasažieru telpu pirmā stāva labiekārtošana un apdare. Nākamie darbi no "CEF 9" līdzekļiem ir jāpabeidz līdz 2027.gada 31.martam - stacijas ēkai piesaistīto sešu 1520 milimetru jeb esošā platuma dzelzceļa sliežu ceļu drošības testi, pārbaudes, labiekārtošana un nodošana pagaidu ekspluatācijā.
"BeReRix" vadītājs Guntis Āboltiņš-Āboliņš skaidro, ka būvniecībai paredzētie termiņi ir ļoti saspringti, galvenokārt tāpēc, ka ēkas jumta un fasāžu sistēmas ražošana ir jāpasūta savlaicīgi un to nevar paātrināt unikālo konstrukciju dēļ. Tomēr, mobilizējot resursus, sākot darbus ar pārprojektēšanu un pasūtot nepieciešamās konstrukcijas nekavējoties, Āboltiņš-Āboliņš paredz, ka var plānotos darbus paveikt noteiktajos termiņos.
Jau ziņots, ka Eiropas Savienības (ES) Ekonomisko un finanšu jautājumu padomes (ECOFIN) sanāksmē 18.februārī Briselē apstiprināti grozījumi Latvijas Atveseļošanas fonda plānā, paredzot 114 miljonus eiro "Rail Baltica" projektam. Līdzekļi tiks novirzīti Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas dienvidu daļas būvdarbiem.
Grozījumi paredz finansējuma pārdali attiecībā uz Satiksmes ministrijas investīcijām. Nauda stacijā uzsākto būvdarbu turpināšanai pārdalīta, atsakoties no Rīgas ātrgaitas sabiedriskā transporta līnijas projekta īstenošanas par 40 miljoniem eiro un no bezemisiju vilcienu uzlādes infrastruktūras izveides par 74 miljoniem eiro.
EDzL ir valstij pilnībā piederoša kapitālsabiedrība, un tās pamatkapitāls ir 4,445 miljoni eiro.
"Rail Baltica" Rīgas Centrālā mezgla izbūvi veic "BeReRix", būvuzraudzību nodrošina "Egis-Deutsche Bahn", bet pasūtītājs ir EDzL. Projekta finansējumu attiecināmajiem izdevumiem 81-85% robežās nodrošina Eiropas infrastruktūras savienošanas instruments, bet atlikušo daļu - Latvijas valsts budžeta līdzekļi.
Pilnsabiedrībā "BeReRix" ir apvienojušies Beļģijas būvniecības uzņēmums "Besix Group", Latvijas būvnieks "Rere būve" un Itālijas būvnieks "Rizzani de Eccher", lai īstenotu Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas kompleksa, jaunu Eiropas platuma sliežu un dzelzceļa tilta pār Daugavu, uzbēruma un pieguļošās infrastruktūras projektēšanu un būvniecību.
Jau ziņots, ka atbilstoši "RB Rail" informācijai "Rail Baltica" pirmās kārtas izmaksas Baltijā varētu sasniegt 14,3 miljardus eiro, no tiem Latvijā - 5,5 miljardus eiro, tomēr ir iespējams potenciāls ietaupījums līdz 400 miljoniem eiro no tehnisko risinājumu optimizācijas, kā arī ir iespējami citi ietaupījumi.
Kopējās projekta izmaksas atbilstoši izmaksu un ieguvumu analīzei Baltijā var sasniegt 23,8 miljardus eiro. Iepriekšējā izmaksu un ieguvumu analīzē 2017.gadā tika lēsts, ka projekts kopumā izmaksās 5,8 miljardus eiro.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.